handdator

Visa fullständig version : Scooter förbud.


Lopez
2007-04-23, 20:00
Enligt en av skandinaviens största Samosfantaster, Torben från Bornholm, har polisen fr.o.m. i år förbjudit all uthyrning av scooters och lätta motorcycklar till turister som har vanligt B-körkort för bil (dvs. vilket de flesta av oss har). Blir ju en jättebesvikelse för alla turister som likt mig själv älskar att ta sig runt på scooter och hitta härliga platser, både i berg och vid havet.
Dessutom verkar det vara tvärtemot alla EU-regler som finns, men det skiter tydligen polisen på Samos högaktningsfullt i.
Torben som är en mycket aktiv man har varit i kontakt med resp. utrikesdepartement, ambassad och polismyndighet, men än så länge verkar käget vara helt låst.
Någon som hört mer om detta eller har ytterligare info?????????????

Lopez
2007-04-23, 20:17
............eller har jag blivit "blåst" (aprilskämt).

I så fall invaderar vi Bornholm och säljer det till högstbjudande:cool:

Hellen
2007-04-23, 21:15
Väntar med spänning på någon som kommer hem snart och kan rapportera om hur det förhåller sig, det blir väl till att skaffa intyg....
Men å andra sidan finns det ju då inga mopeder som passar in i beskrivningen, så det får väl blir cykel.....

Läs tråden nedan:

// Helén


http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4893

Kastas
2007-04-23, 23:08
Men vi har en hel "Regering" som skiter i vissa EU regler.........__D

Arne
2007-04-24, 15:04
Men, ett sånt lysande uppslag till nästkommande första April!!!

Arne

maggione
2007-04-24, 19:53
Enligt Anita på Melamfelo så måste du ha körkort för motorcykel eller EU-moppe. Jag tycker det är bra, har sett både det ena och det andra i förarväg under alla gånger vi varit på Samos! För att inte tala om hur dom ser ut som kört omkull!

maggione
2007-04-24, 20:08
Det gäller inte bara Samos, utan hela Grekland, det har tydligen hänt en massa olyckor......

Lotta N.
2007-04-26, 21:47
Hej,
Vi var på Samos förra sommaren och förbudet gällde redan då.
Åtminstone hos de seriösa uthyrarna.
Däremot kunde man hyra fyrhjuling på sitt B-körkort.
Tydligen har det hänt en del olyckor- nån orsak har de ju klart.

Ha de gott
Lotta

Aina
2007-04-27, 09:02
Säkert inte utan anledning den nya lagen om uthyrning kommit. Jag var på Korfu för...25 år sedan måste det vara. Såg hur folk körde som galningar och hörde tragiska historier om skador och dödsolyckor av en uthyrare.

Tiden går. Snart är det "bara" två och en halv månad kvar tills vi ska åka. klapp_klap
Aina

Kalimera
2007-04-27, 10:13
HÅtminstone hos de seriösa uthyrarna.Jag hyrde av en "seriös" (John´s) uthyrare i Pyhtagorion förra året. Han tittade på körkortet och konstaterade att det bara gällde för bil. Fick frågan om jag kört förut, jag sa ja och då var det inga problem.

Lopez
2007-04-27, 11:03
Ja, det varierar nog från fall till fall.
Själv hyrde jag av "seriösa" uthyrare förra året både på Samos, Ikaria och Kreta, och ingen ställde ens frågan utan nöjde sig med vanliga körkortet.
Men tydligen skulle dom bli mycket hårdare iår, i alla fall på Samos. Får väl avvakta de första hemvändande resenärerna så vi får en aktuell lägesrapport.

Soldyrkaren
2007-04-27, 13:06
Har försökt hyra scooter med vanligt B-körkort på fyra olika öar, somrarna 2004 och 2005. Det blev nej 3 gånger och ja 1 gång.

Kalimera
2007-04-27, 13:46
Det blev nej 3 gånger och ja 1 gång.Hur gjorde du där du inte fick hyra? Gick du runt till andra uthyrare och frågade? Eller gav du upp? Jag har blivit nekad på Milos en gång, men frågade andra och fick till sist napp.

Zanét
2007-04-27, 13:53
Men tydligen skulle dom bli mycket hårdare iår
Det tror jag också. Har vid några tillfällen den senaste tiden via grekiska tv-nyheter sett reportage där bilister blivit stoppade och fått utföra alkotester och/eller hastighetskontroller.

//Zanét bye_bye

Soldyrkaren
2007-04-27, 16:13
Hur gjorde du där du inte fick hyra? Gick du runt till andra uthyrare och frågade? Eller gav du upp? Jag har blivit nekad på Milos en gång, men frågade andra och fick till sist napp.

Platserna där jag blev nekad var små öar (Anafi, Folegandros, Antiparos), så det fanns få alternativa uthyrare. Så jag gav upp och promenerade resp. tog bussen istället. På Antiparos hyrde jag en liten bil istället (men då kommer man ju tyvärr inte fram på alla spännande småvägar).