handdator

Visa fullständig version : Söndag 22/4


UlfWiman
2007-04-22, 20:03
Söndag 22/4


Idag var det god morgon utan bieffekter. Först vädret idag, molnigt men hyfsat varmt 18 grader 08.00 på morgonen. Men det kan nog klarna upp. Jag som hade tänkt mig att hänga tvätten tidigt. Nu har jag hängt tvätten klockan 10.00 och solen är på väg fram bakom molnen, det har hunnit att bli 21 grader ute så det finns hopp om livet. Det är ganska många som skriver till mig om vädret och jag rekommenderar att ta med lite varma kläder för det svänger snabbt, och det är väl inget roligt att sitta och frysa. Det räcker med att jag fryser. Något jag aldrig gjort tidigare.


Idag ska jag fara till Stalos och hälsa på Dimitris, Kickie och Kristina. Min sköna morronrock är kontinuerligt skitig, jag dräller när jag äter frukost och nyser lite då och då samt att det droppar om näsan ibland. Men, men det är bara att tvätta. Jag har funderat på att köpa en till så jag har två. Skulle hemskt gärna vilja ha en röd i fleece, ingen i bomull för de är så tunga. Jag har väl blivit som grekerna och kan gå i morronrock till sent på eftermiddagen. Tur att jag inte glömmer av mig och går upp på byn i den klädseln. Men vem vet, det kanske inträffar en dag det också.


I morgon ska jag in på OTE i stan och fixa en del saker, ska även passa på att försöka klippa mig på samma gång, sedan bär det av hem till lugnet igen. Mitt hem är min borg och det stämmer verkligen. Vi är totalt fem familjer som bor här och alla är så tysta och lugna. Det kan bara vara grannen till höger som kan ha gräl ibland på kvällarna. Sedan lugnar det ned sig och så kommer sängens rörelser mot golvet. Det skrapar något våldsamt. Jag har köpt tassar till alla mina möbler. Kanske man skulle lägga några i en påse och tejpa på deras dörr. Men det tas väl som en förolämpning kan jag tänka mig.


Jag har läst debatten om stolar på Kalimera och har likadana i köket, men jag har dynor på mina så det går bra att sitta en lång stund. Dynor var det första jag köpte för några år sedan. Ibland när jag är mör i baken efter att ha suttit och skrivit en hel dag kan jag ta en dyna med mig när jag går ut. När jag går till Ozon och äter så direkt efter maten går jag ut och sätter mig i en sittgrupp och väntar på mitt kaffe. Samtidigt vill jag inte röka när andra sitter och äter. Det är en sak om jag är helt ensam då kan jag röka vid bordet men går ändå ut och sätter mig i en skön stol. I min kontorsstol har jag både dyna och en pläd till ryggen (hög rygg) för att ha det bekvämt. Det är värst de dagar då det är dåligt väder och det bara blir en liten promenad då kan en viss kroppsdel ömma ganska bra. Det enda min läkare gnäller om är att jag har så små lårmuskler, men det beror på det myckna sittandet. Det är så svårt att stå och skriva! Han säger aldrig något om rökning för han är rökare själv.


Jag får inte glömma kameran idag. Det är nya blommor på gång överallt. Ni får säga till om det blir för mycket eller ännu bättre låt bli att titta i så fall. Just nu håller jag på att bli tokig på all sand efter att de har grävt här ute. Den är överallt till och med på köksbordet. Jag har fått något konstigt i svanken ca 5*5cm som kliar något så våldsamt. Jag har en kortisonsalva som lindrar något men inte allt. Det är inget bett av något slag för det har Katerina kollat åt mig, det är ju så svårt att se sig själv på ryggen. Precis nu när jag skulle gå gick solen i moln, så det blir att vänta ett tag till. Nu skäller Mitzi något våldsamt igen, det är det förbaskade ragdogen som är här igen. Det är någon som har för vana att inte stänga grinden efter sig. Kanske jag måste göra skyltar och sätta upp. Då måste de vara på danska för det är de som inte stänger grinden efter sig. Jag har funderat på att helt skippa att ha min mobil med mig när jag går ut. Jag har bara min nyckel som sitter på den annars använder jag den inte. Den svenska slutar att fungera om en och en halv vecka. Jag ringer hemifrån och svarar när jag är hemma och på plats. Är jag inte hemma så ring senare på dagen eller gärna på kvällen. Jag svarar fram till elva ungefär. I Sverige törs man knappt ringa till någon efter åtta på kvällen.


Nu är solen framme igen 12.00 så nu sticker jag ut. Är hemma igen från Stalos 20.00. Jag var in till Kickie och hälsade på men hon var så stressad så hon kunde knappt stå still. Familjen var som vanligt borta med vinden och gubben hennes höll på med någon reparation på hotellet. Jag tror att han i själva verket smet undan. Hade jag inte haft kryckan och mina balansproblem kan ni ge er sjutton på att det hade blivit arbete för min del. Jag har åkt på det ett annat år vid ungefär samma tidpunkt men jag lär mig aldrig. Kickie skulle med till Dimi och äta lite men så kom yngsta dottern och så var det med det. Alla de här familjerna är på något sätt släkt med varandra, kusiner och dylikt men ändå konkurrerar de med varandra. Jag går aldrig över gatan och äter eller något annat utom hos Kristina på Kaffestugan lite längre bort. Det handlar som vän om att göra ett val. Det är många år sedan jag gjorde mitt.


Kickie hade ingen lust att vara på bild idag och det kan jag förstå med det håret och alldeles svettig. Jag hade fått använda filter i mitt fotoprogram eller funktionen blur. Ibland tycker jag synd om Kickie då hon bor bara 300m därifrån. Hon får aldrig vara ifred. Det har hänt några gånger att jag har suttit i kassan för hon har varit så trött. Jag fick gå in till Piramis och äta alldeles själv och är just nu proppmätt. Dimitris bjöd på pepparstek och kokt potatis med massor av gräddsås. Det bästa är att hans kock vet exakt hur jag vill ha köttet, Texas Rare kallas det i Sverige. Rött precis i mitten och sedan rosa och saftigt. Dimi gillar att ha det på samma sätt, troligen beroende på att han bott i Sverige så länge. Han säger själv att grekerna kan inte laga till nötkött. För några år sedan var jag handgripligen ute i köket och lärde Kostas att steka mitt kött. Idag heter det att laga till det på Ulf´s sätt och då går det hem. Nu vet jag att alla inte vill ha maten på samma sätt och det respekterar jag.


Ett mattips är att prova och beställ in kokt potatis till maten i stället för pommes och ris. Grönsakerna kan vara kvar de åker också ner av bara farten. Det tar lite längre tid med kokt potatis för den är aldrig färdig utan kokas medan du väntar på maten. Det är framför allt gott till lite större lammbitar som stek och liknande. Jag har försökt att lura ur Dimitris vad hans ombyggnad kostade men det enda han säger är massor av euro Ulf. Idag finns det en ny terrass på baksidan där man kan sitta och äta så jag vet inte om det blir något käk vid baren i år, Dimitris har inte bestämt sig ännu. Det är väl den enda baren som jag har självservice på. Jag skriver bara mpirra på en lapp och streckar sedan hur många jag tar. Det händer även ibland att jag plockar av borden och torkar rent, det brukar bli vid lunchtid för då hinner inte Malena med allting. Jag brukar vara där och bada på sommaren för poolen är mycket varm. Hemma i en grekisk familj är det ganska vanligt med kokt potatis till maten. Jag har blivit bjuden rätt många gånger på den maten. Efter maten tog jag en promenad till Kristina men hon hade bommat igen och gått hem. Det fick bli kaffe hos Dimitris också, men jag gillar inte hans glass den är alldeles för söt för mig.


I bilderna idag har jag med Dimitris och det är nog en hel del av er som läser som känner igen honom. Nytt bland rosorna är mixed, den har jag heller inte sett tidigare. Den svarta är nästan svart på morgonen men blir rödare under dagen. Jag fick ett mail från en väninna som reste hem i natt 02.10 och så var planet försenat en timma. Hon var som en disktrasa enligt brevet. Sedan ska hon bara tvätta och packa om för att åka till Nashville i USA. Jag skulle aldrig orka. Ändå är vi jämngamla 54 unga år. Nu börjar det bli dags att avrunda och skicka upp det jag har skrivit idag. I morgon blir det nog inte så mycket för programmet är ganska fullt och man vet aldrig hur lång tid det tar på OTE. God natt från mig.

Uffe

Hjalta99
2007-04-22, 20:43
Söndag 22/4



I bilderna idag har jag med Dimitris och det är nog en hel del av er som läser som känner igen honom.
Uffe

Hej Uffe,
Det är så spännande att läsa om din vardag! Du får mig att fundera på det här med flyttt, i alla fall några månader om året. Du pratar om bilder, är det bilder i dina "brev"? Det skulle vara så roligt att få se det du skriver om!
Hälsn
Eva

Ivi
2007-04-22, 21:07
Till vänster hittar du olika länkar "Öarna", "Fastlandet" osv. Sök då bland "Blogghörnor" till Uffes hörna. Där hittar du alla hans brev och "Bildlänken" där alla datum med bilder finns!

Ivi bye_bye