handdator

Visa fullständig version : Brandvägg/Antivirus


Kalimera
2007-04-18, 13:48
Vilket är det bästa gratisprogrammet. Har för mig att någon tidigare nämnt ZonAlarm. Är det fortfarande bäst?

Athanasia
2007-04-18, 13:50
Vi kör med F-Secure och tycker den funkar klockrent.

Kalimera
2007-04-18, 13:59
Vi kör med F-Secure och tycker den funkar klockrent.Men den är inte gratis. Inte den jag har i alla fall.

Peter
2007-04-18, 14:03
F-Secure är ett av de populäraste Gratispgmen. Här hittar du det och mängder med annat roligt:

http://www.download.com/

Peter

Hasse
2007-04-18, 14:07
Jag kollade runt lite för en tid sedan då jag bytte dator men konstaterade att jag ville behålla mitt Norton. Är inte kunnig på egen hand men jag tyckte mig märka att tester visade att alla tillverkare av dylika program ej kunde utlova att "allt försvinner" när man använder dem. Smaksak således.

Norton anklagades för att ta mycket plats men det fanns konkurrenter som tog nästa lika mycket plats på hårddiscen.

Rekommenderar därför inget, är bara nöjd med Norton. Dessutom, hur riskabel är man som användare när man är ute i cyberrymden och hur noga är man med uppdateringar ? Minst lika viktiga frågor som vilken tillverkare man köper/laddar ned.



Hasse :cool:

Janérik
2007-04-18, 14:25
Då jag insatllerar datorer åt "vanliga användare" brukar jag köra med Windows egen brandvägg, hyfsat bra efter servicepack 2, på egna datorerna köra jag Zone Alarm på huvuddatorerna och Windows inbyggda på bärbara datorn.
Då det gäller virusskydd så kör jag med AVG gratisversion http://free.grisoft.com/doc/1 på alla datorer som jag kommer åt att påverka det minsta på, funkar kanonbra.
Utöver detta så brukar jag också lägga in Windows Defender för att hålla ordning på övrigt elände som kommer in på datorn, finns att ladda ner gratis från Microsoft för de som har licens på sin Windows XP.

Mvh Janérik

Lopez
2007-04-18, 14:35
Rekommenderar också AVG. Har använt det nu i över 2 år och aldrig haft några problem. Effektivt och inte minst AVÄNDARVÄNLIGT (dvs. t.o.m vanliga "dataidioter" som jag begriper sig på det).
Kör det tillsammans med Windows brandvägg och Ad-Aware. Funkat klockrent för mig i alla år.

Zanét
2007-04-18, 17:48
Jag kör med AntiVir sedan ett par år tillbaka. Finns både som gratis- och betalversion. Jag är helnöjd!

http://www.avira.com/en/pages/index.php

//Zanét bye_bye

Rasmus
2007-04-18, 18:46
När det gäller brandvägg använder vi gratisprogrammet Sygate Personal Firewall 5.6. Fungerar klockrent. För att rensa cookies och annat otyg nyttjar vi gratisprogrammet Ad-Aware 1.06r1. Och slutligen, för att rensa datorn från massor av dritt och annan skit och hålla den i trim använder vi gratisprogrammet EasyCleaner 2.1.
R :D

vance
2007-04-18, 20:44
AVG, funkar grymt. Uppdaterar av sig själv varje dag nästan

hasa
2007-04-18, 22:07
Måste också rekomendera AVG, fungerar klockrent. Sygate Personal Firewall har också fungerat utmärkt som brandvägg. Tillsammans med Ad-Aware och Spybot så håller man datorn ren och skyddad från det mesta.
Både brandvägg och virusprogram brukar gå att få gratis från tre månader upp till ett år från många leverantörer eller så följer det med någon PC-tidning.

Kalimera
2007-05-29, 19:51
Tack alla som tipsade om AVG. Är nu installerat i nya resedatorn, funkar fantastiskt!

Netwolf
2007-05-29, 21:56
Jag har kört igenom de flesta gratis virusprogrammen, men jag tycker inte att någon av dem håller måttet. För nåt år sen slog jag till med Kaspersky AntVirus 6 och den du! Här slipper inte mycket igenom. Den klart bästa jag haft. Hittade en hel som gratisversionerna inte fann. Klart det kostar några hundra, men då slipper man en massa "extraerbjudanden" som dyker upp i gratisversionerna. Bl a så måste man börja betala för vissa efter ett års användning. Har för mig att det var så med AVG.

Däremot har jag goda erfarenheter av gratisprogrammet för brandvägg, Sygate Personal FW. Har kört den flera år och den funkar klockrent.

Jag kan även rekommendera Spybot Search and Destroy för spionprogram och annat skit. Den är givetvis gratis.

/Netwolf

bon
2007-05-30, 09:32
Finns det någon brandvägg eller antivirusprogram mot gossar som öppnar portar utan att kolla innan om det är så bra? Han behövde öppna en port när han gjorde något MoparScape-spel.

Nu funkar datorn knappt och jag kan inte ens stänga porten. Inte ens ctr alt delete funkar utan man måste stänga av med datorknappen. :(snyft_drop

birgitta

Rasmus
2007-05-30, 12:01
"Finns det någon brandvägg eller antivirusprogram mot gossar som öppnar portar utan att kolla innan om det är så bra?"

Indragen veckopeng, plus dator- och utegångsförbud brukar vara rätt så effektivt. Då slipper man dessutom krångliga installationer och liknande.

R ;)

Peter
2007-05-30, 16:53
Nu funkar datorn knappt och jag kan inte ens stänga porten. Inte ens ctr alt delete funkar utan man måste stänga av med datorknappen. :(snyft_dropbirgitta

Första frågan avstår jag från att besvara då då jag har en nästintill straffbar syn på barnuppfostran... :o

Men se till att stänga porten så fort som möjligt. Det finns mängder med pgm på nätet som scannar efter öppna portar för att sedan hitta på allsköns skit...

Peter

bon
2007-05-31, 23:00
Har nu lyckats stänga porten, rensat och uppdaterat. Nu fungerar datorn igen. Där man stänger porten så fanns det massvis med portar som var öppna för det interna nätverket, när jag tittar på min dator så är det tomt. Konstigt.

Ska nu göra en sista virussökning för i dag. Himla skönt att datorn vill igen. bye_bye

Gossen får behålla veckopengen, men får cykla en extra halvtimme på motionscykeln.

birgitta