handdator

Visa fullständig version : Pension The Big Blue


Charleston
2007-04-19, 18:52
Nu är flygresan till Santorini i september (ut 9:e, hem 23:e) bokad (stort tack Janne & Inkfish för info tidigare!). Därifrån ska vi (två pers) ta oss så snabbt som möjligt till Katapola för en debutvistelse på Amorgos.
Hur vi gör med boendet vete tusan. Visserligen blir det säkert billigare att boka på plats, men samtidigt kan det ju vara skönt att ha allt klart och slippa släpa runt på packning för att leta rum (alternativt att en av oss går runt själv och letar, förstås), speciellt om man kommer sent på kvällen/natten.
Hursomhelst, jag har börjat skicka ut lite mejl till möjliga inkvarteringar i Katapola, och även försökt lusläsa igenom tidigare inlägg här på forumet. Det verkar råda delade meningar om t.ex. Eleni, som ju oxå verkar vara förhållandevis "dyrt" om man förbokar.
Däremot verkar ju ett ställe stom The Big Blue enbart ha fått positiva omdömen. Jag har i alla fall inte kunnat hitta något direkt negativt. Dessutom verkar det ju klart billigt, åtminstone i jämförelse med Eleni. 25 euro natten är ett första bud jag har fått (borde väl kunna få ner det till 20 efter lite förhandling/prutning, speciellt om man stannar där 10-12 nätter).
Nu undrar jag: finns det ingen som har något negativt att säja om stället? Eller finns det helt enkelt bara positiva saker att säja? (utsikt, standard, placering, etc.).
Vore överhuvudtaget kul att få lite recensioner av stället ifråga, såväl ros som ris.

ENIAC
2007-04-19, 19:31
Inte behöver ni gå runt och leta rum! När ni anländer står det ett gäng rumsraggare i hamnen och väntar, så det är bara att välja och vraka. Eftersom ni åker såpass sent på säsongen är det onödigt att förboka, det blir dyrare och ni tjänar knappast någon tid på det heller. Även om ni kommer till Katapola mitt i natten står rumsraggarna där och väntar, de har stenkoll på båttiderna.
The Big Blue ligger ett antal trappor uppåt berget, så om ni vill slippa gå uppför efter några ouzo i hamnen ;), så kan jag rekommendera Pension Amorgos. Ligger ca 50 m från där båten lägger till. Jättefint ställe och perfekt läge!
I juni förra året betalade 25 euro/natt och stannade 4 nätter. Hade vi stannat kortare tid hade det kostat 30 euro/natt. Eftersom ni stannar så länge får ni det säkert billigt! Pruta på plats är enklare än via mail.

Lycka till och grattis till bra val av ö! bye_bye

inkfish
2007-04-19, 22:01
Jag har aldrig bott på The big blue och kan inte riktigt erinra mig var det ligger.

Men 25 E är ett bra pris i Katapola i september, det hade jag inte dragit mig för. Dock hade jag, om jag bokade obesett, varit noga med att få på pränt den exakta standarden på rummet. Jag vill alltid ha kokmöjlighet och havsutsikt, det hade jag sett till att de sagt ja till.

Mardrömmen vore ju att komma dit och få klart för sig att man bokat en skrubb åt baksidan och att rummen på framsidan kostar 50 E;) (obs helt fiktivt och överdrivet exempel)

Ni kommer att få det jättefint, Amorgos i september kan aldrig bli fel:)

Eva L
2007-04-19, 22:03
The Big Blue ligger väl ovanför stället där filmen visas eller minns jag fel?

Eva

bjorn
2007-04-20, 06:43
Grattis till ert val av Amorgos.Vi har bott på the Big Blue några ggr.Det ligger ett antal trappor ovanför hamnen,mkt fin utsikt över Katapola.Vi betalade 20 euro/natt men det var 2 år sedan i sept.Ägaren står alltid och
väntar när båtarna kommer.Jag tror att det är billigare att hyra rum på plats.bjorn

Eva L
2007-04-20, 07:07
Inte det stället jag trodde då. Säger som flera andra att det är mycket enkelt att välja boende på plats.

Eva

Charleston
2007-04-21, 15:27
Tack alla för info och synpunkter!
Det lutar nog ändå åt att vänta med att fixa boende tills man är på plats.
Och det är ju några månader kvar (tyvärr) att ändra sej på...

inkfish
2007-04-21, 16:57
Det är helt säkert lugnt. Jag var på Amorgos vid den tiden förra året, det verkade inte vara fullt nånstans, stämningen var lugn och skön. Som den ska vara på Amorgos:)

Stina
2007-04-21, 21:13
Jag har bott en natt på Pension Big blue. Inte det bästa rum jag haft, men ok.
Ägaren var trevlig.
Det fanns inte någon egen balkong. Det fanns stolar och bord men andra gäster gick ju förbi.
Utsikten var jättefin och utemöblerna bekväma, det tyckte även min dåvarande vovve, som synes!
(Bilden är scannad så kvalitén är därefter.)
Jag bytte sedan boende och resterande tid jag var på Amorgos så bodde jag hos Eleni.
Hos Eleni trivdes jag väldigt bra:)
Mvh. Stina

http://i155.photobucket.com/albums/s286/Stina-25/MestGrekland017.jpg

Charleston
2007-04-23, 12:23
Tack, Stina, för ditt inlägg (och foto). Det avgör faktiskt det hela. Tidigare har jag bara läst positiva inlägg om Big Blue, och eftersom bokningspriset var så pass lågt kände jag mej väldigt tvehågsen till hur jag skulle göra. Men en egen balkong vill man ju ha och även om man försöker precisera sina önskemål i en bokning är det väl alltid nåt man glömmer. Och du verkade ju inte så överväldigad över själva rummen heller.
Fast jycken verkar ju trivas alldeles utmärkt!

/Thomas

Ioslina
2007-04-23, 12:32
Samma sida som Eleni rooms finns lägenheter som ägs av farbrorn som har panorama uppe i byn. Vi bodde kanonbra, men uteplats, ett stenkast till bad. Se tidigare inlägg om det.

"
Jag säger Panorama! Gubben har lägenheter i chora också, men har även rum i Katapola där vi bodde. Det ligger nedanför Eleni rooms. Vi hade uteplats ett stenkast från vattnet. Då menar jag ett stenkast! vi hade dubbelsäng, WC, dusch tom med duschdraperi!!!, TV, pentry med kyl, 2 plattor och tom spisfläkt!!!
Vi betalade 20€ i juni. Helt överkomligt! Det tog knappt 4-5 minuter att gå till hamnen. Tavernor och barer och affärer fanns det gott om. Ska leta om jag hittar hans tel nr!"

coanma
2007-04-23, 13:36
Virker interessant om vi skulle finne på å reise til Amorgos. Heter bostedet dere bodde Panorama eller hvordan skal jeg forstå det? :) :)

Ioslina
2007-04-23, 14:07
Finns inget namn på själva huset. Farbrorn står i hamnen och frågar om boende i Katapola eller Chora. Han är 50-55 år, 1.80 lång kanske..... Minns ej namnet nu tyvärr.... Ser inte riktigt grekisk ut. Mörkbrun/gråhårig...Svårt att beskriva!