handdator

Visa fullständig version : vildsparris


monica
2007-04-10, 09:57
Igår var gubben, ungarna och jag uppe vid den fd kungens sommarslott, har börjat bli ett favoritmål då vi vill ut i naturen. Helt ljuvligt strövområde om man vill få frisk luft i Athen.
Ungarna är inte överdrivet förjusta att ge sig ut på promenader, de är 14 och 12 så det börjar bli pinsamt att vara med gamla morsan och farsan.

Dottern som är 12 tycker det är helt ok, men sonen som är 14 är mindre road, tänk om man stöter på en polare :eek: :eek: Hemska tanke

Vädret var varmt och skönt och så stöter vi plötsligt på vildsparris _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana Yessssssss

Det blev ca 20 st spröda små stänger, när vi kom hem la jag dem i ett paket foliepapper, lite salt peppar och god olivolja. Sedan la vi dem i botten på grillen, tillsammans med flera små foliepaket med feta, potatisskivor och vitlök i en, champinjoner i en, sedan var det bara att njuta i dem varma sommarkvällen på altanen.

När vi på dagen knallade runt i det gröna, hör ungarna att någon pratar svenska.
Min dotter hörde det först, det blir så när man bor här och plötsligt hör man sitt modersmål man blir varm i hjärtat. Paret var en svensk pappa och en grekisk mamma som hade en liten dotter på 6 år, lustigt nog kom de fram till oss och frågade om vägen, och när jag svarade på svenska blev de lite chockade :eek: När flickan hörde att vi pratade svenska blev hon så glad att hon slängde sig i armarna på min dotter och ville inte släppa taget.

Den varmaste dagen hitills 24 grader i Athen, nu börjar den härligaste tiden fram till juli.

Monica

Kikh
2007-04-10, 10:31
Vildsparris?! Det låter väldigt gratis i mina öron. Har du någon bild på såna Monica, jag vill ju inte riskera att ertappas med grannens tulpanstjälkar i foliepaketet:D

Jag måste helt klart skaffa mig en bilderbok med vildväxande örter och grönsaker. Ut i det fria och jaga xorta på ledig tid, då räcker pengarna längre och magen mår bra.

Ha en bra dag!
Kickie

monica
2007-04-10, 13:20
Nja, tulpanstjälkar skulle jag inte säga är så väldigt lika vildsparris, så jag tror inte du gör fel.
De brukar växa under olivträd eller i närheten.

Tyvärr har jag ingen bild, de ligger i magen just nu.
Men de är mindre än vanliga sparris, grönare, smalare och mycket gratis.

Blev du klokare nu :confused:

Du vet väl att xorta är världens bästa bantningsmedel, nyttigt och det drar ut mycket vatten ur kroppen. Svägerskan brukar banta på det.
Svärmor brukar ofta plocka olika växter, sedan åker hon ner till Atens stora saluhall och gör sig en ordentlig hacka, nåt att tänka på om jobben inte haglar på Kreta.;)
Har faktiskt vilddill planterad i kruka på balkongen som jag fått av svärmor. Den vårdas ömt kan jag lova.

Må så gott
Monica

Wardakis
2007-04-10, 13:33
2 x xorta/vecka=minus 10 kg på 5 månader. Ok det var några promenader också!
Gunilla

Zanét
2007-04-10, 14:10
Du vet väl att xorta är världens bästa bantningsmedel, nyttigt och det drar ut mycket vatten ur kroppen.
Hej Monica och tack för ständigt återkommande trevlig läsning :)

Xorta är suveränt gott och när jag är i Grekland äter jag det så ofta jag bara kan :p När det i allmänhet pratas om xorta talas det om ibland flera växter, bl a maskros, men sedan finns där en till som sambon talar om och den ska ha röda blommor. Har du någon aning om vad denna växt (växterna) heter? Jag fick tipsen en gång att som alternativ använda mangold men nej tack säger jag för det smakade inte alls ens i närheten. Har även provat kirskål som det finns väldigt gott om i trädgården och det är riktigt gott även i paj.

Bland salladssorterna har jag hittat ett mycket bra alternativ till xorta och det är mâchesallad/vintersallad som smakar i princip identiskt med xortan och via länken http://www.fruktogront.se/modules/produkter/produkt.php?pageId=343 visas också en bild på hur den salladssorten ser ut.

//Zanét bye_bye

magnus u
2007-04-10, 14:25
vad är det som kallas vlita??

Zanét
2007-04-10, 14:33
vad är det som kallas vlita??
Via googlesök fann jag att vlita ska vara vildspenat.

//Zanét bye_bye

Kikh
2007-04-10, 14:39
vad är det som kallas vlita??


Vlita heter Amaranth på svenska (och engelska), så mycket vet jag, och påminner om spenat i smaken. Den kan ätas som varm sallad med Keftedes och Skordalia (vitlökssåsen eller vad man kallar den), eller användas i sk spenatpajer.

Fröerna som kommer ur ?blomkapslarna? är de som används mest här i sverige, de har lågt GI-värde och används till bl a gröt.


Vlita växer visst som ogräs i grekiska trädgårdar:)

http://z.about.com/d/greekfood/1/0/G/5/vlita_palmer_amaranth_499.jpg

Så snabb du var då Zanét!

Zanét
2007-04-10, 14:51
Så snabb du var då Zanét!
:D Ibland lyckas jag också få fart på di små grå :D

//Zanét bye_bye

monica
2007-04-10, 18:01
2 x xorta/vecka=minus 10 kg på 5 månader. Ok det var några promenader också!
Gunilla




Grattis, bra jobbat

Monica

monica
2007-04-10, 18:09
Hej Monica och tack för ständigt återkommande trevlig läsning :)

Xorta är suveränt gott och när jag är i Grekland äter jag det så ofta jag bara kan :p När det i allmänhet pratas om xorta talas det om ibland flera växter, bl a maskros, men sedan finns där en till som sambon talar om och den ska ha röda blommor. Har du någon aning om vad denna växt (växterna) heter? //Zanét bye_bye



Som du säger Zanet, det är ett sammanslaget namn på flera vildväxter, en del beska och en del mindre beska. De med röda blommor är väl om jag gissar de som har plockats lite senare så att blommor har hunnit slå ut.
Vet ej vad de heter, kallar som sagt allt för xorta.

När jag är på marknaden brukar jag ta lite olika sorter varje gång.
Gubben gillar de beskare, och jag de mindre beska.

Monica

Kikh
2007-04-10, 18:20
Jag har ätit båda sorterna men föredrar de som är beska, förmodligen för att den sorten var den första jag provade. De ser ut som våra maskrosblad så det är nog en släkting. Jag tycker det är jätteintressant att läsa vad ni skriver och samlar på mig allt "matnyttigt". Sammanfattat; Ät dig smal och rik i Grekland:D

Jag ska snarast beställa boken Herbs, Greens, Fruit - The key to the Meditteraean diet av Myrsini Lambraki eller Edible Plants of Crete av Davis Lyne-Gordon. Innan jag förgiftar mig själv eller någon annan...

Zanét
2007-04-10, 19:02
Jag ska snarast beställa boken Herbs, Greens, Fruit - The key to the Meditteraean diet av Myrsini Lambraki eller Edible Plants of Crete av Davis Lyne-Gordon. Innan jag förgiftar mig själv eller någon annan...
Böckerna ovan har jag inte, men däremot en annan skriven av Myrsini Lambraki. Den heter ΒΟΤΑΝΑ & ΦΡΟΥΤΑ - ΓΕΥΣΕΙΣ ΖΩΗΣ och har ISBN 960-91513-7-X. Hon har även skrivit ΤΑ ΧΟΡΤΑ som jag ännu inte köpt. Myrsini Lambraki är för övrigt bosatt i Heraklion och jag har i annan fråga även varit i mailkontakt med henne och fått trevligt svar tillbaka :)

//Zanét bye_bye

Wardakis
2007-04-10, 22:02
Och som sköterskan sa på den årliga hälsokontrollen "Du har oförskämt bra värden"! Är övertygad om att det var xortan som gjorde det! Tyvärr kan man inte leva på gamla meriter hur länge som helst, det är var tre år sedan!Gunilla