handdator

Visa fullständig version : Ny båtluffare - behöver hjälp

annanord
2007-04-10, 16:25
Jag undrar lite över vårt val av tid att resa; 26/7-22/8 har vi semester. Det jag är mest orolig över är boendet. Är det mycket dyrare och får man nåt boende överhuvudtaget? Man vill ju inte stå med resväskorna i handen och inte ha någonstans att bo.

Är det mycket dyrare den här säsongen och om man väljer hotell med pool? Vad kan priset ligga på ungefär?

Våra barn är 12 och 16 år, var ska man resa då för att det ska vara givande för barnen? Hela familjen är ju intresserade av lite shopping och roliga saker att besöka kanske. Lite mer action men inte för mycket storstadsstim.

Vad ska man helst kånka sitt bagage med?

puttelino
2007-04-10, 21:59
Hej....
Våran familj med 2 barn 19 o 15 årgamla var i grekland i somras.
vi åkte 6/8-20/8,med flyg från Köpenhamn till aten med apollo.
Vi betalade då ca 15.000kr med hotell/transfer.
Vi valde ett hotell på Egina(agia marina) med pool,för att ha den valmöjligheten.Vi bodde på ett enkelt 2 stjärningt hotell men mysigt o lugnt,en bit från gågatan.
Det heter Senia och har en liten lagom pool.
det som var avgörande för oss var närheten till aten,för shopping mm.
Går färjor från Egina flera ggr varje dag in till pireus.
Snabbfärjan tar ca 45 min! jag vet inte om jag hade vågat chansa på att ej boka boende innan,då det är högsäsong när ni åker.
Greker o italienare har semester då också.
Sedan vill jag bara tillägga att det är väldigt hett den tiden....
Vi skall åka ner nu igen men har valt juni månad nu.
Dels för priserna men även för värmen.
Ni kan ju söka på hotellnamnet och se vad de har för priser om ni bara bokar det och tar ett reguljär flyg ner! Men ibland är det inte så mkt dyrare att beställa hela paketet.
Egina kanske inte är det ni söker,men det ligger bra till Aten och är mkt mysigt med fler val till nattliv o lugn.....

Eva L
2007-04-11, 06:33
Naxos och Paros är båda öar där det finns en del shopping och många gränder att vandra i. Här finns både platser med gott om turister och byar där det är färre turister. Massor av fina stränder och bra utflyktsmöjligheter.
Här finns det även gott om boenden så ni behöver inte stå utan även om ni inte förbokar.

Eva

annanord
2007-04-11, 06:59
Ja, vi vill ju gärna luffa lite och inte ligga på samma ställe hela tiden. Men man kanske blir lite begränsad när man väljer den här tiden? Och så blir det kanske mycket dyrare? Vi är lite bortskämda och vana vid hotell med pool, eller rättare sagt barnen gillar inte att bada vid havet. Jag älskar det. Så vi får väl kompromissa. Men det finns kanske hotell med pool utan att man förbokat innan?

Bär man helst sitt bagage i ryggsäckar eller är det ok och inte för klumpigt att använda traditionella bagageväskor?

osandland
2007-04-11, 07:56
Jeg vet ikke om dere skal reise rundt mye, men min anbefaling er at det er tryggest å leie bil - ikke moped. Har sett for mange uhell på 2 hjul.

På Paros er det noe for enhver smak. Blir dere lei av et sted, så flytter dere bare til et annet sted på øya.
Nordvest - Parikia == shopping, nightlife, det meste skjer her. Bystranden er brukbar, men ikke best.
Nordøst - Naoussa == noe overbelastet forhenværende fiskerlandsby. Mye turisme her nå, men fortsatt et flott sted.
Øst - Glyfades, Piso Livadi, Logaras == små havner og strender, en del turisme.
Sørøst - Dryos, Glyfa == stille områder med mindre turister, bra strender og mange rooms to let.
Antiparos er bare 10 minutter med en liten båt, du vil nok kjøre over med egen bil. Antiparos er stillheten selv :).

På veien fra Parikia er det en go-cart bane. På stranden i Dryos (og andre) er det egen windsurfing school, og du kan prøve kite surfing på Pounda Beach.

Ellers er det er ganske bra dykkemuligheter på Paros, og jeg vil gjerne anbefale Peter Nicolaides - Aegean Diving College på Golden Beach i Dryos til alle.
Peter er en veldig solid fyr som jobbet i mange år som yrkesdykker. Han har et sterkt engasjement for alt som lever i havet, og bryr seg virkelig om miljøet de opererer i.
Jeg møtte Peter for noen år siden når vi bodde på hotellet rett over gaten for dykkerskolen hans. Jeg hadde lyst til å lære å snorkle skikkelig, men jeg må ha sagt noe feil, for vi endte opp med å dykke 4 dykk iløpet av en drøy uke.
Det høres sikkert ikke så spesielt ut, men i mange år hadde jeg vannskrekk, og det eneste jeg var sikker på at jeg aldri skulle klare - var å dykke!

Beklager at jeg henger meg litt opp i en løsning her...men jeg har så mange gode erfaringer med Paros, at det er vanskelig å la være.

Lykke til!

mvh,
Ørjan

annanord
2007-04-11, 11:00
Örjan, det låter väldigt trevligt det du beskriver här. Go-kart för barnen, mycket trevligt för dem. Även dykning för den äldste är bra. Då måste vi besöka Paros med andra ord. Tack för tipset!

Men är det dyrt att bo på hotell den här perioden som vi kan resa? Har någon några prisexempel?

Eva L
2007-04-11, 11:51
Vi har aldrig bott på hotell med pool men vid två tillfällen har jag hyrt på egen hand på Paros. Det ena ett enkelt men fint rum bredvid kyrkan i Parikia betalade jag och dottern 15 euro för i augusti. Vi stannade en natt innan vi åkte vidare till Naxos och Santorini. Senare i samma månad när hon åkt hem fortsatte jag och sonen till Naoussa där vi betalade 30 eller 35 euro för en fin välutrustad tvårumslägenhet.

Eva

annanord
2007-04-12, 16:05
Är det någon annan som har några bra tips för förstagångsluffare?

inkfish
2007-04-12, 16:12
Jag tror att just tidpunkten är kruxet, annanord. De flesta öluffare här åker inte i absoluta högsäsongen som det där är. Därför är det lite svårt att veta om ens erfarenheter från lågsäsong är riktigt relevanta. Tillgången på rum och därmed priser är ju helt annorlunda.

Hellen
2007-04-12, 16:23
Jag har hitills inte varit i Grekiska övärlden senare än 5:e augusti.
Upplever stor skillnad i boendekostnad om man åker i slutet av juni istället för slutet av juli. Men det är ju inte alla som har förmånen att kunna välja sin semesterperiod. I år ger vi oss inte i väg förrän den 21 juli vilket har fått mig att börja fundera på förbokningar, men det känns så tråkigt att ha resrutten och antal dagar på varje ställe bokat. Vi får väl ställa in oss på att bo på stranden i år igen!! :eek: Om det skulle knipa, absolut inget jag önskar.
// Helén

mkh
2007-04-12, 18:02
Ni kanske kan kompromissa - boka några dagar på första ön i förväg och om ni inte vill ha resrutten spikad i förväg spara resten, men om det verkar vara problem att få boende kan ni väl boka före ni åker till nästa ö.

Om ni vill kolla prisläget - det går att hitta hur mycket hotell som helst på nätet. Skriv e-post och fråga. Sen brukar man säga att det blir mycket billigare på plats, men om det gäller i högsäsong antar jag beror på rumstillgången.
Det finns ochså massor av gamla trådar fulla med hoteltips här att söka på nätet efter.

Angående ryggsäck kontra trolley brukar det vara fråga om tycke och smak och alla tycker att deras val är det självklara;)
Det här är en tråd där det diskuterades i fjol - det finns säkert fler...
Diskutera med Kalimera (http://www.kalimera.nu/forums/index.php?) > Semestra i Grekland (http://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=21) > Resa runt i Grekland (http://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=23): Öluffa med resväska eller ryggsäck?

/Marianne

Tom
2007-04-12, 20:29
Bär man helst sitt bagage i ryggsäckar eller är det ok och inte för klumpigt att använda traditionella bagageväskor

Hej !

Vi har för längesen förkastat ryggsäcken. (Den ligger och samlar damm här hemma varje år ). Det finns ingen anledning längre att kånka på dylika!

En väska med hjul (modell stora hjul) är enligt vårt förmenande att föredra.

Man slipper att baxa upp bagaget på ryggen vid varje på & avgång på båtarna .

Dessutom transporterar man sig max 100-200 m innan man blir erbjuden ett X-antal boende. ( inkl. transport)

Så....ryggor är en "relik" från 80-90 talet enligt mitt förmenande !

/ Tom

schmidt48
2007-04-13, 06:42
]Jag undrar lite över vårt val av tid att resa; 26/7-22/8 har vi semester. Det jag är mest orolig över är boendet. Är det mycket dyrare och får man nåt boende överhuvudtaget? Man vill ju inte stå med resväskorna i handen och inte ha någonstans att bo.

Är det mycket dyrare den här säsongen och om man väljer hotell med pool? Vad kan priset ligga på ungefär?

Våra barn är 12 och 16 år, var ska man resa då för att det ska vara givande för barnen? Hela familjen är ju intresserade av lite shopping och roliga saker att besöka kanske. Lite mer action men inte för mycket storstadsstim.

Vad ska man helst kånka sitt bagage med?

jonasw
2007-04-13, 09:04
Hej
Jag håller med om att de flesta luffare håller sig ifrån högsäsongen. Vi har inte heller luffat i Kykladerna under högsäsong. Under mellansäsongen på Naxos och Paros har vi betalat 35-50 euro (för två vuxna och två barn 11 och 14) för lägenheter som har pool.
Förra året var vi dock en vecka på Kefallonia i augusti och då gjorde vi så att vi bokade de två första nätterna. Det var mycket turister på ön och faktiskt inte helt lätt att hitta boende. Med pool betalade vi runt 80 euro för en studio.
Kykladerna upplever jag dock som lite billigare och tillgången på hotell åtminstone på Naxos och Paros betydligt större. Kanske kan det ge lite ledning om prisläget.
Vi brukar alltid ta med lite telefonnummer till hotell som ser bra ut. På Kefallonia hade vi stor nytta av dom. Istället för att jaga runt och leta var det bara att luta sig tillbaka och använda telefonen. Det verkar som att de som har bra hemsidor på engelska även talar engelska bra.
På Paros har vi bott några nätter på Kritori Bay som annonserar här på Kalimera. Då i slutet av juni 2005 vill jag minnas att vi betalade 40 Euro för en stor studio. Vi ringde dagen innan och gjorde upp om priset.
Rygga eller väska ?
I början av 80-talet när all flängde runt i Europa med tåg och båtar och alla hade ryggsäck. Då använde jag väska.
Nu när det är betydligt vanligare med väska har jag naturligtvis bytt till ryggsäck. Det är sant att det sällan handlar om några längre promenader. Det finns alltid skjuts att uppbringa.
Tycker dock att det blir klart mer flexibelt med ryggsäck. Kanske är man mer sugen på en Frappe än att kasta sig i händerna på rumsraggarna. En liten tur på byn i väntan på nästa båt. Hittat en riktigt mysig hörna på båten där man har utsikt, det blåser så där lagomt. Har någon mot förmodan ställt en bänk där är den knappast ledig. Med ryggsäck har man det perfekta ryggstödet med sig.
MVH Jonas

Lissi
2007-04-13, 09:59
Vi sökte rum de två första veckorna i augusti för att förboka på Kea, Syros, Sifnos mfl av öarna nära fastlandet och det billigaste vi blev erbjudna för dubbelrum eller enrums studio var 70 euro/natt..annars låg det upp till 100euro..Dessa öar har ju fler turister än rum under högsäsong....Det står det också så bra om i Jannes CD-guide...Dessa öar ligger ju nära och bra till för semestrande atenare bla. Förra sommaren på Skopelos i slutet av juli så bodde vi för 25 euro natten i rum med kök... och vi blev överösta med förslag av rumsuthyrare så fort vi klev av båten!Så det gäller att välja rätt ögrupp..
Varför inte prova Sporaderna?? Ta buss från flyget in till den busstationen i Aten där bussar går till Agios Konstantinos..Resan dit tar ett par timmar och sen båt ut ... Förra året hade vi ryggor, en på 8 liter och en på 35 för 3 veckor..I år lämnar vi den stora hemma och tar bara varsin ryggsäck på max 15 liter var!!!

Lissi - som åker till Evia -Skyros i augusti

ciakoohler
2007-04-13, 10:23
15 liter ojoj .Där slår ni tom mig !!Ska bli kul att höra hur ni klarade detflabb_flab

Eva L
2007-04-13, 10:31
15 liter det är väl som en liten barnskolsryggsäck ungefär. Har för mig att en vanlig allround som många av oss använder nästan varje dag är på 20 l men jag minns kanske fel. Jag överväger tom väska i år eftersom många av de saker jag brukar ta i handbagaget inte får packas ner där numera.
Dessutom tar böcker för en treveckorsvistelse en del plats.

Eva

Lissi
2007-04-13, 10:53
OK, det är kanske 20 liter jag menar då..I;) En helt vanlig rygga menar jag som man brukar ha på söndagsutflykten med kaffe o dyl... alla fall hade vi hälften oanvänt förra året av det som låg i packningen och tvättar favoritkläderna är ju ändå det man gör mest... 2 par shorts, några linnen , ett par lite längre byxor och en lite varmare tröja..+ badkläder + några böcker.. Fast nu är det urspårat tror jag...Ursäkta !!!