handdator

Visa fullständig version : Husen liksom bara växer upp med sång


Monica P
2007-04-12, 11:46
I Sverige lade jag konstigt nog aldrig märke till hur man bygger hus. En grop, ett plank omkring,nån kran som lyfte grejor. Eller så kom några stora lastbilar och hade med sig väggar och tak och inredning, och hux flux stod det ett nytt hus där nästa gång man kom den vägen förbi.
Konstigt.

På vår ö byggs det överallt. Just nu på våren är det också säsong för restaurering av murar, plattsättning på hus, byte av fönster. Kalkning pågår över hela ön, vägkanter, träd, staket, väggar...Byggjobbare har verkligen mycket att göra nu.

Från min uteplats kan jag titta snett ner på ett husbygge och jag har följt momenten efterhand, ganska fascinerad av jobbet.

En dag kom en stor maskin med ett jättespett i ena änden och en skopa i den andra. Han knackade berg och skyfflade iväg, han var där från tidiga morgonen till sent på kvällen. (Det finns mycket sten här)

Rätt var det var hade det uppstått några stora fyrkantiga hålor i backen.
Lastbilar med armeringsjärn och plank avlöste grävmaskinen och ett ivrigt spikande tog vid, det var väl en fem-sex unga män som jobbade.

Gjutning av betongplatta och kolonner var nästa moment.Den dan var det säkert tio man där. Några skötte betongblandaren, några sprang upp och ner med dunkar med cement på axlarna och en stod och skrek ut kommandon.
Sen blev det lugnt nån vecka innan nästa plan kom till, samma rutin igen.

Så kom tegelstenslaster i mängd och man murade väggar mellan kolonnerna. Fönster, valvformade dörröverstycken.

Nu är vi framme vid tredje planet, tak inklusive något som ser ut att kunna bli en skorsten.

Jag är djupt imponerad av hantverket och farten.-Men , som kompisen Anna säger, hon är gift med en elektriker, så hon vet, det är nu det börjar ta emot. Nu ska resten göras...

Åkej, jag fattar. Innerväggar och avlopp och el och dörrar och fönster och köksskåp och tusen andra moment.

Vad jag nu vill veta är detta: Sjunger byggnadsarbetare i Sverige?

Här gör dom det. Alltså, när dom inte grälar, skriker, pratar, skrattar, svär, stånkar, berättar fräckisar, fikar eller slappar. Dom sjunger bra!

Mest är det vemodiga kärlekssånger , grektoppen eller gamla favoriter.
Vackert, jag lovar. Ungefär som Taubes bagare i San Remo stad.

Är det någon nordbo som fortfarande tycker att det går slött till här i södern tycker jag att denne ska komma hit och börja jobba som byggnadsarbetere. Spring uppför ett plank med en tjugoliters plåtdunk med betong och gör detta från morgon till kväll...

Att det sen finns luft kvar i lungorna till att sjunga kärlekssånger....

bob-kåre
2007-04-12, 12:03
Hoppas du har dokumenterat bygget så vi får se dag till dag bilder :)

Admirala
2007-04-12, 12:17
Så fin beskrivelse, Monica!

Spring uppför ett plank med en tjugoliters plåtdunk med betong och gör detta från morgon till kväll...
Att det sen finns luft kvar i lungorna till att sjunga kärlekssånger....

Dette er min kompis Kostas' jobb. Han hater den, men hvilke valg har han, når pappaen eier byggefirmaet flabb_flab
På den annen side: han er jo et syn i badebukse (Kostas, altså, pappaen har jeg bare sett fullt påkledd.)

Monica P
2007-04-12, 14:00
Hoppas du har dokumenterat bygget så vi får se dag till dag bilder :)

Nej, det har jag inte gjort! Så dumt! Men när jag vinner högsta vinsten och låter bygga ett eget hus, då ska det bli dokumentation. MP

inkfish
2007-04-12, 15:02
Vad jag nu vill veta är detta: Sjunger byggnadsarbetare i Sverige?


Tror inte det. Mest verkar de ha på reklamradio hela dagen så man tvingas lyssna till samma hitlåtsskval timme ut och timme in om man råkar bo intill ett bygge:(

anoula
2007-04-12, 15:59
Sjunger byggnadsarbetare i Sverige?

Tror inte det. Mest verkar de ha på reklamradio hela dagen så man tvingas lyssna till samma hitlåtsskval timme ut och timme in om man råkar bo intill ett bygge:(

De har dock en trudelutt de brukar dra rätt ofta. Den heter "åhkollavickabrönva".

inkfish
2007-04-12, 16:02
Den har jag inte hört på många år:cool:

anoula
2007-04-12, 16:03
Den har jag inte hört på många år:cool:

Lucky you...;)

inkfish
2007-04-12, 16:04
Håll ut, det är bara en fråga om tidflabb_flab

Monica P
2007-04-12, 16:41
Var var det vi konstaterade att man blir kallad koukla (docka) här av män som inte har fattat det där med feminism eller vad det nu beror på. Nåja, till och med jag blev kallad koukla mou igår när jag sladdade in på macken...det har inte hänt på säkert femton år, så det lär jag skriva upp i dagboken!

Ivi
2007-04-12, 16:57
"Koukla mou" är definitivt en kommentar att bli glad av jämfört med "åhkollavickabrönva" :D

Ivi

Janérik
2007-04-13, 23:46
Jag har under några års tid suttit i styrelsen i vår bostadsrättsförening, jag har dessutom varit ganska aktiv i denna styrelse.
Under dessa år har jag lärt mej en sak om hantverkare: Då de kommer till vår tomtgräns så ska man helst försöka avdela en person från föreningen som går runt och håller hantverkaren i handen, släpper man hantverkaren lös inom föreningens egendom kommer hantverkaren dels att förstöra en massa av vår egendom och dels försöka få betalt för en massa jobb som andra föreningar har försökt få honom att göra hos dem men han inte har haft tid att göra.

Mvh Janérik (inte längre styrelsemedlem)