handdator

Visa fullständig version : Giftig fisk


Monica P
2007-04-22, 10:38
I grekiska media varnas nu för en giftig fisksort som kommit in i Medelhavet via Suezkanalen och sprider sig. Den är giftig att äta, alltså. Den benämns Lagocephalus Scleratus, ( huvud som hare, alltså, bortsett från öronen) -blir upp till 51 cm och 1665 gr, har silverfärg med svarta prickar på ovansidan . Huvudet är stort med rund, tjock "nos" och stora ögon. Avsmalnande makrilliknande bakdel men bredare sjärtfena än makrill.
Nu tror jag väl inte att svenska turister kommer att dra upp någon per metspö, men det kan ju vara bra att känna till i alla fall.

PO
2007-04-22, 10:53
Den borde kunna undvikas.. //PO bye_bye

http://www.mondomaldive-db.it/trova_fauna/foto_grandi/Lagocephalus_Sceleratus.jpg
Lagocephalus Sceleratus


Poisonous exotic fish in Med
An exotic fish which has started slipping into the eastern Mediterranean from its native waters in the Western Pacific and Indian Ocean is extremely toxic and should not be eaten, marine experts warned yesterday.
The silver-stripe blaasop – which is silvery-gray with black spots, a white belly and a bright silver stripe along its side – contains a poisonous substance in its liver, skin and reproductive organs which can cause fatal muscle paralysis and breathing or circulation problems if eaten by humans, according to researchers at the Rhodes Hydrobiological Station.
The Hellenic Center for Medical Research sent an urgent notice to all the country’s port authorities to warn professional and amateur fishermen about the toxic qualities of the fish. “This fish is a source of poison for human beings if eaten, with a high risk of fatality,” the notice said.
According to the director of the Rhodes station, Andreas Sioulas, the silver-stripe blaasop (or Lagocephalus sceleratus) belongs to a group of fish called the “Lesseps migrants” because they slipped into the eastern Mediterranean through the Suez Canal, whose construction was overseen by Ferdinand de Lesseps.
The silver-stripe blaasop, which can reach over a meter in length, was first spotted off Rhodes in the summer 2005 but there has been a sharp increase in its presence in the eastern Mediterranean since then, Sioulas said. “At least 10 samples have been found this month alone,” he said.
The fish is a delicacy in some ports in the Indian Ocean but the locals know how to remove the parts containing the poison, Sioulas said.
There have been 10 reported deaths of people known to have eaten the silver-stripe blaasop in the eastern Mediterranean, eight in Egypt and two in Israel.

Saxat ur Kathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_3094862_28/02/2007_80626)

UlfWiman
2007-04-22, 10:54
Tack för infot Monica.
Nu fick jag förklaringen till en artikel i tidningen som jag inte kunde läsa. Det var en fin fiskbild som var överkryssad med en dödskalle. Vet du hur giftig den är? Den enda farliga fisk jag har sett var på Kerkyra 1977 i Dazziabukten. Det var en drakfisk fick jag förklarat av en gubbe på stranden och den ska man akta sig för då den hoppar när den blir hotad. Vet inte om den är vanlig här eller om det är sällsynt att få se den.

Uffe

Monica P
2007-04-22, 10:58
Jag vet inte alls hur giftig den är. Kollade på poisonous fishes med det var alldeles för mycket att läsa. Just den här är tydligen ny i dessa vatten så man vill att yrkesfiskarna och andra ska känna till den.

PO
2007-04-22, 11:12
Den är dödligt giftig om den inte tillagas rätt, 10 döda hitills i östra Medelhavet, åtta egyptier och två israeler.
(Jag la in en artikel till bilden.)

//PO

Arne
2007-04-22, 11:39
Jodå, denna firre är välbekant!!! Vid Ackabavikens mynning, Sharm El Sheikh, (egentligen Sharm ash-Shaykh) hade vi i sextiotalet en FN-postering för kontroll av fartygstrafiken in till Eilat och Ackaba. Vattnet var mer än kristallklart och frisikten dryga 20 meter nere i vattnet.

Denna firre blev vi genast varnade för enär den sades vara oerhört giftig om den ej anrättades på rätt sätt. Fisken fanns i riklig mängd i vattnen intill vår FN-postering längst ut på udden vid det smala sundet mellan Sinai och Saudiarabien.

Minnes att vi ofta harpunerade denna fisk och sedan for upp till beduinbyn att avleverera densamma. Alltid samma jubel när vi kom med en FN-truck och lämpade över en låda eller två med firrar.

Där beduinbyn då var belägen, har nu turistghettot med sina rysansvärda hotell helt tagit över. Lite synd egentligen...

Ska se om jag framöver kan rota fram några diabilder och visa hur det såg ut på platsen för dryga 40 år sedan.

Arne

inkfish
2007-04-22, 14:45
. Det var en fin fiskbild som var överkryssad med en dödskalle.

Vad smart för den som inte kan läsa grekiskaflabb_flab

Men fy vad otäckt med en fisk som är giftig att äta:eek:

Monica P
2007-04-28, 17:21
Jag har framför mig en bilaga till tidningen Ethnos , 27 april 2007. Det är en fiske-och -båtbilaga. Där finns en stor artikel om fiskar som vandrat in i i Mdelhavet genom Suezkanalen. Man kallar dem Lessepe-invandrare efter den man som 1869 invigde kanalen. Artikeln lär finnas på engelska på www.fishbase.org
Jag har kollat den sidan men som vanligt är det alldeles för mycket att läsa. I alla fall beskriver man 20 fiskar som börjar bli vanliga, men det är bara tre som beskrivs som giftiga att förtära, och en , germanos, som sticks . Den känner jag väl till, oj, vad det gör ont några timmar om man är oförsiktig vid rensningen, den har en vass fenstråle.snyft_drop
Annat att akta sig för:
Skorpinan kan inte ens en okunnig person missa, för den har så ilsket utseende.
Mer maneter än vanligt i fjol, lär bero på varmare hav.
"Borstmaskar", vad det nu heter på riktigt, kommer när man rensar fisk.Deras borst lär brännas, låt inte barn bada barfota .
Achino´s, sjöborrar,finns överallt. Ännu en anledning att ha badskor .
Människor orsakar ju problem också:allt glas som gömmer sig i sanden.:mad:

Peter
2007-06-19, 14:44
Mera giftig fisk. Ur Ekathimerini:


MARINE life from the Red Sea is colonising Greek waters in increasing numbers, threatening to disrupt the Aegean's biodiversity of indigenous fish populations and introduce more tropical species, such as the highly toxic pufferfish found around the Dodecanese islands. Marine biologists on Crete and Rhodes, where the Red Sea-originating pufferfish (lagocephalus sceleratus) was first sighted two years ago, have noted an increase in the numbers of tropical fish around the islands, and say it could be due to rising sea temperatures.

http://www.athensnews.gr/data/D2007/D0608/1ng11b.jpg

Länk till hela artikeln:
http://www.athensnews.gr/athweb/nathens.prnt_article?e=C&f=13238&t=01&m=A11&aa=1

Peter

Paulina
2007-06-19, 23:13
Ja, har någon fisk någonsin sett giftigare ut...?! Vilken en!

Förresten, jag kommer helt osökt att tänka på den giftiga ormen puffader - vadan detta med vissa giftiga djur och "puff"? :confused: Någon som vet? Har det med att de "blåser upp sig" på något sätt att göra? Eller något annat?

Och det verkar ju inte gälla alla, t.ex. inte små söta puffins (lunnefåglar)... :)

Elisabet
2007-06-19, 23:42
Blåsfisken blåser upp sig för att se farlig ut och visst är det skillnad i farlighet i utseendet mellan POs bild och Peters, om det nu är samma art, men enligt namnet är det ju det.

Blåsfisk äter man ju bland annat i Japan, det finns någon process som tar bort giftet, fast en och annan japan lär stryka med per år..

Puffadderns väsande när den känner sig hotad lär låta som "puff", därav namnet. Och adder är ju helt enkelt engelskans ord för huggorm.