handdator

Visa fullständig version : Restaurangtips i Pythagorion.


Buckskin
2007-04-18, 11:22
Hej alla!

Då var det bara 3 månader kvar innan man beger sig av till Samos, vilket innebär att det är dags att börja sin traditionella nedräkning av antalet kvarvarande arbetsdagar. Jag undrar nu bara om ni som varit i Pythagorion kunde ge mig några tips på bra restauranger, allt ifrån enkla gyroshak till lite mer avancerade etablissemang. Tack på förhand!

_B-anana klapp_klap _B-anana

xenos
2007-04-18, 12:16
[QUOTE= Jag undrar nu bara om ni som varit i Pythagorion kunde ge mig några tips på bra restauranger, allt ifrån enkla gyroshak till lite mer avancerade etablissemang. Tack på förhand![/QUOTE]

Nu har jag glömt namnet.På svenska heter den Oliven eller olivträdet. Den ligger aldeleles vid fästet på den pir där det finns en monument av Pythagoras, den närmaste taverman är det och den är granne med tvärgatan!
Klart bäst förra sommaren...

Lefteris

Eva L
2007-04-18, 13:00
Tyckte överlag att maten var lite trist i Pythagorion men jag missade tydligen det bästa stället som Janne tipsar om. Många hade tipsat om Varka eller något liknande namn ute på hamnpiren men jag saknade många rätter där. Nu vill jag helst ha bra utbud av smårätter, ungsbakat och långkok före grillat.

Hittade ett litet ställe på gatan bakom strandpromenaden nära Penshion Sunshine där jag bodde som var ganska ok.

Eva

Mimmi
2007-04-18, 13:42
Restaurang Afrodite är superb! Dessutom sitter man mitt inne i en oas av apelsin-, lime-och olivträd.Finns alltid någon/några specialrätter för dagen och dom är oftast underbart goda.

Eva L
2007-04-18, 13:47
Oj dit vågade jag inte mig. Skämtar bara. Stället lär ha bytt personal sedan
det berömda programmet seplades in. :rolleyes:

Eva

Kalimera
2007-04-18, 13:50
Nu har jag glömt namnet.På svenska heter den Oliven eller olivträdet.Restaurangen heter Elia.

Kalimera
2007-04-18, 13:58
Det finns - förutom Elia som nämns i en annan tråd - några andra bra ställen. Ett är Faros som ligger i slutet av hamnpromenaden, borta vid den lilla stranden. Innan Faros ligger Trata som jag gillar väldigt mycket, både lunch och middag. Taverna Notos är bra för där spelas livemusik nästan varje kväll. Ett bra gyrosställe finns på huvudgatan, på vänster sida om du har näsan mot hamnen. I Chora - inte långt från Pythagorion - finns en underbar ouzeria som ni bara inte får missa. Minns inte vad den heter, den ligger bredvid Antonis Taverna som är skyltad lite varstans i Chora.

Ewa
2007-04-18, 14:06
Hej, till vänster (om du har näsan mot pythagorions vatten) när huvudgatan startar så finns en skylt med hänvisning till en taverna "Lemon Tree". Jag var där många gånger, åt gott drack gott och tittade på den underbart egensinniga kocken, ägaren, servitören. F.ö. har Pythagorion enl mitt tycke inte mkt att bjuda på i matväg, förutom gyrosstället på huvudgatan. Ta dig till Chora och fråga efter Taverna Synadisi, god mat, trevliga människor, snett mitt i mot en underbar liten ouzoria/kafeteria.
Lycka till
mvh/Ewa

Stina
2007-04-18, 14:15
Vi hittade inte heller några speciellt bra matställen i Pythagorion, däremot ett rejält bottennapp(som jag förträngt namnet på).
Men! Samos har många byar och vi åt så mycket god mat.
I Milli på det lilla torget åt vi jättegott bland annat.
I Drakei åt vi väldigt goda friterade zucchiniblommor:p

Det är bara att hyra en bil och åka ut på upptäcksfärd!

Mvh. Stinabye_bye

Kastas
2007-04-21, 09:14
:)Restaurang Viva mycket bra mat blir fort fullt på kvällen. Många greker äter där.Ligger till höger längs ut på hamnpromenaden.Restaurang Afrodite även Faros är i min mening Turistfällor.Inte långt från Pithagorio ligger en by med namnet Hora. Där finns flera små familjära restauranter tex.Compani. Även Milli är en mysig liten by men synd att Mimmis har stängt där.

Lotta N.
2007-04-21, 10:49
Hej,
Vi tillbringade en hel vecka i Pythagorion i augusti . Två vuxna och fyra ungdomar. Vi åt ute där nästan alla kvällar i veckan, olika ställen varje gång.
Bl.a. Faros och Afrodite

Ibland alla sex på samma ställe ibland delade vi på oss.
Överlag var vi jätte nöjda. God mat bättre service än vi väntat oss - det var ju trots allt högsäsong.

Antingen hade vi tur eller så har vi inte så höga krav som en del verkar ha...

bye_bye

KristinaE
2007-04-21, 19:12
Faros kan jag rekommendera. God mat och humana priser. Vi äter där några gånger varje år som vi är på Samos. Ang_elx

Smultron
2007-04-21, 21:39
Vi tillbringade åtta dagar i Pythagorin sommaren 2006 och hann besöka en del restauranger. Samtliga hade god mat, men den som blev vår favorit och som vi kom att återvända till var Esperides som ligger några kvarter ifrån hamnpromenaden (i närheten av Afrodite). Mycket god mat till rimliga priser och utmärkt service. Sonen har matallergi och ofta känner man sig lite besvärlig när man måste fråga om allt möjligt, så var inte fallet på Esperides utan de var riktigt tillmötesgående och trevliga.

Smultron