Logga in

Visa fullständig version : En åldring kommer ut

inkfish
2007-04-13, 15:07
I min pågående viktminskning ingår raska långpromenader. Gick därför till stan och köpte glad och energisk musik att ha när jag går - The Arks nya och Mika.

Därefter gick jag till TelefonHuset eftersom jag har en hittills oanvänd mp3-spelare i mobilen, nu behövde jag mer minne för att kunna börja använda den.

TelefonHuset har alltid ung, kunnig och hjälpsam personal, så även i dag. Med en trevlig säljare diskuterade jag minnesstorlek, program från installations-cd:n, usb-kabel, stereoheadset osv.

Så säger hon plötsligt:

"Men vad ROLIGT att du är så INTRESSERAD:) "

"...trots att du är så gammal" sväljer hon dock. Men den fortsättningen är så given...

Tänker: Unga människa! Vad tror du? Jag har för fan haft mobil sen du gick på dagis! Öööh... just det, ja:(

(Här följer en rätt jobbig sekvens när jag vill se hur hon gör när hon byter minneskortet och jag blir tvungen att ta fram glasögonensnyft_drop )

Vi blir klara, jag betalar och just när jag ska gå säger hon:

"Lycka till nu! Det är så ROLIGT att du är så INTRESSERAD:) "

Då blir jag bara tvungen så jag piper:

"Men du, jag är inte från STENÅLDERN"

- och sen går jag.

Jag kan höra henne i fikarummet sen: "Det kom in en sån kul tant i dag..."

Nu hoppas jag bara att jag får allt att funka. Hellre än att gå tillbaka och fråga går jag annars till ett ANNAT TelefonHus och köper en färdig värstingmobil med extra alltsnyft_drop

bon
2007-04-13, 15:19
Hellre än att gå tillbaka och fråga går jag annars till ett ANNAT TelefonHus och köper en färdig värstingmobil med extra alltsnyft_drop

Men, Kalimera har säkert svar på alla dina frågor, du behöver inte styra dina steg dit igen.

Himla kul att du är så intres................flabb_flab flabb_flab

birgitta

inkfish
2007-04-13, 15:21
Passa dig!

;) flabb_flab

Nån här kanske förstår varför min ringsignal plötsligt ersattes med en annan bara för att minneskortet byttes. När jag ska bläddra fram den igen finns det bara några få signaler att välja mellan, inte alla de som jag hade från början...:o

bon
2007-04-13, 15:30
min ringsignal plötsligt ersattes med en annan

Den satt nog på minneskortet, stoppa in det gamla (vilket du lärde dig på tel.huset) och kopiera minneskortets ringsignaler till telefonen. Hur man gör beror på mobbe och det oftast kan man bara knappa runt så träffar man rätt till slut.

birgitta

inkfish
2007-04-13, 15:34
Jo, jag inser det, det verkar bara så konstigt att de inte skulle ligga i telefonen från början....

Jag satte i det gamla minneskortet för en stund sen för att få över alla bilder och filmer till den nya. Jag får göra det igen fast se om jag kan kopiera över ringsignalerna i stället. Det låter bara så märkligt.

Peter
2007-04-13, 15:37
Gick därför till stan och köpte glad och energisk musik att ha när jag går - The Arks nya och Mika.

Jamen, va kul att tant är så intresserad av sådan ny musik i stället för de gamla vanliga Christer Sjögren, Wisex och Ingemar Nordströms Saxparty... Ang_elx

Peter - Som duckar... Djupt... Väldigt djupt... :D Skriver nu liggandes under mattan... Ang_elx

inkfish
2007-04-13, 15:37
Nere hos grannen, skulle jag snarare säga__D

;)

Kikh
2007-04-13, 15:47
Å andra sidan minns vi hur man stavar hela ord och använder mer än bara tummen när man skriver;)

"Mamma, fanns det dinosaurer på din tid?" frågade min dotter vid yngre år. DET ska hon få äta upp när hon får egna barn! __D

Kickie, som gärna mixar Metallica, The Arc, 50's, punk och grekisk pop på sin MP3.

Peter
2007-04-13, 15:50
Nere hos grannen, skulle jag snarare säga__D

;)

Under mig har jag mitt eget förråd så jag får väl bosätta mig där då! flabb_flab Inlåst inom nät och hägn. :mad: (Tja, det är väl där jag passar...! Ang_elx ) Men vem ska då sköta Katterna och handmata dem med deras Morgonskinka? snyft_drop

Peter

Lissi
2007-04-13, 15:52
Obetalbart Inkfish!:D

Lissi - som inte kan ett DUGG om mp3 och dylika doningar...fast äldste sonen ägnar sitt yrkesverksamma liv på en stor elektronikkedja och säljer elekronik och datorer hela dagarna. Säkert träffar han dagligen lika intresserade som Du;) Fast jag hoppas förstås att jag uppfostrat honom så han lärt sig att hålla inne med dylika kommentarer!!:D

Moster
2007-04-13, 15:55
Tänker: Unga människa! Vad tror du? Jag har för fan haft mobil sen du gick på dagis! Öööh... just det, ja:(

Dessa ord får mig att tänka på en episod för flera år sedan. En arbetskamrat till mig, som tillhör den yngre generationen på kontoret jämfört med mig, fällde en kommentar; "Vadå innan mobilerna fanns? Dom har väl alltid funnits?" :confused:

Moster :)

bon
2007-04-13, 15:56
Men vem ska då sköta Katterna och handmata

Inkfish gillar väl katter och har många armar, hon är en hona så det går väl att lyssna mobbemusik samtidigt som hon gosar min dina snart föräldralösa kissar.

birgitta

Eva L
2007-04-13, 20:53
En gång när jag skulle handla LAN kabel fick jag en kommentar av den unge mannen som sålde den oj vet du vad den heter.

En kollegas dotter fick också en del lustiga kommetarer när hon handlade hos Clas Olssons trots sin ringa ålder. Hon kunde inte låta bli att smälla den korkade expediten i huvudet med sin titel som är doktor i fysik.

Även här är det rask gång som gäller samt ett extra spinningpass i veckan så att den lilla runda tanten ska ha minskat innan bikinisäsongen börjar.

Eva

bon
2007-04-13, 22:51
Aropå åldrandet. Åkte in till stan idag för att shoppa lite glada vårkläder. I vissa affärer så känns det som om expediten tänker fråga vilken storlek dottern har. Det blev inga nya kläder de färgglada är storlek pygmé och i min storlek finns det bara svarta, bruna och beiga kläder. Suck snyft_drop .

birgitta

Lotta E
2007-04-14, 06:04
Underbart att du bjuder på din egen historia.;)
Jag önskar dig lycka till med allt, mobil och viktminskning._B-anana
Tips och hjälp finns ju alltid att få här på Kalimera.

Lotta

Athanasia
2007-04-14, 07:03
Vet hur det kan vara,det här med mobiler...Har av nån outgrundlig anledning blivit med kameramobil...Igår var jag ute på promenad med katten(i koppel),och han lade sig ner och rullade sig i vårsolen,,,önskade att jag hade haft kamera med mig...kom då att tänka på min mobil som var med...men visste ju inte hur jag skulle bete mig för att använda kameran i den...Fick en lektion av min man igår kväll...så nu kanske.

inkfish
2007-04-14, 14:57
Tack för svar, allihop! Tänkte väl att en och annan skulle känna igen sig:o

En arbetskamrat till mig, som tillhör den yngre generationen på kontoret jämfört med mig, fällde en kommentar; "Vadå innan mobilerna fanns? Dom har väl alltid funnits?" :confused:

Underbartflabb_flab! För ett tag sen snubblade jag över en nostalgisida med bilder på de första mobilerna, stora som en halv bil var de! Nu hittar jag inte sidan igen men det var jättekul att se.

Igår var jag ute på promenad med katten(i koppel),och han lade sig ner och rullade sig i vårsolen,,,önskade att jag hade haft kamera med mig...kom då att tänka på min mobil som var med...

Video, Athanasia, video;) ... Jag terroriserar just nu bekantskapskretsen med videosnuttar på mina katter. Häromdagen fick jag ett spännande kuvert på posten. Särskilt spännande var det för katterna - för hur noggrant det soltorkade renköttet än var inslaget så kände de naturligtvis doften genom allt emballage.

Jag filmade katter + paket med mobilen och skickade filmen till paketets avsändare. Han svarade omgående - med synpunkter på mina vackra katters kroppsform:eek:. Jag fick då förklara att jag lagt ett par år på att varsamt banta ner dem ett par kilo vardera, resultatet blev att de har mycket löst skinn som gör att de kan se tjocka ut på bild.

Sen dess skriver renköttsleverantören under sina kalimerainlägg med:
Arne
"Kattor har en förmåga att oftast bli fotograferade i orfördelaktig vinkel"

:o

Arne
2007-04-14, 19:07
Här finnes underlag för ett par Kalimerabaserade interaktiva utbildningar....

1; Kalimeradamernas Slim Club. Samma koncept som Mona Tumbas Slim Club från sent sextiotal. Måtto; Återfå tonårens midja på åtta veckor...

2; Telecomkursen. Bli vän med din mobiltelefon!! Åtta kurstillfällen med komiska inslag.

Arne

Kattor (och Kalimeradamer) etc etc...

inkfish
2007-04-14, 22:37
Återfå tonårens midja på åtta veckor...

Inga problem Arne! Är det du som leder den?_B-anana

Moster
2007-04-15, 08:04
Arne, Arne! Hur och var anmäler man sig till dessa kurser? Var snäll och anteckna mig! ;)

Moster, som gärna vill gå på "Arnesmera" kurser :)

Janet
2007-04-15, 09:53
"...trots att du är så gammal" sväljer hon dock. Men den fortsättningen är så given...

Jag kan inte låta bli att säga: Jag trodde du var typ runt trettio Inkfish! Det är uppfattningen jag fått av dina inlägg... En ungdomlig typ.

Men det kan är helt fel!?!?

Kul historia
bye_bye

bon
2007-04-15, 10:23
Jag kan inte låta bli att säga: Jag trodde du var typ runt trettio Inkfish! Det är uppfattningen jag fått av dina inlägg... En ungdomlig typ.

Menar du att en 50+ inte kan bete sig som en 50- ??:(

birgitta

inkfish
2007-04-15, 12:35
Jag är varken 30 eller 50, är född på 60-talet:D

Nu har jag fått in såväl The Ark som Mika i mobilen_B-anana! Det gick skitbra, så när som på sista Mikalåten, den ville inte. Men skitsamma. Bra låter det också:)

En seriös fråga dock: efter att jag lagt in låtarna via SonyEricssons eget program bytte displayen utseende:mad:. Grafiken ser annorlunda ut, färgerna är helt nya. Nån som vet varför?:confused:

Moster
2007-04-15, 13:57

birgitta

Det är klart att vi kan ;) Ang_elx Huvudsaken är att vi trivs, sen hur andra uppfattar oss är ju deras bekymmer. Eller som en arbetskamrat till mig brukar ursäkta sig med; N A P = Nån Annans Problem!!!

Janet
2007-04-15, 15:31

birgitta

Det är såklart man kan!
Men jag trodde helt enkelt bara det. Usch vilka fördomar jag har. :o

Jag är 24, ibland beter jag mig som en femåring. Och andra gånger kan jag känna mig som om jag vore dubbelt så gammal.

Man är nog så gammal som man gör sig, siffran är betydelselös! flabb_flab

bon
2007-04-15, 15:43
Jag är 24, ibland beter jag mig som en femåring.

Femåring vid 24 är kanske inte så kul men 35-åring vid 54 kanske är häftigare.

birgitta:)

Riitta
2007-04-15, 15:52
Dottern (34) var road häromdagen för hon fick visa läg på systemet:D
Riittabye_bye

Riitta
2007-04-15, 16:34
Vi mammor för 34 åringar är rätt pinsamma:o :D
Riittabye_bye

Moster
2007-04-15, 16:36
Fram för fler "tidlösa" människor!

Det är precis min åsikt! Varför konstra till det med ålder hit och dit? Det är insidan som räknas.

Athanasia
2007-04-15, 16:43
Mm,så sant insidan.....nästa år är det halvsekel här:-))

Moster
2007-04-15, 16:45
Räds inte för det ;) Livet är fortfarande stenkul bye_bye

Hellen
2007-04-15, 17:35
Dottern (34) var road häromdagen för hon fick visa läg på systemet:D
Riittabye_bye

Grattis Mia! Vilket systembolag var det? Jag tänkte göra ett försök..., fast jag är ju sex år äldre:D
// Helén