handdator

Visa fullständig version : Söndag 15/4


UlfWiman
2007-04-15, 20:50
Söndag 15/4


Dålig morgon 11.00, men det är ju självförvållat. Det var ingen annan som förde glaset till min mun. Jag vaknade och får väl säga som Magnus Uggla, idag så har jag blyinfattad luva. Ute är det något som liknar soldis men det är varmt nästan 25 grader. Den nya tuppen har inte hörts av alls. Han kanske redan är justerad och tyst. När jag lämnade tillbaka karaffen idag sa Giorgos att det är trevligt att se en svensk som inte super utan dricker på grekisk vis. Jag kände mig hedrad av de orden. De har tidigare anordnat grekisk afton men slutat på grund av fylleriet. Danskarna är visst likadana. Det märktes ju på festen jag var på för några kvällar sedan.


Vilken skillnad i alkoholtänkande man får här nere. Den finns överallt och tillgänglig dygnet runt. Jag tror inte vi skulle klara av detta i Sverige utan att förlora en hel generation av ungdomar. Jag kan som exempel skicka min yngsta Cornelia(13 år) till supermarketen för att handla vin till mig. Inga som helst problem och samma sak med cigaretter. Nu brukar jag bara skicka henne för att handla röka och inget annat. Hon är så ung men tycker att allt här är normalt. Jag undrar vad hennes kompisar hemma skulle tycka. Hon har fått smaka på lite vin men hon bara spottade och fräste. Sen sa hon hur kan du dricka detta pappa? Ja det är ju upp till mig att avgöra vad jag vill ha. Den något äldre Gabriella(17år) får man jaga så att hon inte sitter och dricker öl på någon bar.


Jag får väl ytterligare en gång slå ett slag för Ozon, lite dyrare men med kvalitet. Detta är en restaurang och inte en taverna där ligger skillnaden. Jag hade tänkt mig att laga mousaka, men det är enklare att gå ut och äta den. Att laga mat till en ensam då det blir så mycket är rätt jobbigt.


Kul eller mindre kul nyheter är att en bajstruck välte igår på vägen vid Anai´s och Golden Sand på väg mot stan. Stackars de som ska sanera efter den.
Jag lyssnar jämt på radio hemma εκατον τεσσερα κομμα ποενδε 104,5Mhz. Idag förstår jag reklamen som kommer med jämna mellanrum. Det jag har svårt med är nyheterna på Tv då de pratar alldeles för fort. Tack och lov är det nästan alltid bilder så jag fattar innehållet. Det var tråkigt att se Birka Prinsess sjunka vid Santorini. Jag har åkt många gånger med den båten. Det konstiga är att det är ju så djupt i lagunen mellan öarna 4-500 meter om jag inte minns fel. Oftast brukar det ligga enormt stora kryssningsfartyg vid Fira.
Kolla in vad vattnet gjorde med mina rosor från i torsdags(bilder) och även olivträdet. Att jag hade en gul ros var en nyhet, den har jag aldrig sett förut. Överraskningarna är många och oväntade. Jag fick reda på vad det är som luktar så starkt, det är mimosa och vi har ett träd på tomten.


Nu satte tuppen igång 13.30 på dan. Mycket bra för min del då jag får sova så länge jag kan och orkar. Nu ska jag gå och äta en bit mat och orkar inte skriva något mera. Det är problem med att ha ett stamställe och alltid ha det man dricker on the house. Samma sak om jag går förbi på dan och tar en kaffe med Giorgos så får jag alltid en tallrik med frukt att äta. I och för sig är det nyttigt med frukt så jag klagar inte.

Uffe

Gita
2007-04-16, 10:18
Tack Uffe för att du har fotat, det är kul att se hur det ser ut där du bor!

martinifk
2007-04-16, 14:24
Vilken skillnad i alkoholtänkande man får här nere. Den finns överallt och tillgänglig dygnet runt. Jag tror inte vi skulle klara av detta i Sverige utan att förlora en hel generation av ungdomar.

Du har så rätt så Uffe!

"Vi" skulle inte kunna klara av detta här i Sverige och det är inte bara en tanke, det är fakta!
7-9 av 10 i en vanlig gymnasieklass skulle förmodligen missbruka detta är jag rädd för. Om man ser till min klass t.ex så är jag en av 2-3 som inte supit mig full innan 17 år fyllda.


Detta gäller inte alla givetvis men många som har kommit upp i åldern lite grann skulle garanterat missbruka detta. Det kan jag lova er.... (dessvärre) :mad:
Själv ser jag ingen anledning till detta drickande bland ungdomar....:eek:

Och än en gång: Intressant läsning Uffe :)

Janérik
2007-04-16, 15:16
Tack Uffe för att du har fotat, det är kul att se hur det ser ut där du bor!
Eh, jag kan då inte se några bilder snyft_drop

Mvh Janérik

Gita
2007-04-16, 15:18
Kolla under Uffes hörna, "Bildlänken"! bye_bye

Janérik
2007-04-16, 15:39
Kolla under Uffes hörna, "Bildlänken"! bye_bye
Ah, jag tackar, hade missat det inlägget.
Ett tips till Ulf: Lägg in den länken i din profil så finns den enkelt tillgänglig då vi behöver den.

Mvh Janérik