handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! - Frågor om Pythagorion


Karlssons
2007-04-13, 16:50
Vi är tre familjer med barn i åldrarna 7-10 år som skall försöka samsas :rolleyes: och komma överens om ett resmål tillsammans i sommar. Förmodligen blir det Grekland. I vår familj har vi siktat in oss på Samos och Pythagorion som förslag. Det verkar som om många här i forumet har varit nöjda där.

När man tittar på bilder från Pythagorion så verkar dock inte stranden vara någon direkt höjdare. Den ser stenig ut. Om man som vi drömmer om en härligt gyllengul barnvänlig sandstrand, har vi valt fel resmål då? Hur långt bort ligger närmsta fina sandstrand? Är det gångavstånd från Pythagorion?

Vi har aldrig varit på Samos förut. Senaste öarna vi besökt är Naxos och Karpathos. De öarna var ljuvliga.

Tacksamma om ni härligt kunniga Kalimerabesökare kan hjälpa oss då vi är i bokningstagen. :)

/Karlssons

Kalimera
2007-04-13, 17:02
Om man som vi drömmer om en härligt gyllengul barnvänlig sandstrand, har vi valt fel resmål då? Ja, tyvärr är det så. Samos har få sandstränder, majoriteten av dem är småsten eller klappersten. En av få sandstränder är Psili Amos 1, men någon gyllene sand är det inte. Bortsett från bristen på "gyllengula barnvänliga sandstränder" är Samos en kanonö. Den mest barnvänliga av stränderna är den i Votsalakia, dit är det ganska långt om ni bor i Pyhatgorion.

Karlssons
2007-04-13, 18:40
Tack för ditt svar. Att stranden måste vara gylllengul är inget direkt krav. Vi klarar oss nog med andra varianter också...;) Fast önskemålet från familjerna är sandstrand före stenstrand. Sedan är ju sten att föredra vid snorkling t ex, då vattnet oftast är klarare och har mer djurliv.

Stranden Psili Amos 1 som du nämner, ligger den i närheten av Pythagorion eller når man den snabbt med buss? :confused:
Frugan undrar också om man behöver badskor på de stenigare stränderna. Är det typ stenbumlingar eller är det mest grus? Hon tyckte att stenarna såg vassa ut på en del av bilderna.

Ursäkta om vi snöat in på detaljer om strändernas beskaffenhet :o, men vi vill gärna ha lite mer "kött på benen" när vi snackar ihop oss om resmål med de övriga familjerna. Vi tycker ju att Samos verkar vara en kanonö och skall försöka "lobba" för den. :)

Eva L
2007-04-13, 21:46
Jag tyckte inte att stränderna i Pythagorion var bra. Stadstranden är stenig och här ligger folk som packade sillar redan i juni. Den strax utanför stan är bättre men inte kanske vad ni förväntar er. Hit tar det ca 10 min att gå från strandpromenaden. Badbåtar gick till andra stränder men på grund av feber åkte jag inte ut med båten. Åkte istället vidare till nästa ö på min luff.

Eva

kotleta
2007-04-13, 22:28
Hej!
Samos är en helt underbar ö i flera avseenden. Vill ni ha barnvänliga stränder vill jag dock rekommendera någon annan ö.
Pythagorions stränder vill jag egentligen inte säga är speciellt barnvänliga, eller trevliga överhuvudtaget, ärligt talat. Stenigt med mycket folk.
Min rekommendation om ni aldrig varit dit tidigare, - välj denna ö då ni verkligen har möjlighet att åka runt och utforska den natur, alla byar o underbara (klapperstens) stränder som ön har att erbjuda, det vore synd att missa alla dessa upplevelser om det nu främst är en barnvänlig badsemester ni vill åt.
Spara då kanske hellre detta underbara resmål till en annan gång.
Samos är annars en absolut favorit i den grekiska övärlden!!! Väldigt vacker ö, för alltid i mitt hjärta!!! :p
Ett innerligt hjärtligt tips till er är att kolla upp ett annat av mina favoritresmål...
AGIOS GORDIS PÅ KORFU VILL JAG GÄRNA REKOMMENDERA FÖR EN LUGN O MYSIG FAMILJESEMESTER MED UNDERBAR STRAND OCH KRISTALLKLART VATTEN !!
Ha det bra !!! - Kotleta
_B-anana klapp_klap _B-anana klapp_klap _B-anana

Lotta E
2007-04-14, 07:20
Tyvärr är det så att Samos inte har många sandstränder.
Stranden i Votsalakia är fin tycker jag och är barnvänlig.
Det går att åka dit med buss men det är det inte värt. Det tar tid. Stranden utanför Pythagorian är okej. Man ser flygplanen landa.

Samos är en jätte fin ö. Det finns mycket att se och många fina bad.
Fina sandstränder, välj då en annan ö tex Skiathos

Lotta

Karlssons
2007-04-14, 08:32
Tack för era tips och utförliga svar.
Det får nog bli Samos vid ett annat tillfälle då, när vi reser själva. :(

Korfu har jag besökt förut. Där var fina stränder. Stranden i Glifada var super.
Flyg till Skiathos tror jag, tyvärr, inte avgår ifrån Landvetter, som är vår närmsta flygplats. Edit: Oops, såg att Apollo tydligen kan ta oss dit. Får undersökas närmare.

En lite fråga till bara, när ni skriver "klappersten", vad innebär det egentligen?
Är det samma som runda ("mjuka") stenar som inte kräver badskor?

Tittar nu på Kefalonia, Lefkas eller Kreta. Tror dock att Kreta (Chaniakusten) kan vara för "turistiskt" för min familjs smak. Fördom? :o

Verkar vara svårt att hitta en fin strand strax intill en större by/samhälle vart man än letar. Helst skall det vara lite "genuint" också... ;)

Mission impossible... snyft_drop

KristinaE
2007-04-14, 23:55
En lite fråga till bara, när ni skriver "klappersten", vad innebär det egentligen?
Är det samma som runda ("mjuka") stenar som inte kräver badskor?

Nej, tyvärr så är det lite större och vassa stenar på de badstränder som vi har badat/besökt på Samos. Många kvinnor och barn använder badskor.

Att åka ut med badbåt har vi gjort, men den gick inte in till någon strand. utan vi fick dyka/hoppa i från båten. Men det går badbåtar till en sandstrand som heter Megali Lakka.
Vill verkligen rekommendera er att åka till Samos. Som tidigare kalimerare har skrivit är det en vacker ö. Mycket att se. I sommar blir det 5:e gången vi är där.

Karlssons
2007-04-15, 07:52
Tack för upplysningen om stenarna. Det var bra att veta.

Samos kommer säkert att besökas, men det får bli någon annan gång. Nu är det för många viljor som skall samsas och sandstrand är ett av önskemålen från familjerna under den här resan.

Annars har jag själv inga problem med steniga stränder. Har tillbringat många somrar i Kroatien med härligt badvatten. Där är badskor ett måste.

Detta forum är helt fantastiskt med många vänliga och hjälpsamma deltagare! Jag kanske ställer fler frågor om andra öar här i forumet på vår jakt efter det rätta resmålet. Tack alla ni som delar med er av er kunskap!

Tack för all hjälp! klapp_klap

kostas
2007-04-16, 11:03
En lite fråga till bara, när ni skriver "klappersten", vad innebär det egentligen?
Är det samma som runda ("mjuka") stenar som inte kräver badskor?

Nej, tyvärr så är det lite större och vassa stenar på de badstränder som vi har badat/besökt på Samos. Många kvinnor och barn använder badskor.

Nja, för mig är klapperstenar just de runda (och mjuka) stenar som stränderna på norrra Samos består av. Inga problem att bada utan badskor och personligen gillar jag de stränderna (ex. Tsamadou och Tsambou) mer än sandstränder. Det som däremot gör dem icke-barnvänliga är dels att de stupar ganska brant ut i vattnet och dels det (ofta) blåsiga vädret.

Karlssons
2007-04-17, 10:15
Bokningen är nu klar. Familjerna enades om Kefalonia denna sommar.
Ingen av oss har varit där heller förut. Hoppas att detta blir bra.

Tydligen finns väldigt lite gammal bebyggelse kvar då ön varit jordbävningsdrabbad på 50-talet. Men vilken natur och stränder... Hoppas även att maten där är god. Vi blev bortskämda med det på Karphatos (Amopi) där den oftast var superb.

Längtar redan iväg...

lejdy_di
2007-04-17, 12:30
. I vår familj har vi siktat in oss på Samos och Pythagorion som förslag.
När man tittar på bilder från Pythagorion så verkar dock inte stranden vara någon direkt höjdare. Den ser stenig ut. Om man som vi drömmer om en härligt gyllengul barnvänlig sandstrand, har vi valt fel resmål då? Hur långt bort ligger närmsta fina sandstrand? Är det gångavstånd från Pythagorion?


Samos är kanonfint, lite romantiskt och perfekt för barnfamiljer. Stranden i Pythagorion är ganska stenig, men den är normalt långgrund. Sen finns stora Potokaki beach, som ligger en promenad på 10 minuter från hamnen. Den är lång, nära 1,5 km, och är fin. Finns en beachbar, och några restauranger i slutet på stranden. Den stranden är mer att rekommendera, och samtidigt är det inte så långt ifrån hamnen heller. Jag och en tjejkompis bodde på hotell Elli, och åkte med Apollo dit. Hotellet ligger lite uppåt på main street i Pythagorion, och var helt okej.

Även om det inte är drömstränder, så lovar jag att ni inte kommer bli besvikna alls! Jag rekommenderar samtidigt en restaurang, Four Seasons, i hamnen. Hälsa från Diana då till en kille som heter Theologos, som jobbar där. Sen finns det en i slutet av hamnen, men kommer inte ihåg vad den heter. Det är nog den sista restaurangen, och har blå stolar, och rutiga dukar, med vindskydd och träd. Kanonbra mat!

Lycka till med vad ni än väljer! Själv ska man ner till Parga på fredag igen, och vara där till oktober, och det lovar jag, är ett paradis!
Hälsningar Diana

Aina
2007-04-17, 16:16
Kefalonia kikade vi också på, men när vi såsmåningom surfat vidare till Samos sa åtminstone min magkänsla att det var rätt ö. Barnen är inte längre så små, ön ser väldigt vacker ut på de bilder jag sett och kritvit sandstrand är inget krav. (Tänk bara så sandigt allt blir...;)!) Bara vattnet är svalkande när man väl kommer i, solen värmer, maten är god...

Jag tror Samos blir perfekt och nu är det knappt tre månader tills vi åker!

Ulf10
2007-06-10, 13:05
Är det någon som vet hur lång tid det tar att gå från Lägenheter Evelyn ner till Phythagion, ??

CamillaL
2007-06-12, 21:00
Är det någon som vet hur lång tid det tar att gå från Lägenheter Evelyn ner till Phythagion, ??

Står på Fritidsresor att det är 1,5 km ungefär, och jag tror du kan gå längs stranden eller vägen som går ganska parallellt med stranden, så det kanske tar 20 min?

CamillaL
2007-06-12, 21:03
När det gäller stränderna i Pythagorion så hittade vi en fin strand, väldigt liten iofs :) Den ligger precis i östraste Pythagorion, liksom efter Pythagorasstatyn i hamnen. Jätteklart vatten, jättetrevlig restaurang precis på stranden (jättegod meze) och i vattnet var det iaf sand är jag ganska säker på. Fin utsikt med små segelbåtar som ankrade en bit längre ut också!

malle74
2007-06-12, 22:22
Synd att ni inte bokade Samos. Samos har en kalasstrand, Psili Amnos. Den är barnvänlig eftersom den är långgrund och har fin sand. Dit tar man sig lättast med badbåt från Pythagorions hamn, avgår kl 10 varje morgon. Annars går det bra med taxi alternativt egen bil. Det finns ytterligare en strand som heter Psili amnos på ön, denna strand ligger strax utanför Votsalakia. Denna strand är jättevacker men Votsalakia har inte den småstadscharm som Pythagorion har, tycker jag. Trevlig resa till Kefalonia!!

Kastas
2007-06-15, 08:25
Att gå från Evelin till Pythagorion tar mellan 15-20 min.Om man inte tar en pause på Pegasus bar. Mvh kastas

Ulf10
2007-06-18, 21:06
Att gå från Evelin till Pythagorion tar mellan 15-20 min.Om man inte tar en pause på Pegasus bar. Mvh kastas
Inte helt otroligt utan att det blir en mellanlandning där,_B-anana:D:D

Ulf10
2007-07-06, 14:34
Är det några som ska bo på Evelin i Slutet på Augusti??_B-ananabye_bye

Kastas
2007-07-07, 10:07
Ja Ulf.bye_bye Jag Janne och min fru Ulla Skall bo där. Kommer ner den 26 aug stannar 2 veckor . bott där många år nu ....

Ulf10
2007-07-07, 18:38
Ja Ulf.bye_bye Jag Janne och min fru Ulla Skall bo där. Kommer ner den 26 aug stannar 2 veckor . bott där många år nu ....

Vi kommer ner 19/8 o är 2 Veckor så då ses vi där, bye_byebye_bye:D

samosinf
2007-07-14, 03:40
den absolut basta restaurangen i hela phythagorio ar Elia och med det menar jag allt!!...mat och dryck allsa...den har aven utokat som nu aven har baren brevid(f.d "Rosseto's")...folk koar for att fa ett bord till Restaurangen... sevitrisen inne i baren ar Svenska, super trevlig :)
// Lisa fran Samos

Kastas
2007-07-14, 07:05
Jo så klart om man bara vill äta med Nordbor..Finns ju många lokala bra Tavernor:)

naxoss
2007-07-14, 10:45
Även grekerna själva anser att det är en riktigt bra taverna. Jag var där nyligen och sent på kvällen var det många gånger bara jag och greker som satt och åt.

Lena

tramp
2007-07-14, 20:20
Precis akt vidare fran Samos med bat. For den inbitne kollektivresenaren ar Samos en svar o. Basta stranden pa promenadavstand ar den mot flygplatsen. Stenig men battre finns inte pa nara hall. Man kan ta badbat men det ar inte helt billigt, typ 10euro. Ursaka att aao inte funkar, daremot finns en massa grekiska tangenter har!

Inger
2007-07-15, 16:27
Det här med restaurang Elia, jag hade fått rekommendationer att det var bästa stället i byn så vi hade verkligen siktat in oss på besök där, men det var knöfullt av nordbor där varje kväll å inte en grek så långt ögat såg så vi var faktiskt inte dit å åt en enda gång. Men vi hittade många andra bra tavernor. Bl a Varka längst ut mot piren åt väster och flera stycken bortom piren åt öster. bye_byeInger

Ingo
2007-08-20, 15:54
Är det några som ska bo på Evelin i Slutet på Augusti??_B-ananabye_bye
Jaaaa, 26:e augusti åker frugan o jag till Samos o Evelin!!!!

Ulf10
2007-09-05, 10:24
Ja då har vi kommit hem efter 2 härliga veckor på Samos, Vi bodde på Everlin Hotel i Pythagorion, Kanon trevligt ställe, med mycket trevlig personal, Lite långt till byn o hamnen ,men vill man ha lugn o ro så är det perfekt,

Ulf10
2007-09-06, 19:12
Ja då har vi kommit hem efter 2 härliga veckor på Samos, Vi bodde på Everlin Hotel i Pythagorion, Kanon trevligt ställe, med mycket trevlig personal, Lite långt till byn o hamnen ,men vill man ha lugn o ro så är det perfekt,


Om någon vill se bilder från pythargorion, så gå in på www.wulf.se (http://www.wulf.se)

Lena J
2007-11-13, 18:07
Vi har också nyligen bokat, det blev återresa till Pythagorion var där för 3 år sedan. Vi rekommenderar varmt detta resemål. I sep var vi på Kefalonia Skala en liten charmig "by" med en huvudgata med många härliga matställen. Stranden var enorm härlig sandstrand och botten. Helt OK.2006 var vi på Karphatos vi åkte buss till Amopi och blev mycket bortskämda när det gällde strand och ljusblått vatten. Älskar Grekland det finns så mycket att se man tröttnar aldrig.
Trevlig resa
Lena Bollnäs

Carita
2007-12-12, 17:21
Jag bodde på Evelyn senaste sommar. Ja det tog säkert minst 20 min. att promenera in till stan. Direkt från hotellet går en väg, man kan inte gå längs stranden. Hotellet var trivsamt, men det var faktist lite tröttsamt med den långa promenaden i värmen. Endel tog taxi eller cyklade. Men jag reser alltid på "budget" och försöker hålla nere kostnaderna. Halvvägs in till centrum finns en badstrand. Evelyn ligger i alla fall nära en lite större mataffär.