Visa fullständig version : Hyra moppe?
Hejsan!
Jag ska till Karpathos nu i sommar och jag undrar hur det är att hyra moppe där.. skulle vilja göra det.. är 17 år.. är det någon som har hyrt moppe där och vet hur det fungerar? är det några krav som gäller m.m? jag skulle vilja ha lite allmän fakta om det..
om någon skulle kunna hjälpa mig skulle jag bli jätte glad!_B-anana
MVH// Erika
Hej.
Visst kan du hyra moppe. Fantastiskt roligt att åka på deras vägar, längs bergssidorna, ofta asfalterade och fina. Jag rekommenderar Michailis Gatoulis uthyrning (av bilar och moppar) eftersom han har varit igång längst, är utbildad mekaniker och går igenom varenda pryl på vintrarna - jag har själv sett det hela i januari i år. Dessutom en mycket bra person att ha och göra med. Hyr man bil levererasr han den gratis på flygplatsen om man vill och kör en dit gratis när man skall åka (om man nu inte har transfer med bussen). Så gör alltid vi (sedan 8 år) eftersom vi bor i Kyra Panagia på Hotel Akropolis som vi tycker är det mysigaste på ön. Innehas av Anna & Stamatis som är jättetrevliga. Kolla det stället. Och tänd ett lkus för någon i kyrkan intill för någon som behöver det.... sen känner man sig lätt och glad och semestern är där...
Hälsningar
Odyssevs
Men hvordan er det med aldersgrense for å leie moppe? Må man ha noe slags kjørekort? Holder det å være 16 og ha mopedførerbevis?
Elisabet
2007-04-21, 22:21
Man måste ha förarbevis för eu-moppe om man är 17 år.
Det är inte ovanligt att uthyrarna har en nedre åldersgräns för vilka som får hyra. Det är inte heller säkert att försäkringarna gäller under en viss ålder.
Hur var det med det obligatoriska A-körtkortsregeln som infördes 1:a september förra året? :confused: Är den ändrad alltså?
Elisabet
2007-04-22, 11:20
Hur var det med det obligatoriska A-körtkortsregeln som infördes 1:a september förra året? :confused: Är den ändrad alltså?Jag kanske minns fel, men var det inte krav på A-körkort eller eu-moppelicens som infördes? För 50cc alltså. För "tyngre" mc krävs A-körkort.
Jag kanske minns fel, men var det inte krav på A-körkort eller eu-moppelicens som infördes? För 50cc alltså. För "tyngre" mc krävs A-körkort.
Jovisst var det så, och det som flitigt diskuterades här var ju hur vi med B körkort, där eu-moppekortet per automatik ingår i Sverige, skall kunna bevisa det i Grekland, det borde väl snart komma hem resenärer som kan berätta om det är någon skillnad i år mot tidigare.
// Helén
Jag kanske minns fel, men var det inte krav på A-körkort eller eu-moppelicens som infördes? För 50cc alltså. För "tyngre" mc krävs A-körkort.
Vet inte för vilken cc A-licensen krävs, men den "moppen" vi nekades att hyra var en helt vanlig scooter som tar 2 personer. Sådana små som kostar ca 10 euro/dygn att hyra. Vad det var för cc på den har jag ingen aning om...
Det var någon här på forumet som sa att man kan få något slags intyg från Vägverket där det står att man har rätt att köra moppe/vespa/scooter utomlands. Det finns ju otaliga trådar här om just moppehyra, men jag hinner inte leta upp just den specifika tråden nu.
Elisabet
2007-04-22, 11:56
"En helt vanlig scooter som tar två personer" kan vara av olika motorstyrka och det ser man inte utanpå, i alla fall inte om man inte har sådana kunskaper om tvåhjulingar att man vet efteråt vilken det var man tittade på ;)
Senast igår sa jag till min dotter "ser du den där motorcykeln" och hon sa "det är ju en vanlig eu-moppe". Som den snabbtänkta person jag är Ang_elx fann jag mig snabbt och sa "eu-moppar är också motorcyklar" och det accepterade dottern. Eller så var hon bara snäll nog att inte påpeka att jag hade fel från början :rolleyes:
50cc är detsamma som eu-moppe och kräver eu-moppelicens. Allt över det är lätt motorcykel och kräver motorcykelkörkort även i Sverige.
"En helt vanlig scooter som tar två personer" kan vara av olika motorstyrka och det ser man inte utanpå, i alla fall inte om man inte har sådana kunskaper om tvåhjulingar att man vet efteråt vilken det var man tittade på ;)
Visst var det en bra beskrivning? ;) Vad jag menade var att det inte var något fläskigt vidunder vi hyrde och det har alltid gått bra att hyra sådana med B-kort förut men nu senast i september var det stopp.
Som tur är så håller sambon på att ta A-kort så då blir det inga problem och man slipper fundera över detta något mer :)
Åldersgränser och det nya körkortskravet vågar jag inte säga nåt om.
Men om du får hyra kan jag rekommendera Thanasis på MotoCarpathos som ligger längs vägen från Pigadia ut mot stranden. Jag har själv bara hyrt på tre öar (Amorgos och Santorini förutom Karpathos) och på Karpathos fick jag den fräschaste och stabilaste moppen.
UlfWiman
2007-04-22, 15:09
Fakta
Man måste vara 21 år gammal och ha haft körkortet i minst ett år. För scooter 50cc är det obligatoriskt med A-kort. Förarbevis från Sverige gäller ej. Detta är lagar samt försäkringskrav. Jag skulle inte hyra om de så vore snälla och gjorde undantag vilket händer ibland, händer det något är det du som får stå för alla fioler själv och det kan bli mycket dyrt.
Uffe
Detta är lagar samt försäkringskrav.
Efterlevnaden är nog väldigt olika. Jag hyrde på både Santorini och Amorgos i september förra året. Hade med ett intyg från Vägverket om att jag får köra moppe i Sverige på mitt svenska b-körkort - men jag behövde aldrig visa det så jag vet inte vad de skulle ha sagt om det.
Monica P
2007-04-22, 16:01
Vilken tur att jag tog körkort så länge sen att man fick A på köpet!
Om man kollar noga på framsidan av sitt körkort kan man se att det med rosa bokstäver står "Adeia odigisis" , det betyder körkort, och godtogs av de poliser som stoppade oss .
UlfWiman
2007-04-22, 16:35
Jag har bara läst lagtexten och försäkringsvillkoren.
Själv har jag alla bokstäver man kan ha på körkortet, men jag skulle aldrig få för mig att köra buss eller lastbil här.
Uffe
Om man kollar noga på framsidan av sitt körkort kan man se att det med rosa bokstäver står "Adeia odigisis" , det betyder körkort, och godtogs av de poliser som stoppade oss .
Menar du svenskt körkort?
// Helén
Monica P
2007-04-23, 11:33
Ja visst.
primator
2007-04-25, 19:15
Så om jag fattat det rätt så får jag(23 år b-körkort bara) inte hyra moppe 50cc på Karphatos? Det som vi sett framemot!
Monica P
2007-04-25, 20:05
Jag frågade en uthyrare här på Kalymnos. Upp till 50ccgår det bra med vanligt körkort, för större hojar behövs A.
Personligen rekommenderar jag som Inkfish Thanasis paa MotoCarpathos, strax bortom Gatoulis. Han mekar sjelver sina fordon, ca 130 st och har fin koll paa grejerna.Just nu rullar jag sjelver fram paa Karpathos med en cykel for att faa upp kondisen....Det aer kallt nu, sa jag har mestadels vinterjackan pa kvellstid....
Mikke
Pratade med en tjej på Apollo idag och hon bekräftade att all uthyrning av moppar/vespor etc. kräver A-kort fr.o.m. 1/9-06.
Att man också kommer att vara extra hårda på det iår vad de erfar.
Dock kommer det säkert vara möjligt att hyra ändå, men som tidigare nämnts ovan kan det trassla till sig ordentligt om det händer något.
vita_solglasögon
2007-05-10, 19:37
Ingen som har nämnt hur mkt det kostar att hyra moppe.. Hur mkt kostar det ungefär, nu i maj, för en dag?
vilket är det billigaste stället att hyra?
skulle gärna vilja veta:rolleyes:
Monica P
2007-05-11, 08:47
Såg en skylt med 7 € i Myrthies,Kalymnos
primator
2007-05-11, 11:30
Då är frågan om man vågar hyra? varför är det såna regler? I sverige räcker det ju med bilkörkort..
Monica P
2007-05-11, 11:40
Det känns väl säkrast att ha turisterna inne i ett plåtskal, dessutom kan man då ta mer betalt.;)
Ullis 69
2007-05-18, 09:38
Med andra ord kan vi köra bil men inte moppe??? Och inget intyg kan gälla för det heller?? Nähe...Hur ska man nu lyckas få till sina underbara -spännande turer på moppe, de är ju ett av de stor nöjena........ :(
//Ullis
Kalimera
2007-05-18, 09:44
Med andra ord kan vi köra bil men inte moppe???Det är inte säkert, ni kan mycket väl hyra moppe också. Fråga runt om ni blir nekade, alla är inte lika hårda. Eller har i alla fall inte varit.
Jag frågade en uthyrare här på Kalymnos. Upp till 50ccgår det bra med vanligt körkort, för större hojar behövs A.
Så som det fungerat tidigare alltså, vi får ju innerligt hoppas att det fortfarande funkar att hyra på B körkort.
// Helén
Hellenic Republic - Ministry of Tourism - Greek National Tourism » Transportation » Car and motorbike rental.. PUH! :)
Det finns "accomodations" på sidan så nå´n länk blir det inte!
Nåväl, så här står det.. Inte helt klargörande så jag mailade och bad om en lista över vad som krävs för resp. fordon. I dag är det den 18/5, vi får se om/vad/när jag får svar.
//PO
There are numerous reliable car rental agencies catering to the needs of private individuals with readily available cars, motorbikes or mopeds. These agencies can operate only if licensed by the Greek National Tourist Organisation (G.N.T.O.) and require a valid national driving license. Before rental , make sure that the vehicle has adequate insurance cover (against accident, theft, fire, etc). For more information on car rental agencies without chauffeur service, as well as on procedures and conditions of rental , contact:
* ASSOCIATION OF GREEK CAR RENTAL COMPANIES Viltanioti 31, Kifissia 14 564 - Athens Tel.: 210 6264032 - Fax : 210 6264039
* Panhellenic Federation of Car & Motorbike Rental Agencies 12, Miliara Str. - 71 201 Heraklion, Crete Tel: 2810 280914 - Fax : 2810 281943 - E-mail : iniohos@hol.gr (iniohos@hol.gr)
PO: börja bevaka mailboxen vid pass nästa sommar. Jag mailade dem förra sommaren och har inte fått svar än;)
Elisabet
2007-05-18, 17:27
Och jag mejlade grekiska ambassaden med samma fråga i augusti och har inte heller fått svar än.
De är iaf noga med att behandla alla lika;)
Om det är den delen av Turistministeriet som ligger i Tessaloniki som inte svarar så ring till dem och begär att få prata med Petros Valsamis och hälsa från mig. Då lär det nog bli fart på dem... :D Jag träffade honom första gången i början av 80-talet och vi blev goda vänner. Han har tom varit uppe i Malmö och hälsat på. Nu har vi inte setts på ett antal år men så vitt jag vet så jobbar han fortfarande kvar där...
Peter Ang_elx
Nej jag mailade till "Panhellenic Federation of Car & Motorbike Rental Agencies" på Kreta, bara namnet är en njutning..
Nåja mailportot är lågt så ingen skada skedd om de inte svarar.
//PO :)
Förlåt jag glider ifrån ämnet:o
Men det är Skrikis som startat tråden.
Jag undrar bara? Är Skrikis grekiska eller smeknamn för gaphals?
Förlåt:confused:
karinafp
2007-05-19, 10:19
Jag undrar bara? Är Skrikis grekiska eller smeknamn för gaphals?
Skrikis är helsvensk och min dotter. flabb_flab Dopnamnet är Erika, men hon har sedan födelsen kallats för Skrikan... ;) och nu på gymnasiet har hon blivit Skrikis. Hon hörs... flabb_flab
Mamma Karin
som lär få äta upp det här inlägget... Ang_elx
Mamma Karin
som lär få äta upp det här inlägget... Ang_elx
Det kan du avra så säker på att du får.. !!
primator
2007-06-16, 12:23
Nyss hemkommen från en underbar resa på karp. Hyrde moppe 4 dagar, inga problem. Mitt borttappade bilkörkort hann inte komma innan resan så jag fick åka utan. Hyrde på två ställen motokarphatos(rekommenderat av ving, airtours o apollo mm) och ett ställe vid pelagos tror det är billigast där. Tjejen visade upp sitt körkort men tror att det var för legitimering. Alla visste att jag körde o på ena stället frågade han om jag hade körkort men jag sa nej då sa han att jag skulle vara försiktigt för polisen.
Altså min slutsats är att det inte är några problem att hyra(de går ju i konkurs annars) men att lagen säger att man ska ha moppekörkort(fanns ett papper på en anslagstavla hos en uthyrare där det stod meddelande från polisen). Åkte förbi polisen ett flertal gånger men blev aldrig stoppad, tror inte det är någon fara.
Vi hyrde 80 cc och 100cc vilket är mycket rekommenderat, delvis för att det knappt går att komma upp från backar med en "vanlig" 50cc och att det drar hutlöst mycket mer bensin.
...enligt Tommy, nu på Samos, så harom tyvärr skruvat åt det där med körkort för moppe/motesykkel,d.v.s A-kort, så vi kan nog vänta en allt hårdare attityd alltefter på den punkten, med vissa variationer mellan öarna......
Mikke
Ullis 69
2007-07-02, 20:04
Vore kul att höra från er som är nere nu hur det gått med moppehyrandet! Har ju några veckor kvar innan jag åker....
Så berätta gärna hur det gått!!
Läääängtar...
Tjohopp// Ullis
Jag hyrde 50 cc på b-körkort i Pigadia under de två första veckorna i juni, 9 dagar för snittet 11.60 € per dag.
Hej jag är ny här, men var på Karpathos vid midsommar (jättevarmt).
har 2 barn varav den ena är 15 år,han gick runt och frågade men det var 18 år som gällde för att hyra moppe.
Jag tänkte hyra mc har a-kort men jag hyrde en 4-hjuling och åkte runt
på ön med min son den kostade 30 euro/dygn hyrde den bara ett dygn priset går nog ner om man hyr fler dygn ,bara ett tips om man är 2 och
tänkte åka på lite sämre vägar där vanliga hyrbilar inte får köra bara jeepar.
Mc känsla fast på 4 hjul och möjlighet till att ta med mycket packning.
Ivar:)
Ullis 69
2007-07-24, 19:51
Jaha då var det då dags att ta flyget till Karpathos på lördag!!
Verkar inte som att någon haft direkt problem med moppehyrandet på Karpathos!?!? Låter bra i mina öron!!
Om någon av någon anledning vill ge "sistaminuten-tips" så får man gärna göra det, vad det än gäller ! Annars måste jag säga att jag haft mycket glädje av sidan och alla trådar!! Ska bli spännande att se denna ö... Även härligt att komma ifrån vår trista sommar i Sverige! Men..det får gärna komma lite sol på er här hemma ändå när vi är borta!
Tjohejsan //Ullis
Ullis 69
2007-08-11, 19:19
Inte hade vi några problem med att hyra moppe! Inget av ställena vi pratade med sa något om att vi inte fick hyra, utan det va bara att tuta och köra!! Dock ska tilläggas att det kändes mycket bättre med 100 cc än den 80 cc vi hade de sisat dagarna! Det kändes som vi stod still i uppförsbacken då.. ;-)
Tjolahopp//Ullis
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.