handdator

Visa fullständig version : Fastlandet eller öar? Delad tråd från bildgåta 462

JohnS
2007-04-18, 15:31
jag skäms över min fördom att anta att det bara är ö-bilder som visas (till 99%). :o
birgitta

Jeg har også flere ganger nevnt den store fokuseringen det er på øyene, spesielt de mindre, i forhold til fastlandet. Det gjelder absolutt ikke bare i forumet her, men også blant mange som kaller seg grekofile ellers.

Øyene utgjør jo ca 20 % av arealet i Hellas, og en litt mindre andel av befolkningen. Av dette igjen utgjør Kreta en tredjedel av arealet og litt større andel av befolkningen. En del av øyene oppe i nordøst får begrenset oppmerksomhet, så det aller meste er konsentrert om øyer som kanskje utgjør 10 % av Hellas. Men likevel er mange overbeviste om at det er der man finner det "typisk greske", mens de resterende 90 % av landet... bare ligger der.

Vi har noe av det samme "problemet" når det gjelder Norge. I internasjonal reiselivssammenheng er det fjordene som "er" Norge, pluss Nordkapp og midnattssolen for dem som er ekstra eventyrlystne. Men jeg vil påstå at man kjenner svært lite av vårt land selv om man har vært innom hver eneste fjord med alle sidearmer. På samme måten tror jeg det er i Hellas, man får et meget begrenset og ubalansert inntrykk av landet om man har regnskapsført et stort antall øyer og ikke mer.

Etter at jeg oppdaget dette, har jeg blitt mer og mer fascinert av alt det fastlands-Hellas har å by på, så det blir mer og mer fristende å legge turene dit. Og dette forsøker jeg å formidle aldri så lite av også i noen av billedgåtene jeg legger inn. :)

inkfish
2007-04-18, 15:59
Jeg har også flere ganger nevnt den store fokuseringen det er på øyene, spesielt de mindre, i forhold til fastlandet. Det gjelder absolutt ikke bare i forumet her, men også blant mange som kaller seg grekofile ellers.

Jag har faktiskt aldrig förstått motsättningen. Om jag skriver om en ö jag gillar så innebär det inte kritik av fastlandet! Varje resa till öarna som jag gör innebär ingen bojkott av fastlandet och heller inte att jag inte VET att det FINNS ett fastland.

Vi som gärna besöker öar får då och då gliringar på Kalimera om fastlandet OCKSÅ finns (det vet vi väl??) och till och med att fastlandet är det RIKTIGA Grekland (säg det till en ö-grek;) )

Det låter lite på dig som om man inte får kalla sig grekofil om man "bara" varit på öar och jag undrar: varför skapa en hierarki där ingen sådan finns? Grekland är underbart, punkt. Och att var och en har sitt Grekland ser jag inget problem med.

JohnS
2007-04-18, 16:18
Det er da ingen motsetning, vel!! Og jeg er ikke negativ til øyer, eller til dem som foretrekker øyer. Men jeg skulle ønske flere ville oppdage - og bruke - alle de skattene som ligger så lett tilgjengelige inne på fastlandet også! Så derfor driver jeg litt misjonærvirksomhet for fastlandet her, og håper jeg kan få fortsette med det uten at noen behøver å føle seg tråkket på tærne og i forsvarsposisjon, selv om de har nok med øyene.

Og jeg synes da det er rart hvis man er grekofil og ikke blir nysgjerrig på å se andre sider av dette fascinerende landet! Men for all del, det er ikke noe galt i å "spesialisere" seg, enten det er på øyer generelt eller på en enkelt øy som man faller for umiddelbart, slik mange gjør, og føler seg "hjemme" der. Selv reiste jeg sikkert 7 - 8 ganger til Kreta, før jeg begynte å bli virkelig nysgjerrig på å utforske nye områder.

Så når jeg snakker varmt om fastlandet, ligger det ikke automatisk noen negative holdninger til øyene i det! Hvis noen oppfatter det sånn, er det nok formuleringsevnen min som svikter.

Elisabet
2007-04-18, 16:36
Du kan missionera om du vill JohnS, men jag får också en känsla av kritik mot de som inte åker till fastlandet, i dina inlägg. Det är ju bra om du inte menar så.

Jag ser på saken lite så här, att var jag än åker så väljer jag egentligen bort alla andra platser i världen just då, till förmån för den plats jag åker till. Grekland är ju bara en futtig liten procent (promille?) av jorden, så varför ska man åka dit överhuvudtaget?? Borde man inte bli nyfiken på resten av världen istället för att bara åka dit?
Och var jag än åker så ser och upplever jag bara en viss procent av det som finns där. Var går gränsen för att jag "känner" en plats?

Jag väljer platser att åka till efter vad jag vill uppleva. Om jag vill vandra i fjäll så väljer jag svenska fjällen eftersom de är överlägsna de grekiska och alla andra när det gäller vildmark. Om jag vill se fjorder så väljer jag Norge eftersom de är överlägset vackra i hela världen. Om jag vill uppleva kultur så väljer jag... osv. När jag vill bada i ett ljummet hav väljer jag Grekland och när jag ändå är där passar jag på att uppleva mer av det som finns där.

Så enkel är min livsfilosofi just nu. Kanske kommer den att ändras, kanske inte. Men inte ändras den för att det finns människor som påstår att jag missar en massa av Grekland. Det vet jag nämligen redan, men det rör mig inte i ryggen.

För övrigt anser jag att turism är typiskt grekiskt. Det var ju grekerna som uppfann den moderna turismen.

JohnS
2007-04-18, 18:44
Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte over så mye hårsårhet, men skjønner at jeg har kommet til å "banne i kirka" her, og kanskje kommer jeg til å fortsette med det også ;) .

Ingen behøver da komme med forsvarstaler for hvor de ønsker å reise, selv om jeg påpeker at Hellas er mer enn øyer, veldig mye mer til og med, og taler varmt for de delene av landet som det ser ut til at mange har til gode! For en som er glad i hele landet Hellas, hvertfall de delene jeg har kommet over hittil, er det jo litt merkelig at man ved den første registreringen på Kalimera ikke får spørsmål om hvor mange ganger man har vært i Hellas, men bare hvor mange øyer man har besøkt. Kanskje var det allerede da jeg så behovet for en "Fastlandets misjonær" her?:rolleyes:

Men for all del: Jeg gjentar enda en gang at hvis man foretrekker øyene, og bare dem, så har jeg ikke det minste imot det!

inkfish
2007-04-18, 19:53
Ju mer missionerande om Grekland, desto bättre. Det är min absoluta tro:D

Men kalla det inte hårsårhet bara för att nån säger emot dig;). Även i de här två inläggen ser jag hur du skapar en motsättning mellan fastland och öar. Och den motsättningen har jag själv svårt att se.

... selv om jeg påpeker at Hellas er mer enn øyer, veldig mye mer til og med,

Men det vet vi. Jag tror att du träffar på mindre hårsårhet, som du kallar det, om du helt enkelt förklarar var du själv stortrivs i Grekland, alldeles oavsett om platsen är en ö eller inte. Kärleksförklaringar till olika ställen i Grekland kan vi aldrig få för mycket av:).

Men påpekanden av sånt vi redan vet - det är en annan sak. Ja, Grekland är mer än öar. Och Europa är mer än Grekland. Och världen är mer än Europa. Vi vet.;)

Jeg gjentar enda en gang at hvis man foretrekker øyene, og bare dem, så har jeg ikke det minste imot det!

Det gör man inte. Åtminstone gör inte jag det. Jag föredrar inte öar framför något annat. Jag råkar bara älska många av de öar jag varit på - utan att jämföra med nåt annat.:)

Peter
2007-04-19, 02:10
Tja, eftersom Moderator själv inte delar den här tråden så fortsätter jag här då.

Fastland eller öar? Det må väl vara var och ens tycke. Men Grekland är känt över hela världen just för sina fantastiska öar! Sol och sandstränder, god mat och trevliga människor osv... Naturligtvis finns detta i kustbandet även på fastlandet. Och inlandet är säkert intressant även om det inte finns salta bad...

Jag har varit upp till Delfi och ner till Korint och lite runt, men jag skulle gärna vilja se mer av fastlandet. Det var för många år sedan när jag med familjen körde ner med egen bil på en långsemester.

Som ensamstående, som dessutom ska betala för lyxsvit för två katter under min bortavaro, har jag inte råd att hyra bil och ta mig runt på fastlandet. Jo, jo, det finns buss och tåg... Men då tappar jag mycket flexibilitet. Det är mycket enklare, och billigare, för mig att flyga till Athen för att ta mig ut i Cycladerna, eller direkt till en ö.

Jag tror det handlar om tillgänglighet, bekvämlighet, pengar, tid, vana och just detta att de flesta hamnade på en Grekisk ö på första resan och blev "betuttade..." Ang_elx över hur "gulligt" det var... Och så fortsätter man utforska öar. Det finns ju inte mycket till alternativ...

De flesta reseföretag har 90% av resorna till öarna. Resten är Athen eller Thessaloniki. Oupps, höll på att glömma Parga... Orten Gud glömde...

Det finns väl bara tre flygplatser på fastlandet där internationella flyg landar? Kavalla, Thessaloniki och Athen. Hur många öar tar emot internationella flyg? Samos, Lesvos, Kos, Rhodos, Karpathos, Kreta, Santorini, Skiatos, Korfu, Myconos (inte från Sverige idag men från andra länder)... Jag har säkert glömt några stycken... Det är ju inte undra på att vi hamnar på öarna.

Jag vet inte hur mycket Grekiska staten styr detta, men de Svenska resebolagen skickar uppenbarligen gärna sina resenärer till öarna... Men de ändrar sig säkert om det kommer större krav på resor till fastlandet. :o Till intressanta byar på fastlandet där man inte kan bada i havet... :eek:

Jag kan framför mig se bilden av familjen med två 12-13-14-åringar som verkligen sett fram mot att bada i Medelhavet och som hamnar i en by på fastlandet långt från all ära och redlighet... :eek: Och salta bad... Ang_elx Två ungar som är extremt kulturellt intresserade, INTE!, och som studsar upp och ner med åskmoln svävande över huvudet... :rolleyes:

Tiden, pengarna och barnen styr! Och då hamnar man lätt på någon ö... :rolleyes: Det är enklast, snabbast och billigast! Även om de vuxna kanske skulle vilja se mer av fastlandet.

Det är väldigt många faktorer som påverkar var man hamnar på semestern. Och det är trots allt så att totalt sett så åker de flesta med charter på ett eller annat sätt. Och då finns det ett ytterst begränsat utbud av resmål på fastlandet! Det är öarna som gäller!

Även om man inte har barn som skall tas hänsyn till så finns det ju inga arrangerade resor till fastlandet som är intressanta. Och ska man fixa allt själv så blir det tämligen dyrt... :(

Peter

JohnS
2007-04-19, 07:05
Bare en tilleggsopplysning: Fra Norge går det også fly til Preveza og Kalamata på fastlandet (jeg regner Peloponnes som fastland), og jeg vil tro det samme gjelder fra Sverige, uten at det forandrer så mye på realitetene i det du sier.

Men ellers ser jeg poengene dine, Peter!

Admirala
2007-04-19, 07:18
Kanskje var det allerede da jeg så behovet for en "Fastlandets misjonær" her?:rolleyes:

Oppdaget ikke denne tråden før nå. JohnS, jeg er også fastlandsmisjonær (misjonæring passer jo bra for oss som kommer fra sørvestlandet :o ).
Mye klokt er sagt av deg og andre i denne tråden, så derfor vil jeg bare si: Det er masse deilige øyer i Hellas, men fastlandet har jo alt det øyene har, og mye mer. Så enkelt er det, for meg iallfall _B-anana

LN
2007-04-19, 07:23
Nu när våra barn är stora (16 och 18 år) reser vi till fastlandet, kan väl hålla med Peter att i yngre år fanns inte intresset utan öarna blev förstahandsval.
Ser verkligen fram emot Peloponnesos om en månad.
18-åringen med flickvän hänger med.

Chras
2007-04-19, 07:24
Instämmer helt med Peter. Har varit två gånger på fastlandet och funderar stark på att åter göra ett försök. Att sedan öarna lockar med mera sol och bad kan inte förnekas. Tyvärr blir det då inte så många alternativ för dem som bara har några semesterveckor att spendera och som måste se till kostnaderna. Var får jag mest valuta för mina peningar? Misstänker att för de flesta blor det öarna.
Häls/Chras

Elisabet
2007-04-19, 07:35
För mig handlar det varken om tid, pengar eller tillgänglighet.
För mig handlar det om att öarna har det jag vill uppleva på min Greklandsresa, men fastlandet har det inte.

För andra handlar det om andra saker och den som väljer fastlandet söker inte det jag söker.

Så enkelt är det och allt är precis lika bra. Låt oss fortsätta dela med oss av det vi upplever och uppskattar i Grekland. Men tala inte om för andra att de inte vet och förstår var de missar när de åker till det ena eller andra stället. Det är onödigt och faktiskt inte trevligt.

Och så måste jag än en gång påpeka att om man ger sig ut i ett forum med synpunkter som alla inte håller med om, eller som kan uppfattas som kritik, så måste man räkna med att få motargument. Det betyder inte att det är en känslig fråga eller att de som tycker olika är känsliga. Det betyder bara att de inte håller med. :)

Admirala
2007-04-19, 07:56
Att sedan öarna lockar med mera sol och bad kan inte förnekas.

Kan du utdype det? Er det mer sol på øyene? Mindre/dårligere hav rundt fastlandet?
Jeg mener ikke å være frekk, jeg bare skjønner ikke hva du mener.

Chras
2007-04-19, 10:28
Med mera sol och bad menas att dels reklamen från resebyråerna och dels tillgängligheten är större i de flesta fall påöarna. Väljer man fastlandet är det för det mesta andra saker som lockar. Det är tyvärr så att tidigare var öar lika med slöa och slappa. Fastlandet var kultur med museer och andra historiska platser. Nu har resebyråerna upptäckt att även fastlandet har sol och bad vilket ger ett större utbud för resenärerna.
Kan bara titta mig runt här på Österlen. Vad är resmålen för semestrande här. Inte längre än max 5 km från kusten.
Det är bara att konstatera att semestrande till största delen önskar sol och bad. Detta innebär inte att något av valen är bättre eller sämre utan bara hur den stora turistmassan resonerar.
Häls/Chras

inkfish
2007-04-19, 15:11
Kan du utdype det? Er det mer sol på øyene? Mindre/dårligere hav rundt fastlandet?

Fast det där är inte vad det handlar om. Jag tror du gör samma tankefel som JohnS verkar göra: ni tror att vi åker till öar för att vi inte vet att fastlandet är bättre.

Dina frågor låter lite som om du tror att du kan övertyga Chras - och oss andra - med objektiva fakta. Men igen: det handlar inte om det. Det är inte mer sol på öarna och inte sämre hav på fastlandet - men att ni upplyser oss om det får oss inte att reagera: Shit, det hade jag ingen aning om, nu MÅSTE jag åka dit.

Jag tycker att du är en utmärkt ambassadör för Nafplio. Dina bilder och berättelser därifrån ger mig hemkänsla och har fått mig att bli riktigt nyfiken på den staden. Nyfikenhet är en god känsla.

Men känslan av att vi andra åker till öar för att vi inte förstår bättre - den är ingen god känsla. Tvärtom, precis som Elisabet säger: det känns till och med inte trevligt.

Och jag förstår inte varför ni så envist vill cementera en motsättning som i mina ögon är helt onödig. Det är inte fastlandet vs öarna - det är fastlandet och öarna, alltså GREKLAND. Den kärleken måste vi kunna dela.

JohnS
2007-04-19, 15:29
Jeg har for lengst avsluttet denne "diskusjonen", jeg skjønner ikke helt hva som er poenget lengre. Er det noen som er uenig i noe her? Hvilke "tankefel" jeg gjør.. eehh eller var det "verkar göra", får jeg bare leve med, jeg tenker så godt jeg kan, og kan ikke noe bedre.. ;) .... gammal mann gör så gott han kann, som det heter i et nærliggende land...

Admirala
2007-04-19, 15:56
Inkfish, selv om jeg er veldig glad i deg, så vær så snill å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Jeg tror slett ikke at "dere" ikke vet bedre. Men akkurat som mange her lovpriser øyene, må vel andre kunne lovprise fastlandet? Og siden mange på forumet bare har vært på øyer, synes jeg en smule fastlandsmisjonering er ok. Jeg mener, om noen misjonerer for, la oss si Amorgos, og sier at Serifos er en fæl øy, betyr det at de sier til Serifos-elskerne at de ikke vet bedre? Det er da bare uttrykk for en personlig mening, som leserne kan bry seg om - eller la være.

For øvrig er jeg fremdeles enig med JohnS. Hvorfor får vi som elsker fastlandet enkelte ganger "kjeft" når vi trekker det fram? Vi prater jo bare, som du Inkfish nevner, om vår kjærlighet til Hellas. Hvis noen av oss foretrekker fastlandet, så må det jo være lov å si hvorfor, uten at noen skal føle seg dårlig av den grunn?

Men hvis noen gjør det, beklager jeg selvsagt det.

Peter
2007-04-19, 16:15
Det er masse deilige øyer i Hellas, men fastlandet har jo alt det øyene har, og mye mer. Så enkelt er det, for meg iallfall

Jag är helt övertygad om att du har rätt Merete. Fastlandet har helt säkert minst lika mycket att erbjuda som öarna. Problemet är det att det finns ytterst få resor till fastlandet. Och de få som finns är till "erkända" orter som redan är turistifierade... Som de flesta öar...

Så då måste jag fortfarande själv arrangera min resa med hyrbil osv, och det blir mycket dyrare än att åka till en ö. Och oavsett hur mycket jag vill så har jag inte råd att göra det just nu. Jag måste vänta på "vinsten"...

För några år sedan så berättades det för mig om ett par vänner till vänner till mig som faktiskt reste runt på fastlandet. De hamnade i en liten by där en gammal gumma varje dag gick förbi på gatan och slog med käppar i gatan. Det är en urgammal sed som sker av en speciell anledning. Vi kan ju ta det som en liten gåta! :D Varför slår hon med käppar i gatan? Och ni två här som vet svaret är tysta en stund... __D

Men det är sådana ställen, byar, som verkligen är intressanta. Men så svåra att hitta och komma till på ett enkelt sätt...

Peter

inkfish
2007-04-19, 16:18
Jag ser att jag misslyckas med att göra mig förstådd. Så är det ofta på diskussionsforum: när man inte ser varandra i diskussionen missförstår man andra och blir själv missförstådd.

Jag tycker att det är jättebra att ni missionerar för era smultronställen! Det gör vi ju allihop. Men ni lägger en stark vikt vid att hela tiden jämföra öarna med fastlandet. John är förvånad över att folk som kallar sig grekofiler bara varit på öar, du skriver att fastlandet har allt som öarna har och mycket mer. Det ger mig känslan av att ni vill säga att jag missar något och det gör jag säkert - precis som jag missar alla de öar jag inte besöker (hur ska man hinna hela fantastiska Grekland under en vanlig enkel livstidsnyft_drop )

Det är synd att både du och JohnS verkar ta illa upp över att vi fortsätter argumentera. Jag kan bara aldrig kalla det att få käft. Det måste gå att diskutera även om man inte blir eniga - så länge man är hövliga mot varann.

Ibland tycker jag mig se att folk här är lite rädda för oenighet men för mig är det ingen dramatik att man inte kommer överens. Huvudsaken är att man respekterar varandras uppfattningar - och det tror jag att vi gör, även den här gången:)

Zanét
2007-04-19, 19:12
Öar kontra fastlandet har varit på tapeten flera gånger i det här forumet och det är väl bara att konstatera att antingen gillar man ö-livet eller så föredrar man fastlandet.

Jag har haft förmånen att ha bevistat både och, de sista åren dock mer fastlandet av familjeskäl. Tycker bara det är roligt att fler och fler upplever fastlandet och ser också med vilken värme och glädje fastlandskrabborna har när de vill berätta för oss andra om sina smultronställen och upplevelser :)

Även jag "borde" missionera mera när det gäller fastlandet men eftersom jag har min familj där, blir det inte längre att jag åker på semester utan jag reser hem, d v s hem till byn. Att vara hemma betyder dessvärre också att man blir hemmablind och i mitt fall har jag idétorka om vad jag ska skriva om, i alla fall så att det blir intressant för andra ;)

Utifrån ovanstående vill jag bara uppmana alla landkrabbor att skriva mera, mycket mycket mera om fastlandet _B-anana och framför allt - Ta det varken som kritik eller personligt om någon har argument för ö-livet resp emot fastlandet eller för allan del, tvärtom - Grekland är tillräckligt stort och räcker till för oss alla :D

//Zanét bye_bye

JohnS
2007-04-19, 20:51
Bare en liten sluttreplikk i denne diskusjonen, uten å si noe om hvor godt eller dårlig jeg har formulert meg tidligere. Jeg minner om at den startet med en kommentar fra meg til en annen som sa at 99 % av bildegåtene er fra øyer, noe som kanskje er litt i overkant av den reelle % ;) .

Jeg kan ikke si jeg foretrekker fastlandet framfor øyene, eller omvendt. Jeg ønsker bare et best mulig tverrsnitt av det som til sammen er det totale bildet av det landet vi alle er glad i. Det "riktige" Hellas ligger etter mitt hode på Kreta, på Amorgos og Antiparos, men også i Thessaloniki, Patra og Ioannina, i Olympia, Mani og på Chios, for ikke å snakke om Athen. Ingen av disse stedene - eller alle om man vi si det slik - er det riktige Hellas hver for seg.

I fjor var jeg en tur til Lesvos, og en tur til Peloponnes. Om en måned reiser jeg til Thassos (selv om jeg også håper på å bli litt kjent på fastlandet fra Kavalla til Xanthi). Vår høsttur kommer antagelig også til å bli til en øy, selv om det ikke er helt bestemt ennå.

Hvis man sjekker profilen min, er to av tre favorittbyer på øyer.

Så jeg sier ikke og mener ikke at fastlandet er bedre enn øyene, jeg synes bare de 80 prosentene av Hellas som er fastland har lett for å komme i skyggen av den dominerende øy-fokuseringen. Derfor synes jeg det er verdt å "misjonere" litt for alt det fantastiske som ligger og venter der.. også!

Peter
2007-04-19, 23:39
Jag köper absolut att det finns fantastska platser på fastlandet också. Det är bara att det är mer komplicerat för oss vanliga besökare att ta sig dit som jag skrivit tidigare...

För några månader sedan läste jag i Sydsvenskan om en EU-undersökning om resevanor inom medlemsländerna. Där framgick att inom EU är det just Grekerna som minst åker till andra länder på semester. Det var bara 10% som åkte utomlands på semester...

Vart de tar vägen? Ut till öarna naturligtvis!!!:D

Peter Ang_elx

martinifk
2007-04-19, 23:50
Fastland eller Ö....

Ja, för mig som bara varit på öar blir det ju inget svårt val. Men den underbart mysiga ö-känslan som jag får på Greklands öarna är oslagbar tror jag, även om resetarmen också vill ha fastland! Men det får vänta ett tag... Detta ska förstås inte vara någon tävling men om det är det ställer jag mig i ö-laget Ang_elx (i alla fall än så länge...) :)

Och som Peter skriver "vart tar de vägen"? ;)

Peter
2007-04-22, 18:34
För några år sedan så berättades det för mig om ett par vänner till vänner till mig som faktiskt reste runt på fastlandet. De hamnade i en liten by där en gammal gumma varje dag gick förbi på gatan och slog med käppar i gatan. Det är en urgammal sed som sker av en speciell anledning. Vi kan ju ta det som en liten gåta! :D Varför slår hon med käppar i gatan?

Va? Ingen som orkar gissa. Jamen då kan ju någon av de två jag vet kan svaret tala om det. Fast det kanske finns fler fastlandsboende som känner till det?

Svaret är inte lätt att komma på om man inte känner till historien. Men det blir glasklart när man ser sammanhanget. Och det hade varit så intressant att besöka gamla byar på fastlandet med sådana här traditioner.

Peter