handdator

Visa fullständig version : Tisdag 10/4


UlfWiman
2007-04-10, 18:41
Tisdag 10/4 2007


God morgon alla på Kalimera. Vädret ute är helt okay, det räcker med att säga det. Den justerade tuppen håller stilen, startade 9.30 i morse. Det måste vara som Kickie säger att han lider av granatchock eller något liknande. En fundering jag har är. Varför är alla ägg här bruna och inte vita? För att få bruna ägg hemma måste man lägga i en bit lök. Jag säger inte till i fortsättningen om jag plåtar, det är bara och gå in på min server och kolla. Till Norrmannen ”mikkel” som frågade var jag bodde så finns det kort från idag och de heter hem. Svar på din fråga är att jag bara hyr än så länge. Som pensionär utan förmögenhet och 4 äktenskap bakom sig och 5 barn så vadar man inte i pengar direkt. Det jag tycker är kul med att fota är alla vackra saker jag ser genom årstiderna. Jag skall göra en mapp med oväder så får alla se baksidan av det vackra Kreta, det jag får se om vintern. Idag hade jag faktiskt kortbyxor på mig då det var för varmt med joggingbyxor. Jag kom 50m innan jag insåg det och gick hem för att byta. Idag mötte jag vattenkaravanen på väg till affären. Jag har aldrig förstått detta med köpesvatten här. Vi har kretas bästa och godaste vatten. Det är bara att spola en liten stund om man vill ha det kallt. Tänk att få slippa bära hem 6x1,5kg det blir ju 9kg i vikt. Jag har en gammal flaska som jag fyller och sedan lägger i kylskåpet så den är kall när jag går ut och går. Om jag ska vara borta länge nästa dag lägger jag flaskan i frysen. Idag var det första dagen utan krycka på min promenad. Det gick alldeles utmärkt, kanske lite långsammare och vingligare, men ändå en seger för mig. Nu skulle försäkringskassan se mig. Det skulle bli hemfärd direkt för mig. Men då hamnar jag ju i det onda igen och dit vill jag inte tillbaka. Jag var ner till stranden idag och tittade. Vad får jag se, om inte en hel massa badande människor. Okay att jag bytte till kortbyxor men det är beroende på lufttemperaturen. Vattnet höll 18 grader vid ytan men jag kan inte säga något om det normala på 1m djup. Jag åt middag på ett ställe som heter Christofers igår kväll och det verkade mycket lovande till en början. Det var jag och två danska par till bords. Jag hinner precis beställa när Egyptens gräshoppor gör entré i dörren. Det bara väller in danskar och servitören är ensam på plan. Han ränner runt som en skållad råtta mellan borden för att ta upp alla beställningar. Så småningom får jag in min tsatziki och ett glas vin o vatten. Sedan tar det en halvtimma innan maten kommer in. Mycket snyggt upplagd, men iskall. Jag åt snabbt och betalade och gick. Gick förbi min handlare och köpte en glass på vägen hem. Passerade Ozon och där var det inte en människa. Skulle ha gått dit i stället och ätit middag. Jag hade haft hela restaurangen för mig själv. Jag bad servitören sitta ner och så tog vi varsin kaffe halvvägs ut på gatan. Jag fick berättat att så här är det i början av säsongen. Ena kvällen ett ställe nästa något annat. Summa blir att gå dit det inte finns några gäster, då har man chans till bra middag och service. I övrigt har denna dag varit helt ljuvlig. Hoppas att morgondagen blir lika fin och solig. Katterna fick resterna av min lunch idag och det blev nästan slagsmål om maten. Det är husets lokala herr och fru katt som huserar här. Nu har jag börjat dela ut mina apelsiner. Jag kan inte på några vägar äta upp 20kg apelsiner. För säkerhets skull vägde jag på badrumsvågen. 3kg räcker länge till mig då jag är försiktig med juice då det är så mycket socker i den så insulinet slår frivolter i kroppen. Nu när barer och andra näringsställen har öppnat så har jag en bok med mig på promenaden. Stannar någonstans tar en bira och läser en stund. Idag hamnade jag mitt i Bravotours introduktion på Dionysos. Jag blev serverad en ouzo, men tackade nej då jag inte dricker ren sprit. Vin och öl går bra att dricka plus att man dricker mycket vatten för att hålla vätskebalansen i trim. Dricker man sprit eller grogg är det fara på färde med det mesta framför allt om det är varmt. Då är det bättre att dricka vatten och ta en glass. Jag blev ”dehydrated” 2003 och det var ingen rolig upplevelse. Hamnade på sjukhuset 2 dagar och ipumpad 4l dropp för att komma i balans. Det kanske ska tilläggas att jag även hade diarre och mådde allmänt dåligt. Idag har jag lyckats med något ovanligt, jag har bränt armbågarna. Jag som aldrig bränner mig annars. Det beror nog på min läsning av bok då jag sitter i solen. I kväll blir det spaghetti carbonara hemma i köket. Något jag inte lyckats få tag i här är den rivna hårdosten Parmesan som finns i Sverige i burkar med ströare på toppen. Jag har suttit och läst på Kalimera om alla som vill ha tips om allting. Är det inte en del av resans tjusning att leta upp egna ställen som man kan ha som guldpärlor när man väl kommer hem. Racka inte ner på mig nu men jag har alltid rest till grekland ”by my ovn”, i och för sig har det väl hänt att någon har sagt provat det här stället och ibland har jag gjort det men inte alltid till belåtenhet. Vi tycker alla så olika och det kan variera så mycket från år till år. Vi får väl ta våra smällar som vuxna om det går åt pipan. Jag har ingen att leva-karta sedan jag flyttade, det är bara att ta var dag som den kommer. Om man har småttingar med sig ner så är det mycket bra att ha med sig lite barnmat hit, då kinkar inte ungarna i alla fall. Jag har testat grekisk barnmat en period då jag mådde dåligt med ordinerad diet, och den svenska barnmaten är mycket bättre. Glöm inte blåbärspuré och katrinplommon. Allt för att få sova gott om natten. Blöjor är dyrt här men det blir en avvägning om att släpa eller betala lite mer. Lidl har ganska bra priser på blöjor. Under dagarna är det väl ganska skönt för barnen att slippa blöjor, det är ju bara att ha ett par byxor på och sedan gå till toa eller duschen ute beroende på vad som kommit ut. Vad jag vill säga är res mera och lämna alla måsten hemma i svedala. Min första familj och jag reste till Mallis i mitten på sjuttiotalet och det var ingen höjdare. Samtliga drabbades av Montezumas hämnd i 3 dagar. Jag har rest med alla mina barn och det har gått bra. Min sista familj i över 20år och två barn rynkar på näsan om jag säger charter. Jag får lugna dom med att det bara är stolarna, resten fixar vi på plats. Min äldsta Gabriella är en fena på att hitta boende åt oss. Hon följer glatt med någon hem och tittar, sedan får vi ett ok eller nej. Detta sedan hon var 9 år gammal. Hon har dessutom lärt sig mera grekiska än vad pappa kan. Problemet jag och min fru hade är att vi aldrig visste var ungarna var utom till middag. Då fick man börja intervjua de om vad de hade gjort under dagen. De fick alltid glasspengar på morgonen plus en eventuell lunch samt att de kunde numret till pappas mobiltelefon om det skulle hända något. Jag kallar det för fri uppfostran med ansvar. Nu får det vara bra för idag. I morgon blir det lite skriva då vi inte har någon ström mellan 10.00 och 18.00

Uffe

Eva L
2007-04-10, 19:00
Om du gillar parmesan kanske du också tycker om den hårda vällagrade getosten från Sifnos. Går att använda som parmesan att strö över olika rätter med. När den är lite färskare går den också att skära i små skivor eller bitar vet inte om den finns på Kreta men i Aten finns den.

Eva

Kikh
2007-04-10, 19:05
Om du gillar parmesan kanske du också tycker om den hårda vällagrade getosten från Sifnos. Går att använda som parmesan att strö över olika rätter med. När den är lite färskare går den också att skära i små skivor eller bitar vet inte om den finns på Kreta men i Aten finns den. Eva

Kan det vara torkad Mizithra du menar Eva? Den heter Dry Anthothiros enligt min kokbok och rekommenderas bl a till spagetti:) Precis den osten som min boureki saknade lite av...

Kickie

Lissi
2007-04-10, 19:05
TACK!
Härligt med dessa dagliga rapporter!

Lissi-från sjukbädden!

Eva L
2007-04-10, 19:10
Kan det vara torkad Mizithra du menar Eva? Den heter Dry Anthothiros enligt min kokbok och rekommenderas bl a till spagetti:) Precis den osten som min boureki saknade lite av...

Kickie

Jag vet inte men Arne har den på bild. Själv har jag bara inhandlat den på Sifnos men fått en i gåva som inhandlats i Aten. Arne och Birgitta delade med sig av sitt lager för ett tag sedan så nu är jag inne på slutet av den sista lilla biten.

Eva

lille
2007-04-10, 19:10
Uffe; takk for dine berettelser, jeg gleder meg hver dag !! klapp_klap

Monica P
2007-04-10, 20:48
Uffe, här kan man få Parmesan riven i affären direkt, det går säkert hos er också. Har du frågat? Säg bara parakalå, tå thelå triménnå.