Visa fullständig version : Akrotiri
Hej.
Kan någon berätta lite om akrotiri-halvön? Finns det stränder, kloster, byar värda att åka runt och utforska med bil? Kan man bo någonstans på halvön utan att bli bedövad av flyplansbuller?
Eva
Hej.
Kan någon berätta lite om akrotiri-halvön? Finns det stränder, kloster, byar värda att åka runt och utforska med bil? Kan man bo någonstans på halvön utan att bli bedövad av flyplansbuller? Eva
Åh jaaaa Eva!
Stränder: Kalathas, Thersanas (pytteliten söt sak) och Stavros Beach är de mest kända, på Stavros spelades Zorbas in, bara det.
Byar: En av de minsta, och mest okända tror jag, är Akropolis. Byn har ett annat, modernare namn som jag inte minns, men ligger där i krokarna. Fråga en "gamling" de minns nog.
Kloster: Minst två större kloster. De heter Tsagarolon, Gouverneto och (i en grotta) Katholiko. Jag har inte haft förmånen att besöka dem än, men i det ena (minns inte vilket) välsignas ikoner och man kan köpa handgjorda välsignade kors.
Jag har sovit under bar himmel på Stavros beach och märkte inte av flygplanen, men det är nog värre på andra sidan, mot Souda-bukten.
På vägen till (och från) flygplatsen ligger ju även El Venizelous grav som är värd ett besök. För att inte tala om Café Koukouvayia, med sin utsikt och 3kg bitar saftig chokladkaka....Ang_elx Den bör ätas i solnedgången!
Ha det kul!
Kickie
Tack för det!
Låter ju bra. Vi har några dagar att spendera innan hemfärd (efter södra kreta) och eftersom vi åker efter midnatt tänkte jag att nåt ställe på akrotiri kunde vara lägligt (nära flyget). Nåt tips på ställe att övernatta ett par nätter?
Hur går flygen in över halvön? Från/mot Souda? På min alldeles utmärkta karta (Harms verlag) ser landningsbanan ut att ligga i öst-västlig riktning.
Hmmm...Jag är tacksam de dagar jag kan skilja på höger och vänster men nog kommer de från Souda hållet. Säg gärna emot, jag brukar ha ögonen fulla av tårar både vid "lastning och lossning" och ser inget vidare då.
En rättelse, grottan jag skrev om är nog snarare en kyrka än ett kloster, men jag svär inte på det heller.
Jag ska höra med några vänner om de vet av några charmiga pensionat runt lilla Thersanas. Jag har som sagt för vana att campa på solstolar, men vet att det finns hotell mm i Stavros, Thersanas verkar däremot mysigare.
Återkommer!
Kickie
Wardakis
2007-04-12, 05:49
Planen har landat från Souda-hållet och in över Akrotiri 32 gånger av dom 33 jag landat i Chania. Och Stavros är underbart!
Gunilla
Hej,
japp, dom landar 83% från Souda (östra) hållet enligt en bekannt som jobbar på militär basen.... men detta betyder att 83% startar mot Chania (väster), och det kan låta det med...
/Nico
Kalimera
2007-04-12, 09:29
Det finns - som Kikh skrev - flera fina kloster på Akrotiri.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/forum_88.jpg
Agia Triada.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/forum_89.jpg
Gouvernetto.
Både är väl värda att besöka. Från Gouvernetto går en stig (till vänster om Gouvernetto) ner till ett kapell (Panagia Arkoudiotissa) som ligger i en grotta. Därifrån kan man sedan fortsätta ner till klostret Katholiko.
UlfWiman
2007-04-12, 10:13
Ursäkta mitt inlägg i debatten. Militären måste ha fått nya bensinpengar. De flyger från alla håll och kanter. Jag var ut med Antonis i förmiddags och då övade dom start och landning i ett svep. Det var ett bedövande oväsen, framför allt när de vid starten slår på efterbrännkammaren direkt. Det var 8 plan på en gång och de kom in två och två, tänk om det skulle hända något med den som är snett framför. Det som är jobbigt är att de aldrig stannar utan lyfter direkt. Vilka stigvinklar de har. Snacka om att sitta pressad mot ryggstödet. Vi åkte hem ganska omgående. Får väl hoppas att det är slut soppapengar när alla turister börjar landa.
Uffe
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.