handdator

Visa fullständig version : Nu blir det Milos i juni!


Myslo
2007-04-17, 12:39
Nu är det nästan helt klart att vi åker till Milos i sommar. _B-anana Planen är att ta sterling från arlanda den 8/6 till Aten (framme 11.30) och åka hem igen samma väg den 18/6 kl 12.00.
Kollade lite inrikesflyg och båtar och insåg att antingen får man vänta till 16 för att flyga till Milos eller ta färja (AGIOS GEORGIOS) kl 14.55 från Piraeus. Då ska man vara framme strax efter 22 på Milos. Ett altenativ som jag funderade på är att hoppa av färjan på Sifnos istället (framme 20.40) och åka vidare till Milos några dagar senare. :rolleyes:
Eftersom flyget hem går kl 12 på dagen, räknar jag med att vi åker till aten dagen innan. Behöver man då boka boende i förväg i aten? Har sett många tips på hotell på forumet... :)
Nu har jag lite problem med att hitta vettiga sätt att ta sig tillbaka till aten på. Den 17e går det båtar som är framme runt 21 på kvällen, vilket känns lite sent. (vore kul att se en gnutta av aten i dagsljus). Dessutom får jag inte fram några flyg från Milos den dagen. Enda alternativet jag hittar nu är att åka redan den 16e till Aten (vilket förstås ger mig en heldag där, men även två övernattningar...) Någon som har några tips på hur jag ska lösa mitt lilla i-landsdilemma?! :o

bye_bye /matilda

Myslo
2007-04-18, 16:20
Läste precis på forumet att tredje helgen i juni alltid är långhelg med ledig måndag... stämmer det? Kanske därför jag inte hittar några flyg Milos-Athen söndagen den 17e juni?

Kalimera
2007-04-20, 08:28
Om det är fullbokat på flyget borde det stå på sidan tycker jag. Det kanske är så att det inte går något flyg den dagen. Om ni tar färjan kommer ni visserligen fram sent, men ni kommer i alla fall fram samma dag. :) Att åka till Sifnos några dagar är inte dumt, det är en mycket trevlig ö. En av mina fem favoritöar.

När det gäller Aten så skulle jag boka i förväg. De gånger jag flyget hem från Aten – och inte bokat rum i förväg – har jag alltid ångrat mig. Man kommer till en kokande, bullrande storstad efter några veckors lugn i övärlden, min hjärna klarar inte det. Och ska jag på köpet leta rum försvinner allt semesterlugn. Att leta rum i Aten på egen hand kräver sin man.

Har du kollat om det går några nattbåtar? Då får du inte se Aten, men du behåller ditt lugn.

Janérik
2007-04-21, 00:05
Det är inte ofta omskrivet men det finns även rumsraggare i Pireus. Vi har tillbringat en natt i Pireus för några år sedan (samma år som Grekerna kunde spela fotboll) och då fick vi ett flertal erbjudanden om rum för natten. Just den gången ville vi tillbringa natten i det fria så vi tackade nej till alla erbjudanden men de lär då ska finnas kvar nästa gång vi kommer också.
Dock ger jag ingen garanti om standarden på rummen men jag har för mej att någon erbjöd ett hotell som jag läst om att ska vara ganska bra också.

Mvh Janérik

Kalimera
2007-04-23, 09:26
Dock ger jag ingen garanti om standarden på rummenDe gånger vi har nappat på rumsuthyrare i Pireus har vi fått skitrum. Och man orkar inte leta vidare så då stannar man i skitrummet. Det är min erfarenhet.

Abi
2007-04-23, 19:52
Ett altenativ som jag funderade på är att hoppa av färjan på Sifnos istället (framme 20.40) och åka vidare till Milos några dagar senare. :rolleyes:

Det tycker jag låter som en MYCKET bra ideklapp_klap


Enda alternativet jag hittar nu är att åka redan den 16e till Aten (vilket förstås ger mig en heldag där, men även två övernattningar...) Någon som har några tips på hur jag ska lösa mitt lilla i-landsdilemma?! :o

bye_bye /matilda

Som Janne så riktigt påpekat, är det ett helt annat tempo i Aten än på öarna. Dessutom ett helt annat pris på övernattningar :eek:, bara så ni är beredda. När vi för ett par år sedan gjorde ung samma runda, träffade vi en kille som åkte nattbåt till Pireus innan flyget gick hem ett par timmar senare. Han hann på det viset med både Sifnos o Milos på en vecka ;).

bye_bye Abi

Myslo
2007-04-29, 23:42
Nu har vi i alla fall bokat hotell två nätter i Aten (16e och 17 juni) och antagligen blir det sifnos/serifos före milos (på vägen ut så att säga). Men precis hur det blir behöver vi ju inte bestämma förrän vi är nere i Grekland! :D

Goggen
2007-04-30, 14:37
Om det är fullbokat på flyget borde det stå på sidan tycker jag. Det kanske är så att det inte går något flyg den dagen.

OT:
Merkelig nok så vil fulle fly ikke vises på nettsiden til Olympic Airways, man får bare beskjed om at det ikke finnes flyvninger den dagen, selv det er men de er fulle. (Fant ikke fly til en destinasjon og dag jeg visste det var flyvning og mailet dem, de sa fulle flyvninger får man ikke opp)