handdator

Visa fullständig version : Onsdag 11/4


UlfWiman
2007-04-11, 18:00
Onsdag 11/4


God morgon. Tuppen håller stilen och gick igång vid tiotiden idag. Tänk att få sova hela natten. Gud så skönt det är. Jag läser alla inlägg i debatten. Och mitt svar blir “a minute to learn and a lifetime to master” detta gäller om Othello men funkar på många andra saker. Ett spel ingen vill spela med mig. Jag frågar om hur mycket de vill förlora med och sen är det kört. Det är bara matematik och lite beräkningar. Jag säger bara sorry vem kan vinna? Jag har hittills aldrig förlorat i Othello och tänker inte göra det i framtiden heller. Provat på en site på Internet där man spelar spelet och det gick tio minuter så var jag avstängd och icke välkommen tillbaka. Nu har militären fått bensinpengar igen. Det är flygplan överallt och de flyger så lågt att man nästan får hålla i Tv-antennen. En kommentar till bilden vårflod från igår. Det är normalt bara en liten bäckfåra med mycket lite vatten. Vattnet är direkt drickbart ur floden. Det är smältvatten från bergen som kommer ner. Jag fuskade lite och liftade en bit upp från där jag bor och sedan hem igen. Ni ska inte tro att jag sitter stilla här nere. Så länge det är fint väder är jag ute och rör på mig. Nu över till min trädgård. Där finns det apelsiner, mandariner, fikon, oliver, druvor, äpplen, granatäpplen, päron, plommon, körsbär (oätliga), vinbär och ibland persikor. Det var väl inte dåligt, plus de vanliga köksväxterna. Squash, tomater, gurka, pumpa, melon, jordgubbar och rädisor. Allt vårdas mycket ömt av Giannis och Katerina. Katerina är duktigast på blommor och Giannis på resten. Vi har till och med konstbevattning i hela trädgården. Jag fick se vattenräkningen från förra året och den var inte liten, 800€. Annars är hushållsvatten billigt här ca 5€ i månaden och då har jag tvättmaskin. Det som är dyrt för mig är värmen. När jag trycker på knappen så går dieseln igång och det är inte billigt ca 3€ per dygn. Tack och lov är det sällan jag behöver värme. Det är på dagarna om vintern då det är fuktigt råkallt ute. Jag har alltid ett fönster öppet någonstans för att jag är rökare. Min godisskål på 2kg lär väl räcka till nästa år. Jag äter bara i perioder men inte på sommaren. Däremot är jag hemsk på nötter, framförallt jordnötter. Inte de vanliga utan de som inte är polerade det är så gott med saltet som sitter på det tunna skalet. Månadsförbrukningen är på ca 2kg minst. Det blir mycket nötter framför datorn och när jag tänker. Tänker gör jag ofta och en del av tänket hamnar på tangentbordet. Jag är tekniker men har en viss filosofisk ådra som jag har världens chans att odla här. Man måste ha något att tänka på när man är ute och vandrar. Under promenaden idag var det 23 grader i skuggan, fryslorten går i shorts. Idag hade Inga Lill varit förbi med en nyinköpt fotogenlampa. Hurra, hurra nu får det gärna bli strömavbrott igen. Nästa är att få Tv´n att gå på fotogen. Dator´n min går på batteri så där är det inga problem. Det är bara den stora skärmen som slocknar. Jag har funderingar på att köpa mig en UPS till dator´n så har jag den stora skärmen i tre timmar. Fortfarande har de inte stängt av strömmen på gatan. Jag ger inte så mycket för deras planeringar. Det var samma visa förra gången, då skulle de stänga av på torsdagen men det blev lördag. Nu kom grannen och frågade om hon fick låna min tvättmaskin för hon hade sängkläder att tvätta. Jag frågade om jag skulle bära över den eller om det gick bra att tvätta i mitt badrum. Hon såg först frågande ut och började sen att skratta. Nu har jag en upp på henne tills jag ska hänga lakan. Det är den farligaste operationen för mig. Ingen krycka till balans och händerna högt över huvudet. Jag har ramlat ett antal gånger vid operation hängning. Nu har jag varit ut och tittat på elstolpen och det är fredag som gäller för strömmen. När jag satt och läste på Dionysos kom det en leverantör med snabbmatsvaror. Innan han for iväg så tog han en Raki i baren. Det skulle vara Sverige. Idag krockade lokalbussen med en moppe vid tobaksaffären. Tyvärr hade jag kameran hemma. Jag blev inbjuden till en grekisk afton på Ozon i kväll av Nikos, kyparen där. Det är snart dags att förbereda sig inför kvällen. Inga shorts på kvällen, det är för kallt ute än så länge. Nu är klockan snart halv åtta och jag ska gå ut. God natt i förväg.

Uffe

Kikh
2007-04-11, 18:39
...Annars är hushållsvatten billigt här ca 5€ i månaden och då har jag tvättmaskin. Det som är dyrt för mig är värmen. När jag trycker på knappen så går dieseln igång och det är inte billigt ca 3€ per dygn...Jag sitter och glädjer mig över Uffes senaste dagboksinlägg. Alldeles för mycket av den tid jag borde ägna åt annat går åt till att läsa och drömma. Hörnorna och diverse bloggar är mycket roligare än polering av möbler och som vanligt sitter jag med "pennan" i högsta hugg om det dyker upp något matnyttigt i texterna.

När jag klippt och klistrat ur Uffes text idag så slår det mig hur olika vi läsare ser deras texter. De flesta läser om blommor, blad och bad på en vanlig grekisk turistort. Några har varit i byn, ler igenkännande åt beskrivningar och njuter av prunkande rabatter och roliga omskrivningar. Det stycket jag citerat här ovan är vad jag kom igåg efter att ha läst Uffes text... För några veckor sen hade jag sällat mig till dem som ställer nyfikna frågor eller bara njuter och ler igenkännande. Nu ser jag bara de praktiska bitarna. Monica skriver om promenader och trevliga möten, jag ser gratis sparris! Monica P berättar målande om livet på sin ö och jag funderar genast på att väva mattor i getull.... Så underligt snabbt våra referenser ändras ändå.

Till alla Hörnors ägare; De ynkans vitsippor som blommar på min baksida känns lite futtiga mot för vad ni har runt hörnet.

bye_bye En vårlig hälsning från Göteborg//Kickie

Monica P
2007-04-11, 18:44
Kickie, vitsippor är väl jättefina efter den sega vintertiden. Hos oss kanske man inte går och längtar efter vårtecknen eftersom det finns blommor året om . Vilken dag som helst nu ska jag ta och ringa runt till alla svenskor här och fråga vad dom saknar, säkert finns vitsippor med på den listan.

Kikh
2007-04-11, 18:50
Kickie, vitsippor är väl jättefina efter den sega vintertiden. Hos oss kanske man inte går och längtar efter vårtecknen eftersom det finns blommor året om . Vilken dag som helst nu ska jag ta och ringa runt till alla svenskor här och fråga vad dom saknar, säkert finns vitsippor med på den listan.


Lååångt under kaviar, hårdbröd och smågodis:D
Kickie

monica
2007-04-11, 19:10
Lååångt under kaviar, hårdbröd och smågodis:D
Kickie



Då kan ju jag skryta med att jag har knäckebröd, kaviar, och diverse sillburkar hemma.
Påskshoppade på IKEA, godiset är ju såklart slut, men det brukar räcka sisådär 2 timmar efter vi har kommit hem från IKEA.

Men mamma kommer nästa fredag den 20, och då vet jag vad det vankas
gggggooooodddddiiiiiiiissssss så det sprutar genom öronen._B-anana _B-anana

Å du Kikh, du vet inte vad jag skulle ge för att ha en vas med vitsippor på köksbordet.
Vänta tills du bott här några år, då ska du se vad du kommer att uppskatta dem.

Monica

Lissi
2007-04-11, 19:43
ÅH vilka underbara vardagsbilder från Grekland vi får! Mer och mer växer en önskan att få stanna mer än 2-3 veckor i Grekland....

Monica; När vi kommer till påsk nästa år kan vi ju ses vid flygplatsen så lovar jag att ha med mig en bukett vitsippor om de går igenom säkerhetskontrollen här hemma!

Ulf: Tack för att Du så generöst delar med Dig av Din dag! En praktisk fråga innan man kommer så långt som till elräkningar och vattenräkningar..Om man vill hyra ett hus på årsbasis, eller månadsbasis, vad kan vara rimligt??? Jag drömmer ju om längre vistelser i Grekland när jag är pensionär, men har ingen aning om vad det kan kosta att hyra hus? Ett rum räcker, med terass/trädgård....... Hur "hamnade" Du där Du är nu?...Hur väcktes tanken?? DET skulle vara kul att höra....Tankar har vi ju alla...men att verkligen ta steget??

Lissi

Mikkel
2007-04-11, 20:35
Takk igjen Uffe.
Tenk å få gå i shorts._B-anana Herlige brev du sender oss. Om to mnd. kan kose meg i Hellasklapp_klap

UlfWiman
2007-04-11, 21:11
Till Lissi

På årsbasis betalar jag 250€ i månaden för 45 kvm och då ingår det en del möbler, som jag sakta men säkert håller på att byta ut. Bra lägenheter får man bara genom kontakter och inget annat. Du måste bli rekommenderad till hyresvärden av någon som de känner. Alkoholister och dylikt göre sig ej besvär. Självklart får man dricka men med måtta. Om jag skulle rqagla ut i trädgården på förmiddagen så ligger nog kontraktet i farosonen. Däremot får man gärna ha garden party på kvällen och då brukar Giannis och Katerina komma ner och vara med en stund. Det är lugna fester jag har. Men ganska högljudda då vi har musik plus att alla pratar i mun på varandra. Ungefär klockan ett på natten brukar vi stänga av och gästerna går hem.

Uffe

Lissi
2007-04-11, 21:13
TACK ULF!