handdator

Visa fullständig version : Taverna Thea i Chora


Ingvild
2007-04-13, 17:40
Jeg registrerer at mange begynner å legge planer for sommerens og høstens reiser. Jeg har derfor lyst til å anbefale et hyggelig spisested som jeg oppdaget da jeg var på Amorgos sist sommer, "Taverna Thea" i Chora. Restauranten ligger like ved torget i enden av hovedgaten (ned noen trapper). De serverer vellaget tradisjonell gresk mat og god vin på en terasse med fantastisk utsikt. Atmosfæren er vennlig og uformell. Benker med vevde filleryer og planter i store krukker skiller den fra de mange spisestedene ellers.

Etter en sen middag er det bare å forflytte seg noen trappetrinn opp for å delta i den greske allsangen og dansen på torget flere kvelder i uken under høysesongen i juli og august. Og det er ikke arrangement for utenlandske turister. Nei, det føles genuint og ekte. Jeg husker jeg tenkte, så heldig jeg er som får være med på dette. Så prøv om du har mulighet til å oppleve Chora på kveldstid!:)

Kalimera
2007-04-16, 08:49
Så prøv om du har mulighet til å oppleve Chora på kveldstid!:)Helt rätt! Chora på kvällen är en upplevelse som många tyvärr missar. Taverna Thea har jag inte provat, men det ska göra nästa gång jag kommer till Amorgos. Tack för tips! :)

Arne
2007-04-16, 15:56
Nu blev jag nyfiken... Vi brukar besöka vårt lilla favoritställe uppe i Chora var gång vi bevistar Amorgos. Troligen är det samma Taverna som avses.

Några trappor ned från torget, så in i Tavernan.

En serveringsdel direkt innanför dörren, och så den lite branta trappen upp till takaltanen med den vidunderliga utsikten och de säregna bänkarna. Återkallar ur minnet att några av borden hade som underrede gamla singer-symaskinsdito eller så.
Förvånande bra priser den fina miljön till trots. På detta ställe smakar ett krus välkyld retsina som allra bäst....

Arne

Kalypso
2007-04-16, 21:32
Åh jag måste absolut uppleva Chora by night i sommar. Jag har bara besökt Chora dagtid och blev förälskad direkt. Det är nog den mysigaste by jag varit i. Jag kan föreställa mig hur mysigt det måste vara på kvälllstid.

Förmodar att det måste gå bussar mellan Katapola och Chora så att man kan åka upp och käka middag, eller?

Hur är det annars att bo i Chora? Någon som har tips på mysigt boende där? Det kanske är idé att dela upp veckan och bo några nätter i Chora och några i Katapola.

Kalypso

inkfish
2007-04-16, 21:36
Är det en LITEN terass med väldigt få bord? I så fall satt jag där i september, fast bara på dagtid. Jättefint:)

Jag blir också sugen på en kväll i Chora. Eller två, för jag vill gärna äta middag på To Xyma också.

Kalimera
2007-04-17, 09:24
Är det en LITEN terass med väldigt få bord?Jag hade en bild, men har inte ätit där. Ännu. :)

Så här såg det ut för några år sedan:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/forum_92.jpg

inkfish
2007-04-17, 17:22
Nix, då är det samma terrass som där jag satt, den var mindre.

wilda
2007-04-17, 17:30
Jag var på Thea för många år sedan, och upplevde det samma. GOD mat, bra priser och mysig stämning.

Var där i somras med pojkvännen och blev sååå besviken. Trist service, trist mat och dyrt med tanke på den lilla portionen.

Min tanke var att Thea bytt ägare eller kock, ohc att det blivit betydligt sämre, men jag kanske bara hade otur?

Ingvild
2007-04-18, 10:20
Så gøy at du hadde et bilde, Janne. Jo, det var restauranten jeg mente.

Kalimera
2007-04-20, 08:18
Så gøy at du hadde et bilde, Janne. Jo, det var restauranten jeg mente.Jag har fler - nyare - bilder någonstans i datorn, men hittar de inte just nu.