handdator

Visa fullständig version : Skiathos


Lasse A
2007-04-23, 17:57
bye_bye Hej.

Vi är ett par som ska besöka skiathos i Aug.
Vi vill ha tips på bra matställen och bra bad.

Vi undrar om man kan åka båt till Aten och i så fall
hur lång tid tar det.

Hoppas på svar.

Lasse och Annelie

Kalimera
2007-04-23, 18:17
Vi undrar om man kan åka båt till Aten och i så fall hur lång tid tar det.Det går inte. Ni kan i stället ta båt till Agios Konstantinos på fastlandet och därifrån buss till Aten.

Lasse A
2007-04-23, 18:26
Det går inte. Ni kan i stället ta båt till Agios Konstantinos på fastlandet och därifrån buss till Aten.


OK. Är det så att man kan klara av trippen på en dag.
Är det lång bussrea??

Kalimera
2007-04-23, 18:36
OK. Är det så att man kan klara av trippen på en dag.Är det lång bussrea??Vet inte hur lång tid det tar, men ni fixar det på samma dag. Båten över till fastlandet tar cirka 2½ timme bara. Kollade runt lite och det tar tydligen 2½ till 3 timmar med buss.

Elisabet
2007-04-23, 22:21
Vi vill ha tips på bra matställen och bra bad.Det gavs nyligen några tips på tavernor i den här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8832) tråden och även i denna. (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8903)

Stränderna på Skiathos är underbara. Ju längre västerut på ön, desto bättre är de. Det är lätt att ta bussen från staden, vid nästan varje hållplats finns en eller flera stränder att gå till. Det är generellt mer folk och mer kommers på stränderna på den södra delen, och lugnare på den norra. Det är nära att gå till flera av de norra stränderna från bussen, om man vill det. Cykla eller köra moppe kan man också förståss.

Jag föreslår att ni läser gamla trådar och resebrev från Skiathos, det finns mycket skrivet. Och fråga gärna igen om det är något speciellt ni undrar över!

Lasse A
2007-04-27, 12:37
Hej Elisabet.

Tack för ditt svar. Vad vi har märk så finns det en massa stränder att
besöka.

Är det någon stranad som är mysigare än någon annan.

Vi kommer att vara där i mitten på augusti.

Har du flera tipps så skriv till oss.

Lasse / Annelie

Elisabet
2007-04-27, 19:22
Är det någon stranad som är mysigare än någon annan. Ja det är det så klart! Fast vilken, det beror ju på vem man är och vad man vill ha :) Det finns många här i forumet som kan Skiathos mycket bättre än jag; vi var bara där i fem dagar och hann med andra ord bara med en bråkdel av stränderna. Fast jag blev störtförälskad i ön och möjligheterna att vandra till underbara stränder.

Banana beach är fantastiskt fin med härligt bad och snorkling. Det finns en parasolldel och en nakendel, vi placerade oss mitt emellan och det gick bra det med. Till Lilla banana gick vi inte, men där tror jag det bara är nudister.

Koukounaries spelar i en egen division, den är helt enkelt fantastisk. I augusti är det nog väldigt mycket folk och kommers där, och då tror jag inte jag skulle trivas.

Om man gillar tomma eller nästan tomma stränder så är Krifi Amos ett fint vandringsmål från busshållplats 24. Fast jag gissar att det inte är folktomt i augusti.

Vi åkte med en båttur runt ön. Den stannade vid Lalaria, Kastro, Meghalos Aselinos och ön Tsougria. Det var en mycket bra båttur och härliga stopp och stränder allihop.

Sista morgonen innan vi skulle till flyget tog vi bussen till Tzaneria som är den som brukar räknas som den första av de finaste stränderna på västra delen av ön.

Alla stränder är fina, men de som är längre västerut är bättre än de som är närmare staden.

Lasse A
2007-04-28, 08:45
Tack.

Nu fick vi en del tips vart vi ska utforska. Vet du om busslinjen finns att
ta hem från netet ?

Lasse / Annelie

Elisabet
2007-04-28, 09:58
Nej inte vad jag vet, men när ni kommer dit finns det en gratis karta (med annonser) som man kan ta redan på flygplatsen och lite överallt i staden. Den är bra för att se busshållplatserna, stränderna (utom de minsta som man får leta själv) och för att hitta i staden. Vill ni dessutom ha en bättre karta så har Road Edition gett ut en. Jag har den inte, men deras kartor brukar vara bra, så det är den säkert. Finns säkert att köpa på Kartcentrum i Stockholm och andra välsorterade kartbutiker i Sverige.

I alla fall så finns det bara tre busslinjer. Den röda går längs södra kusten. Gamla Skiathosbor använder de riktiga busshållplatsnamnen, men alla andra, inklusive busspersonalen använder numreringen 1-24 och eftersom varje busshållplats är märkt med sitt nummer är det jätteenkelt.

Om ni googlar hittar ni många länkar om Skiathos och en hel del privata sajter där folk har beskrivit stränderna vid olika busstopp.

Det är ju ett tag kvar innan ni ska åka och innan dess kommer säkert Jayo, som är den store Skiathoskännaren här i forumet och bor där en stor del av året, att se den här tråden och komma med flera bra synpunkter. Jag är bara en liten Skiathosnybörjare än så länge :)


Edit: jag ser nu att jag skrev fel hplnummer i går kväll. För att gå till Krifi Ammos (som förresten lär betyda den hemliga stranden - stämmer det, ni som kan grekiska?) stiger man av vid hpl 23, som också heter Agia Eleni, och det är för övrigt också namnet på den första stranden man kommer till längs vägen norrut därifrån. AE såg jag bara från vattnet, men även den såg helt underbar ut.

Lasse A
2007-05-02, 10:52
OK.

Vi längtar ner till skiathos nu.
Vi hoppas att vi inte har förstora förväntiningar om skiathos.
Vi kommer att bo på ett hotell som heter skiathos club som
ligger några km från stan.
Vi är tacksamma för alla tip vi fått och finns det flera så skriv.

Lasse , Annelie