handdator

Visa fullständig version : Fråga om hotell!


Mindi
2007-04-18, 09:27
Hejsan!

Vi är en familj på två vuxna och två barn som hade tänkt åka till Karpathos till hösten. Vi har varit sugna på att åka dit i två års tid och nu tänkte vi ÄNTLIGEN slå till och boka en resa. ;) Vi älskar Grekland!!!

Vi har kikat lite på Apollos utbud och har hittat ett hotell som heter Journey's End. Är det någon som känner till det hotellet och är det någon som vet läget? Ligger det långt från centrum? Mest nyfiken är jag väl på om det är bra promenadväg till strand och stad med två barn? Och hur stränderna är där i karpathos stad? Vi har hela tiden tänkt bo på Apollo Club Aegean Village men det kanske finns fler lika bra alternativ? ;)

Barrnen är 7 och 10 år gamla.


M I N D I

ciakoohler
2007-04-18, 09:55
Ja det är ju verkligen två helt skilda alternativ.Journeys end ligger ju som det står hos Apollo 1,5 km från stan,men 500 m från vattnet.dagtid är det väl ok att gå till stan ,men på kvällarna är det rätt mörkt(ta med ficklampa) och hotellet verkar ligga en bit upp från stora vägen.Stranden är helt ok tom mer närmare stan.Inte lika mycket folk längre bort.
Amopi är mest en badort med mycket fina stränder,men med mycket folk.Hotellet har jag inte varit på men det ligger nog rätt nära stranden.
Väljer ni att bo i Pigadia så går det buss till Amopi många ggr på dan.

Dan S
2007-04-18, 18:16
Hej Mindi.
Jag och hustrun har nu åkt till K i åtta år. Vi var där senast i Påsk. Härlig ö, spännande, vacker och trevligt folk. Ni kommer nog att bli nöjda. Om jag var ni (med tanke på småbarn och sådär) så skulle jag bo bara en liten bit ut från staden, nära stranden i Pigadia. Så slipper ni gå så långt in till stan på kvällen. Stranden där är helt OK.
De verkliga stränderna hittar ni dock på utflykterna. Hyr en bil hos Michailis Gatoulis (hälsa från mig så får ni rabatt) och åk till t ex Lefkos som har tre underbara stränder; eller till Apella - dit en hisnande väg går längs bergssidan (men inte farlig). Missa för all del inte Kyra Panagia! En pärla på ostkusten med ett litet läckert hotell /vid kyrkan) som heter 'Akropolis' (!) där jag o min hustru alltid bor hos Anna & Stamatis.
Vi har nu köpt en tomt i grannbyn (Katodio) där vi tänker bygga...

Lycka till.
Odyssevs

piailund
2007-06-15, 22:25
Hej!
Vi var på kharpatos för 3 år sedan, då bodde vi på Aegean Village.
Jätte trevligt hotell, lagom stort, de ligger jätte vackert med skön svalka från havet.
Vi ska åka tillbaka i Augusti, precis som ni funderade vi på
Journey`End. men de hotellet känns lite öde så det blir Aegean village igen. Nära till stranden och där går bussar till stan. Taxi är inte så dyrt i heller. Kanske ses vi, vi åker den 19/8.
Pia.

FinskaFlickan
2007-06-16, 10:14
Jag tycker ni skall satsa på Sound of the Sea, i Pigadia. Var där för en vecka sedan och det var väldigt bra. Utmärkt havsutsikt och liten stenstrand på nära håll. Ett par barnfamiljer med barn och tonåringar fanns där. Fast kanske mer finsktalande än svenska...

Fast om det är stränder ni vill ha nära, så välj Lefkos isåfall. Tre helt magnifika stränder. En barnvänlig långgrund med underbart kristallklart turkost vatten (ljuger inte) och så en Bred strand med lite högre vågor (passar för lite äldre barn)!

Amopi besökte jag också men jag tycker det var lite för mycket turister där. Okej, vi tog bara en dagsutflykt. Stranden var OK, och vattnet kristallklart rent ut sagt. Men Lefkos har ännu bättre stränder helt klart.:D