handdator

Visa fullständig version : Mygg!


linneas
2007-04-16, 11:06
Hej!
Jag åker till rhodos stad 10 juni, och är orolig för mygg och andra insekter som bits, är väldigt överkänslig. Förra året var jag i Bulgarien och på morgonne när jag vaknade hade jag blivit biten på stranden av jag-vet-inte-vad, alldeles vid ögat iaf, så det blev så igensvullet att jag inte kunde se (dessutom riktigt lila-blått så alla trodde jag hade blivit misshandlat när jag gick och lipade över hur jag såg ut :(
Iaf fick jag åka till doktorn. En annan händelse var när jag var på Kreta och inter hade stängt fönstret på natten och fick 6 myggbett i ansiktet, ja ni kan själva räkna ut hur det såg ut..
Ja, nu till min fråga: Hur är "mygglivet" på rhodos, och vad ska man göra för att undvika bli biten?

bon
2007-04-16, 11:14
Vet inget om myggor på Rhodos, men är du så känslig så skulle jag be doktorn om betapred och adrenalinspruta (plus läkarintyg till flygbolaget). Köp mildisonkräm och clarityn på apoteket som lindrar klådan.

birgitta
(som aldrig åker utan ovanstående när gossen är med)

Eva L
2007-04-16, 11:19
Inte att glömma förebygg betten med MyggA som finns på Apoteket.

Eva

Hellen
2007-04-16, 11:54
adrenalinspruta (plus läkarintyg till flygbolaget).
birgitta
(som aldrig åker utan ovanstående när gossen är med)

OT- Ursäkta

Vet du om man måste ha läkarintyg, eller har du med det för säkerhets skull, ifall du inte skulle få ta ombord sprutan?
Läkemedel och linsvätska är väl undantagna från vad du får ha med i handbagaget, någon som vet?
// Helén

Admirala
2007-04-16, 12:04
Hva er läkarintyg? En slags legeerklæring?
Uansett, jeg sjekket dette med medisiner/håndbagasje før jeg dro hit, og fikk beskjed om at det var nok å ha med resepten.
Men sjekk med din egen flyplass for sikkerhets skyld!

Elisabet
2007-04-16, 13:29
är du så känslig så skulle jag be doktorn om betapred och adrenalinspruta Jag skulle ha sagt precis tvärtom; med så relativt lindriga besvär finns det ingen anledning att använda mediciner som betapred och adrenalin.

Köp Clarityn eller liknande receptfria antihistamin-preparat - och ta dem förebyggande, börja gärna någon dag innan avresan! Och använd myggmedel, till exempel MyggA för att undvika att bli stucken.

Skulle du bli dålig när du är på Rhodos så kontakta läkare där. De är duktiga på allergier.

ouzomini
2007-04-16, 13:48
Hej
Tyvärr finns det mygg på Rhodos, mer inne i stan än ute vid Kalithea. I gränderna inne i gamla stan, där finns dom bland annat. Även om det är varmt ha långbyxor på dig. Det finns myggmedel som man kan sätta in i en kontakt att köpa i vanliga affärer. Sätt in den en stund innan du går och lägger dig, medans du gör dig klar att sova eller sitter på balkongen. Myggen ser inte ut som våra utan dom är "dammgrå" så dom syns nästan inte. Ett litet knep som jag fått av en av våra grekiska vänner är att smörja på vinäger på betten (funkar även på munsår) så torkar dom ut och det blir inga stora blaffor, tror det eller ej men det funkar.
Ha så trevligt på Rhodos (det skall vi ha i augusti och september, trots mygg)
Hälsningar Inger

magdalena
2007-04-16, 22:53
Själv har jag alltid råkat ut för både dom grekiska och spanska myggen, men sen vi köpte dosan att sätta i eluttaget som man stoppar i en tablett varje kväll så har jag klarat mig. Tidigare bodde vi alltid på Hotell City Center på Iroon Politechnioustreet och ju med man kommer in i trängre gator ju mer mygg finns det. Dom sista 3 åren bor jag på Hotell Catus vid Akvariet och har märkt en stor skillnad för där luftar det med och är inte så varmt, så myggen hittar inte dit. Något som är viktigt är att man har en reseförsäkring för skulle man få inflammation av ett myggbett så det ett läkarställe längre upp på samma gata som Hotell City Center och där finns det skandinaviska sköterskor.

Ha en härlig semester på Rhodos, själv ska jag dit 19 augusti... Längtar så...
_B-anana

magdalena
2007-04-16, 22:55
Läkemedel och linsvätska är väl undantagna från vad du får ha med i handbagaget, någon som vet?

Kolla på www.lfv.se (http://www.lfv.se)
där finns allt gällande vad man får ha i handbagaget!!

linneas
2007-04-17, 01:40
Var kan man köpa dessa "myggapparater" och vad kostar dom?
Kan man ha MmyggA i ansiktet om man har känslig hy?
Tack för alla svar hittils

Kikh
2007-04-17, 02:08
Linneas,

Myggmaskinerna finns i varenda supermarket och välsorterad kiosk. Själv föredrar jag spray och moskitljus, tycker att de funkar bättre för mig och jag är superallergisk mot moskiter :( Jag sprayar en stund innan jag ska sova, sitter ute tills det fått verka och tänder sen ett eller flera ljus över natten.

Kickie

bon
2007-04-17, 09:33
MyggA är en stark kemikalie som inte ska överdoseras, läs i innehållsförteckningen där står restriktionerna. Gossen som har högt myggtycke blir på kvällen insmord med MyggA (så mycket som jag vågar) och vi har myggmedel i alla kontakter samt han är övertäckt på natten, jag har ingenting på mig för att locka vampyrerna till mig. På morgonen har gossen 332 myggbett på stråken mellan MyggA-autostraderna och vad har jag, inte ett enda. Det som som fungerar bästa är faktiskt fläkten, sedan gossen sover i halvstorm så har antalet myggbett under natten minskat. Fläktar finns att köpa överallt och EUR 15-25 ingår nu i vår reskassan för fläktinköp.

Utan mildison och clarityn (aerius använder vi egentligen idag som nästan är som clarityn) skulle vi kunna glömma Parga. Adrenalinpenna och betapred är inget man använder dagligen utan läkarråd, utan är en akutmedicin som man har i reserv. Gossen har inte pennan för myggbett utan för sin jordnötsallergi, skulle han få en anafylaktiskt chock så hjälper det inte hur duktiga allergiläkarna är i Grekland eller hur snabbt ambulansen kommer. Jag är tacksam över att vi har den för jag vet inte hur han reagerar mot andra insektsbett än mygg.

birgitta

Gita
2007-04-17, 10:12
Ni som kan allergimediciner - vi har Kestine hemma, är det lika effektivt eller måste vi skaffa Clarityn (som vi använde förr, innan Kestine kom)?

Eva L
2007-04-17, 11:40
Alla myggmedel är giftiga och vissa som MyggA ska om jag minns rätt inte användas på flickor under tre år. Bäst är att läsa innehållsförteckningen noga och fråga på Apoteket om man är osäker. MyggA räknas som försthandsmedel och rekommenderas av läkare vid resor.

Eva

UlfWiman
2007-04-17, 12:00
Jag störs inte då jag har investerat i ett tropiktält som sitter i taket. Mycket bra uppfinning då det stoppar allt. De här förbaskade moskiterna gömmer sig i gardinerna på dagtid och man har inte en chans att se dom. Annars är apparaten i vägguttaget mycket bra helst den med vätska i en liten behållare. Funkar tyvärr inte i Sverige så det är inget ni ska släpa hem.

Uffe

Elisabet
2007-04-17, 12:35
Ni som kan allergimediciner - vi har Kestine hemma, är det lika effektivt eller måste vi skaffa Clarityn Min erfarenhet av antihistaminer är att man måste prova sig fram. Kestine och Aerius är exempel på tabletter som anses vara mindre tröttande, men olika personer reagerar olika på dem. Jag har aldrig märkt att varken jag eller mina barn blivit trötta av Clarityn och liknande tabletter, men vet andra som mått ganska dåligt av dem. Alla antihistaminer har inte heller effekt på alla allergiker men enda sättet att veta om de har det är att prova olika sorter. (Dock inte samtidigt, men det är väl självklart :) )

En annan viktig sak att kolla är priset. Det finns minst två andra tabletter med samma verksamma ämne i samma mängd, som Clarityn. Priserna dansar tango och de är billigast olika år. Just nu har jag Cetizirin hemma eftersom den var billigast i fjol. Detsamma gäller andra grupper av tabletter med samma verksamma ämne.

rhodosfanast
2007-04-19, 07:33
Man köper en myggmaskin i en supermarket där nere på Rhodos o har den i väggen hela natten o hela dagen för en tablett varar i 24 timmar o det är eftektivt det luktar inte starkt heller. Jag har varit på Rhodos åtta ggr o har endast blivit bitten om jag bor längre in där det är mer buskar o träd än ute i kanterna längs havet. När jag bodde med mina barn på City Center då var vi ofta myggbitna men sedan vi byte till Hotell Cactus så blir vi inte myggbitna för det blåser mer där ute o skönare också..Sen beror det ju mycket på om det är fuktigt väder för då är det mer mygg än om det är svalare o luftigare.. O tänk på att ta en reseförsäkring med reseföretaget du åker med för då slipper du lägga ut ifrån reskassan läkarbesök o medicinkostnader där nere för det får du göra om du har en vanlig reseförskring med din hemförsäkring för då får du stå för allt under 1500 kr.. Där finns en läkare som ligger längre ner i gatan där City Center ligger o dom är jätte trevliga o har skandinaviska sköterskorna som pratar svenska.. O dit kan kan gå o fråga om det är något man behöver fråga om läkarvård mm..Har fått gått dit någon gång när min son var med o blev dålig...På sjukhuset på Rhodos har dom annars mycket bra grekiska läkare som verkligen tar hand om sjuka när dom kommer dit...

Längtar ner till Rhodos sätter mig på planet den 26 aug för två veckor på Cactus o så få träffa alla trevlig vänner där nere..._B-anana _B-anana _B-anana

inkfish
2007-04-19, 21:49
De inlägg som svarar på rhodosfanasts uppgifter om reseförsäkringar har fått en egen tråd. Ni som vill fortsätta i det ämnet hittar tråden här:

Länk (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8957)

inkfish/moderator

lottasegen
2007-04-19, 22:36
Hej, i Rhodos stad finns det mycket myggor o de är lömska o syns inte. Jag är överkänslig, men brukar smörja in mig med helosan salva då slutar kliet. Det finns ett jättebra medel som man kan köpa på affärerna som heter Off! Lotion. Finns flera andra, men detta är absolut bäst, tycker jag. Men vore jag du så skulle jag ha byxor på kvällarna.
Ha det toppen bra på Rhodos, jag har varit där åtta gånger och stormtrivs.
// Lotta