handdator

Visa fullständig version : Heeelp! Monitorn vägrar funka!


ENIAC
2007-04-17, 20:46
Är det någon som kan hjälpa mig? Min monitor vägrar helt enkelt att funka, dioden för "on-läge" blinkar, men skärmen är och förblir svart.
Har provat med en annan monitor som jag vet funkar, men den kör bara "färgprover" och blinkar i rött, blått, vitt... Kan datorn ha gått in i nåt knepigt vänteläge eller har grafikkortet helt enkelt pajat? Vad ska jag göra? Nån som har nåt tips? Snart åker grejerna ut genom fönstret __D

PO
2007-04-17, 21:05
Jag utgår från att alla sladdar är på plats och inte glappar och att Du inte höll på att ändra några inställningar när det hände?
Testa att göra pc´n helt strömlös (dra ur 220 V sladden), räkna lugnt till 10 och sätt i den igen, pröva att starta. Det räcker inte alltid att välja "starta om" eller att använda av/på knappen då det ibland ligger spänning på för att den ska starta snabbare.

Tyvärr låter det dock som Ditt grafikkort har gått till de sälla våtmarkerna men de är i alla fall inte dyra att ersätta. (under tusenlappen)

//PO

ENIAC
2007-04-17, 21:17
Tack för snabbt svar! Dessvärre har jag redan provat att totaldöda datorn, kolla alla sladdar osv men utan resultat. :(
Jag hade inte gjort några ändringar när det hände utan skulle bara starta upp datorn och den ville helt enkelt inte vara med längre.
Det är en "budgetdator" där allt är integrerat med moderkortet, och den är tre år gammal, kanske maxålder för en dator? Under första året bytte jag både ljudkort och DVD-brännare och något nytt grafikkort kostar jag nog inte på mig (har beställt företagsdator som kommer i slutet av maj). Det är dock lite irriterande att inte komma åt mailen :mad: Något säger mig att man inte ska köpa billiga grejer...

PO
2007-04-17, 22:05
Ok, som det är nu får Du inte två kronor för paketet och kan inte komma åt dina dokument/bilder/mail mm.
Lägg ner 2-300:- så kan Du kränga det för 500-1000:- efter att Du plockat ut det Du vill spara.
Be någon hjälpligt pc-kunnig svåger titta vad Du har för moderkort och köp sedan det billigaste Du hittar till detta. Detta (http://se.pricerunner.com/pl/37-105284/Grafikkort/Inno3D-GeForce-3-TI200-128MB-DDR-AGP-TV-OUT-priser) kostar tex 75 sek och är i närheten av vad Du ska ha. Att sätta i ett grafikkort är ett 10-minutersjobb som samme svåger fixar utan problem. Inga garantier men som sagt, man får vad man betalar för.

Lycka till!! bye_bye

//PO

ENIAC
2007-04-18, 11:21
Hmm, det verkar som att det kanske inte är grafikkortet ändå(?). Inte ens dioderna på tangentbordet lyser när jag startar datorn! Har provat med nytt tangentbord och mus, så det är inte de grejerna som pajat. Det verkar inte som att tangentbordet får någon ström, och monitordioden blinkar precis som när jag stängt av datorn och glömt stänga av monitorn. Kan det kanske vara nätaggregatet? Vilka är symptomen för att det pajat? Dör hela datorn då eller bara vissa delar?

bon
2007-04-18, 12:17
Har du satt in kontakten i vägguttaget ?
;)

birgitta

ENIAC
2007-04-18, 12:38
Har du satt in kontakten i vägguttaget ?
Aj, shit! Det hade jag glömt. Tack för hjälpen ;)

inkfish
2007-04-18, 17:11
"Färgproverna" som du kalla dem brukar väl alltid betyda att en kabel inte är i?

ENIAC
2007-04-18, 17:32
"Färgproverna" som du kalla dem brukar väl alltid betyda att en kabel inte är i?
Du menar att en kabel inne i datorn skulle lossnat? För de andra sladdarna utanpå satt ordentligt i och inget glappade... och det var bara på den ena skärmen som "färgproverna" visades, på den andra var det kolmörkt. Dessutom har vi ju mysteriet med att dioderna på tangentbordet inte lyser, vilket de gör när man kopplar in det i en annan dator. Hmm...

inkfish
2007-04-18, 17:35
Nej, jag tänkte mellan enheterna. Alltså själva burken/skärmen/tangentbordet (om man nu inte har trådlöst).

Fast jag kan inget om sånt här. Vet bara att jag får färgprover på jobbet ibland, då har i regel nån ambitiös lokalvårdare trasslat in sig i kablarna (som borde vara uppfästa så att vederbörande slipper det).

ENIAC
2007-04-18, 17:43
Aha, ok. Faktum är att jag körde trådlöst när allt pajade. Har dock provat sen med "vanligt" tangentbord & mus men det hjälpte inte. Kanske hela moderkortet har gått åt h-e. Inte vet jag. Deppar lite bara för att jag har ca 1000 greklandsfoton på den datorn som jag sorterat ut och skulle skicka in för framkallning. Ligger några timmars arbete bakom det rensandet snyft_drop Får helt enkelt dra ut hd:arna och slänga in dem i nya datorn sen när den kommer men det är ju bara en massa extraarbete och sånt klarar man sig ju utan...

Rojo72
2007-04-18, 18:57
Hej!

Låter som strömmen i datorn är paj tycker jag. Vi får MÅNGA sådana fall på jobbet, speciellt på SFF (Small Frame Format)-pc. Hör du fläkten när du som du tycker startat datorn?

Annars är det definitivt ingen ko på isen, diskarna är garanterat hela så du kan få ut dina bilder om du sätter hårddisken/diskarna som slavar i en annan dator :).

ENIAC
2007-04-19, 11:49
Hör du fläkten när du som du tycker startat datorn?

Fläkten går, så datorn startar. Det senaste budet jag fått nu av en kompis är att moderkortet verkar ha kraschat. Inte lätt att veta vad man ska byta ut när man har så många olika alternativ :rolleyes:
Annars är det definitivt ingen ko på isen, diskarna är garanterat hela så du kan få ut dina bilder om du sätter hårddisken/diskarna som slavar i en annan dator :).
Jo, men jag har kommit på att man inte får öppna den nya datorn eftersom det är en hyrdator från företaget så jag vet inte hur jag ska pula över alla grejer till den :(

ford prefect
2007-04-19, 13:06
Jo, men jag har kommit på att man inte får öppna den nya datorn eftersom det är en hyrdator från företaget så jag vet inte hur jag ska pula över alla grejer till den :(
Stoppa i den gamla hårddisken i ett kabinett (http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskkabinett/usb-2-0/diverse/) som du sedan ansluter via USB till din nya dator...

//Åke

ENIAC
2007-04-19, 13:12
Åke: snitsigt, och överkomligt pris! Hade ingen aning om att det fanns en sån här grej. Tack! Då löser sig allt till slut och min gamla ENIAC får gå till tippen...