handdator

Visa fullständig version : Vädret i början på juni ?


summertime
2007-04-14, 10:48
Hej ! Vår familj har tänkt åkt till Kalo Nero i
början av Juni . Undrar om det är tillräckligt
varmt där då ?
P.S vi tycker om värme !!bye_bye

Admirala
2007-04-14, 12:36
Normalt er det deilig i begynnelsen av juni, 25 - 30 grader. Badevannet rundt 20 grader.
MEN været er ikke "normalt" lengre, så man kan aldri vite 100 prosent sikkert. Bare 99 :D

MariaS
2007-04-24, 09:58
Är det någon som är där i mitten av maj tex som kan rapportera lite om vädret, vi ska också dit i början av Juni och är nyfikna på kvällstemperatur och havstemp. Tack Tack.....

Hur är det med mygg då? Nån som vet?

Agda
2007-04-24, 11:24
Klockan sex i morse hade vi +15 (igår +17),på eftermiddagen +25 i skuggan. Det påstås vara 19-20 grader i vattnet redan (mycket sol hela vintern/våren) jag har inte varit nere och tagit tempen i år ännu. Fortsätter det så här så blir det mycket varmt och torrt redan i juni. Mygg finns det men ännu inte så mycket (lite regn) men däremot så är det väldigt mycket fästingar. Jag har aldrig upplevt så mycket under mina år här som i år.
Tänk på att det råder restriktioner på vattenanvändningen i så gått som hela grekland, redan!

Agda

MariaS
2007-04-26, 08:39
Tack för ditt svar. Är du i närheten av Kalo Nero? Vad kul att höra om vädret. Hur är det med fästingar i Grekland bär dom är dom "farliga"?

Agda
2007-04-26, 09:55
1½ timmas bilväg därifrån. Enligt en bekant som jobbat på "Fästingbåten" i Sverige så finns borelia och TBE även här men man har ingen aning om i vilken utsträckning. Håll er borta från långt gräs och håll ögonen öppna precis som i Sverige.

Vädret idag soldis med +19.

Themis från Finland
2007-04-26, 20:31
Jag är också intresserad av vädret i början av juni. Vi flyger 30.5. och åker först runt Peloponnesos (med Tema), sedan har vi en vecka i Pylos. Hoppas att solen skiner!

anneli56
2007-04-26, 21:14
Oroa dig inte,det kommer nog att vara bra väder då,grekerna själva säger att det blir den varmaste sommaren på 50 år.Vi åker ner 26/5 .
:)
hälsningar'
Anneli

Agda
2007-04-26, 22:07
Det beror ju lite på hur varmt man vill ha men helt klart är att det kommer säkert att vara varmare än det brukar vara en svenskhögsommardag. Grekerna har också sagt att det aldrig regnar i juli men det gjorde det i somras! Som alla har märkt så är vädret inte som det brukar vara någonstans i världen så helt säker kan man aldrig vara. Men jag skall rapportera så gott jag kan eftersom jag är på plats.
Klockan är nu 23.00 och det är +16 och stjärnklart.

Agda
2007-04-28, 14:58
Ni som har valt att åka till Kalo Nero i stället för Koroni kan glädja er åt att det är varmare på den sidan. Jag blev påminnd om det i dag när jag var "över" till Koroni och handlade. På vår sida så ligger vi ca 2-3 veckor före i värme och växtlighet, något jag hade glömt bort. Det som för några veckor sedan blommat över här står i full blom på Koroni-sidan. Varför det är så har jag ingen aning om. Man märker det mest på våren/försommaren.

Väder idag:soldis +22 svaga nordliga vindar kl 16.00.

Eva L
2007-04-28, 21:50
Det beror ju lite på hur varmt man vill ha men helt klart är att det kommer säkert att vara varmare än det brukar vara en svenskhögsommardag.

Fast svensk högsommar är inte som förr utan varmare och torrare. Förra veckan slog Umeå sitt eget apriltemperatur rekord från början av 1920-talet. dvs vi hade en bit över 20 grader. Även om det nu drar ner nordanvindar så ligger våren före och har så gjort nästan alla år sedan 10 år tillbaka.

Eva