handdator

Visa fullständig version : hjääälp...


lill_jons
2005-06-02, 17:13
Oh herregud, mina planer var att när jag har semester (10:e Juni) skulle jag sticka ner till Grekland, Santorini. Åker själv nu efter att i tre år försökt få med NÅGON kompis. Hade tänkt att båtluffa i ca 3 veckor o åka runt på de ställen jag läst så mkt om och testa min kvällskursgrekiska...

Måste nog påpeka att jag vart naiv, stack ner till resebyrån idag för att kolla upp om min resa kunde besannas. Allting var slut! Vilket inte är så otroligt... Och det enda som fanns å passade mina önskemål var 2 veckor på Korfu. Detta kastade om allting jag tänkt ut. Planet går nästa fredag o jag måste pröjsa den imorgon!

Så kom igen gott folk, uppmuntra denna snart 22-åriga kille att ta hela steget ut å lämna säkerheten på västkusten för att ge sig ut på sitt livs drömresa.

Funkar det att båtluffa från Korfu, finns det gott om nöjen, bra pensionat och bra stränder? Berätta nu om era goda minnen som gör att jag vågar...

*gulp* hjälp...
Edit: Hjälpte ju inte precis att det inte fanns nått i "Mera Kalimera" om Korfu :(

karinafp
2005-06-02, 17:36
Titta i Läsarhörnan under "Resebrev". Bläddra sedan till resebreven från 2003 (först måste du rulla längst ned på sidan "resebrev 2005" och klicka "resebrev 2004", och sedan göra om samma procedur för att nå resebreven från 2003) och läs min reseberättelse från Korfu, så kanske du blir mindre rädd. :D Korfu är en underbar ö, oerhört grön och vacker. Res runt på ön, bort från de största turistorterna och upptäck lugnet som råder därinnanför. Prova din kvällskursgrekiska på de gamla tanterna som sitter vid vägkanterna i de små byarna och tittar på folklivet. :) Eller på en liten farbror som kommer ridande på en åsna... många åsnor såg vi under våra veckor där! ;) Korfu stad är också värd att upptäckas, en stor, levande stad som inte är så beroende av turister som många andra platser. (Ja, kvarteren alldeles bakom Liston är ju som Västerlånggatan i kubik; DÄR finns det turistkrimskrams, men man behöver ju inte stanna där längre än vad som är absolut nödvändigt. ;) )

I det gamla forumet finns några inlägg om Korfu, så titta gärna där också. (Under rubriken "Om forumet" hittar du länken till det gamla forumet.)

Res du lugnt till Korfu, du kommer inte att ångra dig! :) Vi stortrivdes!

Karin

lill_jons
2005-06-02, 17:40
Surfar runt på min "mera kalimer" skiva, och i "värsta" fall verkar det ju som om Parga och omnejd verkar trevligt att besöka.

Men jag vill inte bara ha lugnet utan även möjligheten att träffa andra turister i min ålder, men det borde inte vara svårt eller? Jag menar, man kan få båda delarna? "Livet" å "lugnet"?

Går framåt, börjar att besegra ångesten. :)

karinafp
2005-06-02, 17:45
Men jag vill inte bara ha lugnet utan även möjligheten att träffa andra turister i min ålder, men det borde inte vara svårt eller? Jag menar, man kan få båda delarna? "Livet" å "lugnet"?


Jodå, fast inte nödvändigtvis på samma ställe. ;) Vet du var du ska bo, eller är det en öppen fråga? Det finns riktiga röjställen på Korfu, om du är intresserad... :)

Karin

lill_jons
2005-06-02, 17:48
Jag har köpt resan ner, inget boende. Finns det rumuthyrare, som man har läst om, vid flygplatsen?

Alla förslag välkommnas...

karinafp
2005-06-02, 17:52
Jag har köpt resan ner, inget boende. Finns det rumuthyrare, som man har läst om, vid flygplatsen?


Vi såg inga när vi kom ner. Korfu är ju ingen båtluffarö, utan de flesta turister som kommer ner har redan ordnat sitt boende. När vi reste runt, såg vi däremot en hel del skyltar med "Rooms to let". Jag skickar några länkar till din inbox.

Karin

Janet
2005-06-02, 17:55
Det är med all säkerhet inga problem att få tag i rum på Korfu under den tid du åker..
Finns säkert när du kommer fram på flygplatsen om du vill ha rum redan då, annars kan du nog lungt gå runt och söka upp de ställen du själv finner som trevliga.

Och res runt lite, ta ett par lugna dagar i Parga och åk vidare ner till Lefkas, där finns både party och lugn och ro, och säkert många greker att tala kvällskursgrekiska med :)

SJÄLVKLART ska du åka grabben!!! :)

lill_jons
2005-06-02, 17:56
Tackar tackar... skall läsas med nöje.

EDIT: Oj såg inte ditt inlägg. Det var lugnande. Nu har nog ångesten vänt till förtjusan. Tack.

Ingen mer som skall till Korfu om 10 da'r? :P

lemon
2005-06-02, 20:15
På Korfu är det party på östkusten och mycket fina stränder på västkusten.
Hyr moppe! Topp 3 på västkusten: 1 Mirtiotissa 2 Peroulades 3 Glyfada

Det finns dock även trevliga (klapperstens)stränder uppe i nordöst: Kalami, Koluoura m fl.

Förresten är det just den 10 juni 15 år (jösses...) sedan vi var där första gången
Ha det så bra!

Lemón