handdator

Visa fullständig version : Lite mörbultad idag


Monica P
2007-04-22, 10:09
Oj,oj, det känns att vi var ute med båten igår.

Vädret var kanonfint redan i sextiden, när jag motvilligt steg upp och drog ifrån gardinerna. Vi har berg på flera sidor, så solen dröjer med att lysa direkt på oss, men det var vindstilla och tyst och helt enkelt ljuvligt. - Min man hade samlat ihop alla grejor till fisketuren. Helst vill jag göra det själv så att jag vet var allting finns med, men n´daksi då.

Vännen Nikos kom per MC för att följa med. Vi åkte den korta sträckan ner till stranden och kopplade loss trailorn med båten, vände den och puffade ner den i vattnet. Det är inte möjligt att göra så när det blir badväder och massor av folk på stranden, men nu går det bra. Med lite möda fick vi ner båten i vattnet med alla grejor lastade. Det var ovanligt lågt vatten. Vi har inte så stark känning av ebb och flod, men vattenståndet varierar med så där en halvmeter. Synd att man inte läst oceanologi. Det är massor av funderingar jag har runt vågor och strömmar...

Det gick utan problem att starta och svischa iväg över alldeles vindstilla vatten. Vi åkte till Telendos baksida, mot Leroshållet. Männen gjorde sig i ordning och gick i vattnet , simmande längs bergssidan, spanande efter fisk. Jag följde med en bit bakom, paddlande ganska makligt, det var fortfarande alldeles lugnt, men en viss motström som jag märkte om jag slutade att paddla.

Alla som har varit i en gummibåt vet att de rör sig tredimensionellt eller mer. Mjuk botten med liten köl gör att den beter sig mest som en flotte. Vi skulle gärna vilja ha en båt med plastbotten+ gummipontoner, men det får bli nåt annat årtionde.- Att paddla är i bästa fall bra gymnastik, i sämsta fall direkt ansträngande. Halvt knäande i fören, tre tag vänster, fyra tag höger...

Mitt i båten har vi en stor avlång trälåda fastsatt i bottenplattorna. Den är jättebra att stuva alla grejor i. Baktill och framtill på lådan finns bågar av stålrör som är användbara att hålla sig i, hänga jackan på och att fästa åror och fiskeharpuner vertikalt på under färd. Uppepå lådan kan man ligga och må gott när man ankrat.

Där tänkte jag vila mig när vi rundat nästa udde. Då såg jag vid horisonten söderut ett mörkblått streck som kontrasterade mot den sidenblanka blågrå ytan ....åhå, väderbyte...

Innan jag hann få kontakt med mina dykande män var vinden över mig, häftig och med små vassa vågtoppar, förebud om än värre vågor. Och den f€#%¿:e utombordaren gick inte igång! Kvickt i med ankaret !
.......
Det förargliga är att min man fick igång den vid första rycket.

Vi åkte lite längre in mot Cochliaka och ankrade där. Männen hade inte fått sitt lystmäte av dykning och fiske. Nikos hade en stor bläckfisk och min man en liten sarpa , två muränor och en kasse med petalides.

När de äntligen fått nog- dåligt med fisk -jobbiga vågor- for vi hemöver igen. Utanför bukten hade det blivit stora, ilskna oordnade vågor, ryckiga och från alla håll. Jag fick duschar över mig hela tiden och blev blötare än karlarna. Ska sätta på mig våtdräkt nästa gång.

Det var skönt att komma in i bukten vid Vlychadia, där var det helt lugnt.
Lite bökande för att få upp båten igen, sen hem till torra kläder.

Muränorna kokade jag i en tjugo minuter, la den i en långpanna och ställde ner till kattorna i trädgården. Idag fanns bara fyra små ben kvar, allt annat ligger i belåtna kattmagar. Den andra ska jag frysa in till ett senare tillfälle.

Idag är det totalt vindstilla igen och lite regn i gryningen.
Tänka sig att folk betalar stora pengar för att gå på gym och plåga sig i apparater. Kom hit och paddla alldeles gratis! Dusch får du på kuppen.

Lissi
2007-04-22, 10:22
:) :) ..Ang motion alltså! Härlig läsningklapp_klap

PO
2007-04-22, 11:19
Trevlig läsning, mera mera!

//PO bye_bye

magnus u
2007-04-22, 13:06
kokt murena!! smaskens.! Smakar kyckling . Lägg gärna till lite skordalia o retsina. /magnus

Monica P
2007-04-22, 17:22
Jo, det är gott, men har du försökt dig på att rensa den själv? Jag menar inte benen, utan det hala skinnet ?
Jag har en kul berättelse om en muräna, hjälten var en 16-åring JP från Fornåsa. Om han möjligen finns i läsekretsen skulle han få berätta själv. Annars tar jag det vid tillfälle.

Ivi
2007-04-22, 20:34
Jag har en kul berättelse om en muräna, hjälten var en 16-åring JP från Fornåsa. Om han möjligen finns i läsekretsen skulle han få berätta själv. Annars tar jag det vid tillfälle.

Nu har du sagt A, så det är klart att man vill höra merflabb_flab

Ser tydligt min stackars mor flåendes vinterlake (så gott:p ), då pappa fortfarande var pigg på att fånga sådana från Torneälven... Oj, vad hon tyckte illa om just det momentet, eftersom den absolut döda laken ändå kunde hoppa till (nervryckningar?) då. Huvva!

Ivi