Logga in

Visa fullständig version : När brukar båttiderna för juni ligga fast?

Bluesbrother
2007-04-13, 21:58
Hej!
Som total nybörjarluffare har jag nu börjat googla mig runt för att försöka lägga upp en preliminär rutt (efter att ha streckläst wilmaguiden). Hade en som verkade perfekt! Piraeus-Amorgos-Donoussa-Paros-Milos-Piraeus. Där Paros bara är mellanlandning. Haken är bara att antalet turer mellan Paros och Milos för närvarande är näst intill noll. Vi är borta två veckor i mitten av juni, och jag undrar om det kan komma att poppa upp nya förbindelser den närmsta månaden, eller om man bara kan vänta sig mindre förändringar.
En liten fråga till: hur pass pålitliga är Bluestar ferries? Har förstått att man med Skopelites får räkna med hundraprocentig försening, men vad får man räkna med för dessa lite modernare båtar?

Vänliga hälsningar,
anton

Hellen
2007-04-14, 22:20
Förbindelser mellan Paros och Milos kommer troligtvis att bli fler på GTPsidan senare i vår, men därmed inte sagt att de verkligen går, förra året var den katamaran som skulle traffikerat sträckan inställd i minst två dagar, minns inte om det var fler dagar, när vi skulle åkt med den. Det blev att invänta en annan båt i stället, alternativt ta sig till en annan ö.

Även Blue Star båtarna blir ibland försenade, blir man stressad av förseningar, så är inte båtluffning det allra roligaste kanske?

Jag menar absolut inte att det jämt och ständigt är stora förseningar, men visst, en timma är inget ovanligt. Fem timmar är det vi väntat som längst på en Blue Star båt. Skopelitis har varken varit mer eller mindre försenad än övriga båtar. De båtar som jag upplever som mest tidtabell trogna är Speed Boats i olika rederier.
Planera inte allt för snävt, så blir det inga problemflabb_flab
// Helén

Bluesbrother
2007-04-15, 12:56
Tack för hjälpen!
Då avvaktar jag och ägnar mig åt det underbara vädret här istället för att gå och drömma om semestern flabb_flab... förresten, en kort fråga till. Vilka öar är grönast i Kykladerna? Främst då bland de mindre öarna, som av någon anledning känns mer lockande.

mkh
2007-04-15, 14:10
Vilka öar är grönast i Kykladerna? Främst då bland de mindre öarna, som av någon anledning känns mer lockande.

Så där håller min man också på ;) .
Om man menar verkligt grönt och senare än maj, så finns det inga gröna Kyklader. Åk till Sporaderna eller kanske Joniska öarna om du vill ha grönt. Eller försök se allt annat vackert trots att allt gräset är brunbränt och buskarna/träden få och dammiga :rolleyes:

Annars brukar Naxos nämnas som den grönaste ön, men man får inte ha för stora förväntningar om man ska tycka den är grön, utom i vissa dalar, mitt i sommaren.

Annars är ju den sorgliga ekvationen så här:
Liten ö och inget högt berg = inget regn = inget grönt
Men vi åker ju delvis dit för att vara säkra på att slippa regn :cool:

Ha det så bra i solen! själv sitter jag inne med bihåleinflamation :(

/Marianne

Bluesbrother
2007-04-15, 21:36
Tack för hjälpen! Det blir nog kykladerna trots allt, vi åker i början av juni så någon grön buske kan man nog se här och där flabb_flab

Kalimera
2007-04-16, 08:45
Vilka öar är grönast i Kykladerna?Förutom Naxos som redan nämnts fins Tinos och Andros också. Men det är ju ju också stora öar. Kea är förhållandevis grön, och ganska litet.

laero
2007-04-17, 21:46
Annars är ju den sorgliga ekvationen så här:
Liten ö och inget högt berg = inget regn = inget grönt
och ... inget grönt = färre mygg :)

Allvarligt talat, jag håller med Marianne. Vill man ha det grönt, så åk någon annanstans. Kykladernas charm är nått annat..- Karga små öar utslängda i det stora blå, vita byar ... svårt att sätta fingret på ;)