handdator

Visa fullständig version : Bra guide om Peloponnesos?


Ingegerd_Lasse
2007-04-23, 14:53
Vi undrar om någon vet nån bra guide på svenska eller engelska, vi hör nämligen till dem som funderar att leva ett par år av vårt liv i de södra delarna.
Vi får massor av tips från alla Kalimeror som redan finns där, men skulle vilja ha en bok också.
bye_byeIngegerd

Kalimera
2007-04-23, 18:41
Vi undrar om någon vet nån bra guide på svenska eller engelskaLoneky Planet hade tidigare en guide om Peloponnesos. Är osäker på om det finns kvar. En väldigt bra bok om Peloponnesos är Morea av Staffan Stolpe. Det är inte en guidebok om det är en sådan ni söker.

JohnS
2007-04-23, 22:24
I tillegg til Lonely Planet, vil jeg anbefale The Rough Guide of Greece, som har mye bra stoff om Peloponnes.

Så vidt jeg vet, har de ikke noen spesialbok om Peloponnes, slik de har om enkelte andre regioner, men vi har hatt mye glede av kapitlene om området i hovedboken om Hellas, som har gitt oss mer enn vi greier å fordøye av generell informasjon. I tillegg finnes det jo mengder av stoff på nettet, så vi har skrevet ut en god del detaljert stoff om akkurat det som spesielt interesserer oss før hver tur. Håndbøker er tunge!

En konsentrert og enkel håndbok er Peloponnesos i serien Nelles Travel Pack. Den tror jeg faktisk finnes på norsk, men jeg har den på engelsk. En del greie kart, korte beskrivelser, og konsntrerte oversikter over overnattingssteder, museer (med åpningstider) osv. Vi har hatt den med oss, siden den er så liten og lett, men har ikke brukt den mye, så jeg vet egentlig ikke hvor god den er. Totalt knapt hundre sider, og da er 25 sider om Athen inkludert. Den har forøvrig også et kart i utbrettsformat i plastomslaget.( ISBN 3-88618-473-0 )

Det finnes en mengde andre bøker også, men de jeg kjenner, er oftest spesialisert på emner, bilturer (som forøvrig ikke er bedre beskrevet enn i Rough guide, men enklere å orientere seg i), fotturer i fjellet, borger og slott osv.

The Peloponnese, Castles and Monasteries fra Toubis, redigert av Yorgos Voyiates er ei flott bok i paperback, med nydelige bilder, men vi har aldri kommet så langt at vi har fått bruk for den, så jeg har bare bladd litt i den.

Det samme gjelder History and Myth of fifteen selected sites in southern Greece av Alan Carter.

En klassiker i samme kategori som Stolpes bok er Mani av Patrick Leigh Fermor fra slutten av 50-tallet. En meget velskrevet bok som anbefales hvis dere skulle velge den delen av området.

Hvis noe av dette er av spesiell interesse, kan jeg bla opp ISBN-nummer.

Admirala
2007-04-24, 07:34
Jeg synes at den beste guideboken om Peloponnes er den som utgis av Cadogan, iallfall hvis man er opptatt av kultur og historie. Boken omfatter flere severdigheter enn noen andre guider. Man får også tips om hoteller og spisesteder, men den er ikke så fokusert på (lav) pris som for eksempel Rough Guide og Lonely Planet.
Boken er på engelsk, og er ihvertfall å få kjøpt på amazon.co.uk.

Agda
2007-04-24, 11:33
Peloponnesos Strövtåg i klassiska Grekland/I ord och bild av Bertil Kumlien (ISBN 91 7798 964 3) är en trevlig bok.

Agda

Ingegerd_Lasse
2007-04-24, 21:31
Tack för bra tips! Guiden från Lonley Planet har jag hittat till utlånig med fjärrlån, så den kommer så småningom. Nu när sommaren närmar sig, känns det bra att "läsa i sig".
:) Ingegerd