handdator

Visa fullständig version : Om dukar


Elisabet
2007-04-21, 13:35
Det är inte så länge sedan någon för första gången skrev i forumet att blåvita dukar är tecken på att tavernan försöker anpassa sig till vad de tror turisterna vill ha. Det var första gången jag hörde den synpunkten, och nu kom den ju upp igen i stol-tråden, så då måste jag få fråga vilka dukar ni sätter er vid :)

Jag tycker inte man ser blåvita dukar särskilt ofta numer. Oftast är de rutiga i röda, gula och gröna färger, eller helt eller så gott som enfärgade. Pappersdukar ovanpå är rätt vanligt. De är ju blåvita iofs. :)

De röd-gul-grön-rutiga (eller liknade) dukarna tycker jag ser väldigt svensk postorderkatalogiga ut.

Att äta vid söldukar gillar jag, fast de är ju säkert en turistanpassning från början, om än i första hand av praktiska skäl.

Men som sagt, vilka dukar föredrar ni andra när ni äter i Grekland? :)

anoula
2007-04-21, 13:45
Men som sagt, vilka dukar föredrar ni andra när ni äter i Grekland? :)
Söldukarklapp_klap . Varför skulle det vara en turistanpassning förresten? Sölar vi mer än grekerna?

Elisabet
2007-04-21, 13:50
Sölar vi mer än grekerna?Vet inte flabb_flab
Tänkte mer att det borde bli mer tvätt under turistsäsongen än resten av året, och då spar det ju tid att ha pappersdukar. Så när de började användas var det kanske en praktisk anpassning till turismen? Men jag gissar bara :D De kanske dukar med sådana hemma också? :rolleyes: