handdator

Visa fullständig version : XP Home och XP Professional


Kalimera
2007-04-16, 11:32
Var där det för skilland mellan dem? Någon som vet?

xenos
2007-04-16, 12:18
Var där det för skilland mellan dem? Någon som vet?

Vet i alla fall att Acces inte ingår i "Home" men i Professional.

Lefteris

Elisabet
2007-04-16, 13:08
När jag ställde samma fråga en gång för flera år sedan fick jag svaret "P tar en massa plats på datorn och en massa prestanda för några få finesser som ingen vanlig människa behöver". Det räckte som svar för mig (eftersom det kom från en person vars datorkunnande jag har stort förtroende för). Men det räcker kanske inte för dig :)

Peter
2007-04-16, 14:37
I Prof ingår även massa nätverkshantering och delning av resurser eftersom det är tänkt att gå i kontorsmiljö. Tar plats och resurser och behövs normalt sett inte i hemmamiljö.

Peter

Arne
2007-04-16, 15:17
Som sagt. Ingen skillnad i Operativsystemet. Det finns ett par tilläggstjänster i Professional. IIS, stöd för multipla processorer och lite annat. XP Home Edition räcker troligtvis gott till dig.

Kolla på http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/home_vs_prof
essional.asp (http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/home_vs_professional.asp)

Arne

PS: Det går också att med slug beräkning stoppa in en pirat- XP Pro i burken och sedan inhandla till extrapris en legal dito. Svenska Microsoft bombarderar alla med pirat-XP detta facila erbjudande. Priset hamnar runt 1300 Sek inkl moms o frakt. Läs mer på Sv Microsofts hemsida.

Kalimera
2007-04-16, 15:18
Tar plats och resurser och behövs normalt sett inte i hemmamiljö.PeterMen ställer Pro till några problem? Har nämligen hittat en bärbar dator med Pro som skulle passa mig perfekt.

Till Arne: Du svarade samtidigt som jag skrev. :) Grejen är att jag inte kan välja om jag vill ha just denna dator, den kommer bara med Pro. Det är inte lätt att hitta datorer som inte har Vista. Och Vista vill/kan jag inte ha.

Janérik
2007-04-16, 15:36
Men ställer Pro till några problem? Har nämligen hittat en bärbar dator med Pro som skulle passa mig perfekt.

Jag har Pro på ena datorn men inte på den andra. Det märks ingen skillnad i det dagliga livet mellan dessa, faktum är att då jag skulle experimentera lite med fjärrskrivbord (som bara finns i Pro) så fick jag börja med att lista ut vilken dator som hade Pro. Min personliga åsikt är att Pro passar bättre på en stationär dator, just fjärrskrivbordet kan ju vara en smidig sak att använda då man är ute på vift nånstans.

Mvh Janérik

Peter
2007-04-16, 17:38
Men ställer Pro till några problem?

Absolut inte. Pro är Home med extra lull-lull som man normalt sett inte behöver hemma. Den lilla extra belastningen är egentligen försumbar med tanke på att de flesta datorer idag har mycket kräm... Man kan säkert stänga av en hel del av de extra funktionerna som man inte behöver.


Har nämligen hittat en bärbar dator med Pro som skulle passa mig perfekt.


Du ska inte tveka att köpa datorn för att den kommer med Pro. Jag tror inte du komer att märka någon större skillnad mellan Pro och Home faktiskt.

Du har väl Home på någon maskin hemma? Du kan ju även ta bort Pro och installera en gammal Home på den och sedan uppdatera den ordentligt. (Som du väl gör redan idag...flabb_flab ?) Har du en äkta XP så är den väl redan registrerad? Att sedan samma Licensnummer ligger på två maskiner spelar nog ingen större roll om du inte försöker uppdatera bägge samtidigt.

Passar burken dig så köp den!

Peter

Kalimera
2007-04-16, 20:52
Tack för alla svar! bye_bye

Passar burken dig så köp den!Denna (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00004IF99pPz?ProductID=DmjD4QFH7dsAAAEO7KZCGhkL&CatalogCategoryID=nG3D4QFHifYAAAEODXRZtSxN&Selected=Specifications#t_category_tabcontent)är det jag funderar på. Lagom stor att ha med på resan.

PO
2007-04-16, 21:58
Du märker garanterat ingen skillnad på prestanda mellan home & pro på en ny pc. Om Du har ett nätverk så är det dock lite enklare att ha samma version på samtliga burkar, det går att blanda men kräver då något mer handpåläggning med rättigheter om Du tex vill komma åt resurser på de olika enheterna.
Lefterist! Du tänker på Officepaketet standard eller pro, det är där Access hör hemma. ;)

Känns pc´n rätt så köp!

//PO

xenos
2007-04-17, 06:14
[QUOTE=Lefterist! Du tänker på Officepaketet standard eller pro, det är där Access hör hemma. ;) //PO[/QUOTE]

Du har så rätt!:o
Ibland blir lusten att delta/vara hjälpsam för stor.

Lefteris

Kalimera
2007-04-17, 09:29
Känns pc´n rätt så köp!Då gör jag det. :)

Kalimera
2007-04-17, 09:30
Ibland blir lusten att delta/vara hjälpsam för stor.Jag tackar och bockar ändå Erik. :)