handdator

Visa fullständig version : Lördag 21/4


UlfWiman
2007-04-21, 20:41
Lördag 21/4


God middag. Först vädret, det är molnigt och 16,8 grader ute 12.00 på dagen. Det var en hemsk färd med grävskopan igår bara tio meter men det räckte. Att åka i skopan var ju ingen höjdare direkt, men vad gör man inte för att gå i kyrkan. De hade gjort en stig åt mig när jag kom hem 30cm bred så det var tur att det fanns ett stängsel att hålla sig i. Tur jag hade lämnat utebelysningen på för det tog en stund att hitta nyckelhålet.


Det var en mycket vacker gudstjänst i katolska kyrkan för oss 18 tappra svensk/danskar. Vi hade fått låna denna kyrka och det var visst inte första gången. Nu måste jag korrigera lite prästen Åke har varit här i 10 år och inte 4 år som jag skrev tidigare. Efteråt gick 11 av oss plus Åke och hans fru ut och åt. Det var jättegott med bara mezes och vin samt bröd. Jag var hemma 01.00 i morse, ovanligt för en som går och lägger sig mellan tio och elva i normala fall.


Idag blev det sovmorron till drygt tolv. Jag som brukar vara uppe vid sex i normala fall. Saganaki får man huvudvärk av tror jag. Jag orsakade allmänt storskratt när jag berättade att raki har jag i min fotogenlampa i köket och det funkar utmärkt. Vägrar konsekvent att dricka denna ”dryck” som är rena fotogenen i mitt tycke. Skogsstjärnan hemma smakar mycket bättre. Vi renar i alla fall spriten innan den hamnar på dunk. Det konstiga är att tangenterna gör så mycket motstånd idag.


Nu har jag varit ute på promenad för cigaretterna tog slut. Jag tror alla rökte på mig igår kväll och ändå hade jag två paket med mig. Detta glömde jag att berätta. När jag kom hem igår eller i morse så stod den så kallade ”ragdogen” vid grinden och morrade samt visade tänderna. Inte så trevligt och tur man inte är hundrädd. Den är säkert sur på mig för jag har jagat den ut ur trädgården ett antal gånger. Särskilt hopplöst är det när Mitzi löper då är den som tokig.


Jag tror det är nära nu för jag har inte sett fru katt sedan igår och hon brukar alltid vara först till maten. Det var faktiskt skönt med en promenad man blir mycket klarare i skallen efteråt, även om det var friskt ute och lite småkallt. Nu är de nya turisterna här i shorts och knottriga ben. Jag satt och läste en lång stund vid Dionysos och drack varm choklad, smaskigt värre. Alla andra satt och drack kall öl, brr.


Nu har det börjat att ringa om låneböcker. Några tycker att jag ska ställa ut böcker på en del hotell, men det har jag inte för avsikt att göra. Då är min kontroll helt borta och det lär väl sluta med att jag inte har en enda bok kvar. Tycker själv att jag är generös som lånar ut gratis till alla. Jag bor bara 150m från bussen så det är lätt att ta sig till mig. Bara man ringer och bokar när man vill komma, annars kanske jag är ute någonstans och själv sitter och läser i skuggan. Svenska pocket kostar från 120.- till 260.- svenska pengar här runt omkring och det är bara ett fåtal supermarkets som har svenska böcker. Samma sak med Expressen och AB endast 27.- styck. Det är egentligen hutlöst men somliga vill ha tidningen varje dag. Själv läser jag mellan åtta och nio på morgonen ute på nätet. Piteå Tidningen och Aftonbladet kollar sedan min e-post och svarar om det behövs. Vad gjorde vi utan Internet? Så småningom lär jag väl sluta med det också och försöka börja läsa grekiska tidningar.


Jag skulle kunna ge en mindre förmögenhet för att få en braskamin installerad till vintern. Grannen har en, men man får bekosta allt själv. Det är bygglov, murning, inspektion samt kaminen och sedan kan man ju inte ta med den om man flyttar. I och för sig har jag inga planer på att flytta inom den närmaste framtiden.


Nu har jag haft besök på rummet. En mycket seg och trött liten orange ödla var in i värmen och hälsade på. Den får gärna stanna för då har jag inga moskiter eller flugor mer. Det är bara att ställa fram ett fat med vatten på köksbänken så kanske den blir kvar. Jag har spindlar i badrummet, ganska små men det är också bra för då finns det inget mögel. Det enda jag inte gillar är kackerlackor, men det är bara att ha tättslutande lock på allt i köket och inte glömma något framme som jag gjorde när myrorna kom. Samt hälla en skvätt klorin i avloppen i badrummet. Det värsta är ju att de kan flyga så det gäller att inte lämna någonting öppet när man går ut.


Något vi pratade mycket om i går kväll var bilkörning i Grekland och bara det är en historia i sig själv. Lämna alla trafikregler hemma i Sverige och följ med i trafiken här är nog det bästa råd man kan ge. Om du inte vet vart du ska svänga i en korsning slå då på varningsblinkers så är det bara att köra dit du vill. Vad är stopplikt och rödljus? Inget som stoppar vare sig bussar eller bilar i alla fall. De har faktisk blivit hårdare med alkohol och har faktisk blåskontroller lite då och då i stan. Hjälm har också blivit strängare och dyrt 150€ om du kör utan och blir stoppad. Framför allt är turister målgruppen när det är högsäsong. Det blir ju ett stort hål i reskassan om man åker dit. Jag har aldrig kört utan hjälm under mina 35 år som Mc ägare. Har inte kört påverkad heller för det kan ju bara bli tok. Parkering är en annan femma, övergångsställen är mycket bra parkeringar samt halvvägs ut i korsningar. Just nu är det någon drive i stan och det skrivs massor med p-böter. Både poliser och trafikvakter skriver i massor. När jag åker taxi och får någon racerförare brukar jag säga siga, siga. Bilbälte är det också lag på här, men det är nog mest turister som använder dom. Jag brukar sätta på mig mitt i taxin och då brukar även chauffören som plikskyldigt ta på sig sitt också. Jag har sett alltför många trafikolyckor här med människor liggande utanför bilarna, och inga hade bälten. Vi kanske skall ha en egen tråd om att köra bil i Grekland. Jag tror många är rädda, men det är egentligen inte så farligt bara man är uppmärksam. Jag tycker det är farligare att köra tvåhjuling än bil för man är ju så hemskt oskyddad och har för det mesta shorts och linne som klädsel samt sandaler på fötterna.


Nu var det dags att köra en tvättmaskin igen. Som vanligt vem är det som smutsar ner mina kläder? Det ska bli sol i morgon så då kommer det att torka snabbt.
Nu ska jag gå ut och äta igen. Det är farligt att få pensionen man blir så rik ett tag men sedan kommer verkligheten ikapp. I kväll blir det inget krasi det räckte med igår. Jag har börjat dricka kaffe igen, men bara grekiskt kaffe glikos. Kristina(dottern) lärde mig att göra det på rätt sätt ikväll. När jag har försökt hemma har jag fått torka halva köket efteråt. Till vintern ska Andreas och jag göra södra Kreta osäkert. Nu är det bedtime för mig.

Uffe

Millie
2007-04-22, 02:06
Tack Uffe!
Det här är bästa stunden på dagen , att läsa din dagbok är bara wow!
Jag och min fam. åker ner till Agia Marina i Sept. Vill du ha lite böcker till ditt "bibliotek"? Har massor hemma både skönlitteratur , thrillers och deckare. Vill du ha så packar jag ner dom, säg bara till!Ja inte alla förstås men några kan väl alltid få plats. Åker ner till Kreta nu i Maj fast till Bali . hoppas att det är lika mysigt där som i orterna utanför Chania. Du Kanske har varit där och kan berätta om stället.

Athanasia
2007-04-22, 08:38
Håller med,underbart Uffe...om dryga 30 dar är jag också på Kreta.:)

Lissi
2007-04-22, 10:17
Härlig läsning som vanligt!

Sören
2007-04-22, 10:47
Läser med intresse dina inlägg.Synd att du bara fått fotogen i dina rakiglas.Vi har fått väldigt god raki på Kreta.Bäst att hålla det för sig själv kanske.Börjar så smått planera vår nästa Kreta-resa.Bil eller inte?Tycker inte trafiken är så farlig där.Värre på Cypern t.ex.Nästan klart med boende.Har tänkt stanna"långtid".Nu är ju "nästan"lite längre ifrån där än här,så vi får se hur det går.Kan tänka mig att det blommar fint i lundarna nu.Ha det bra.

eand
2007-04-22, 15:05
Även jag läser med förväntan och glädje dina inlägg varje dag. Jag åker till Agia Marina med min dotter på torsdag, så vädret är jag mycket intresserad av!! Det verkar vara lite kallare än "normalt", eller?

Mvh Eva

UlfWiman
2007-04-22, 17:28
Hej Eva

Det är kallare än normalt om nu någon kan säga vad normalt är.
Jag har aldrig frysit så mycket tidigare här som denna vintern och sedan full sommar i februari. Jag skulle nog rekommendera att ha lite varma saker med. Bada är inte att tänka på om man inte är fakir eller isbjörn. Det går väl knappast att gå i bikini heller. Men om man kan fixa lä så är det ganska skönt. De flesta av mina vänner går omkring och hostar och nyser just nu.
Det är ju en fingervisning. Det är däremot skönt att promenera i de högre byarna lite ovanför.

Uffe

Lino
2007-04-22, 18:00
Hej, Uffe! Tack för att du orkar blogga dagligen. Det är så himla kul att läsa dig varje kväll. Var på södra Kreta kommer du och Andreas (vem är han, förresten?) att tillbringa nästa vinter?
Lino

UlfWiman
2007-04-22, 18:46
Hej

Vi kommer bara att drälla runt ett tag samt utforska Lashiti lite närmare. Andreas är från Rumänien men bor här året runt. Jag har känt honom ett längre tag så det är okay.

Uffe