Logga in

Visa fullständig version : Athen-Amorgos

Tobbe S
2007-04-09, 08:28
Hej,

Vi har bokat flyg CPH-ATH den 23/6 och anländer Athen kl.11.25.
Vi planerar att ta Hellenic Seaways, Flying Cat II, kl 16.00 från Pireus till Amorgos.

Är tids marginalen rimlig?
Hur tar vi oss på bästa/snabbaste/billigaste till Pireus?
Skall vi köpa biljett på nätet, för att vara säkra på plats?
Kan vi boka om biljetten om vi skulle missa båten, eller är den "körd"?

Mångaa frågor, hoppas någon kan svara.

Hälsar
Tobbe

Arne
2007-04-09, 09:54
Det är lugnt!!! Från flygplatsen tar ni buss 96 direkt till Pireus och hamnen. Köp biljetten i biljettkuren vid flyget och glöm ej stämpla den i bussens automat. Dryga 3€ pp kostar det

23/6?? Om denna dag är en storhelg i Grekland kan det vara befogat att förköpa biljetterna till färjan, eljest behövs det icke. Ni har hur goda marginaler av tid som helst i er favör . Bussarna avgår två ggr per timme och färdtiden ligga runt dryga timmen ned till Pireus.

Arne

Smultron
2007-04-09, 13:22
Hej

Vi är i ungefär samma situation fast vi landar i Athen lördagen innan, altså den 16/6.
Har två tilläggsfrågor som du kanske kan svar på Arne: 1) Hur får man reda på vilka dagar som är helgdagar i Grekland? (antar att deras påsk infaller vid olika tider varje år precis som vår)
2) Händer det aldrig, förutom vid grekiska helgdagar, att catamaraner från Pireus är fullbokade sommartid?

Smultron

Hellen
2007-04-09, 13:37
Jag heter visserligen inte Arne, men kan ge dig mitt svar:
De grekiska helgdagarna finns bl.a. inlagda i Kalimeras kalender.

Jovisst händer det att Catamaranerna är fullbokade även om det inte är storhelg. Säkert, av förklarliga själ, vanligare under högsäsong.:eek: :D
// Helén

Smultron
2007-04-09, 14:04
Tack för det snabba svaret, Hellen.
Den 16 juni när vi åker är ju inte högsäsong utan snarare någon sorts mellansäsong. Funderar ändå på om man bör förboka catamaranen, för säkerhets skull. Några åsikter om detta?

Smultron

Hellen
2007-04-09, 17:49
Jovisst händer det att Catamaranerna är fullbokade även om det inte är storhelg. Säkert, av förklarliga själ, vanligare under högsäsong.:eek: :D
// Helén

Är naturligtvis övertygad om att det även finns skäl till att båtarna är fullbokade, vad själen har med saken att göra tänker jag inte gå in på här...flabb_flab
Jag, som tycker att charmen med just luffningen är att man får ta det lite som det kommer, hade inte förbokat, men då får man ju som det sagts tidigare ha med i beräkningen att planerna ändras. Hemresan däremot ser vi numera till att boka så snart vi vet när och var i från vi skall åka hem.
// Helén

Marianne
2007-04-09, 18:59
Som Hellen skriver: Hemresan är ju viktig att boka på plats när man närmar sig den.
Ang. utresan så skulle inte jag boka på förhand när det gäller en lördag i juni (kanske med undantag av grekernas "pingsthelg"). Däremot när det gäller fredagar så skulle jag rekommendera bokning även i juni - många greker åker ut till öarna fredag-söndag.

laero
2007-04-10, 06:27
Ang. utresan så skulle inte jag boka på förhand när det gäller en lördag i juni (kanske med undantag av grekernas "pingsthelg").
När är Grekernas Pingst 2007 ?

Marianne
2007-04-10, 08:55
För ett par år sedan var det omkring den 18-20 juni såvitt jag minns, men jag har tyvärr ingen grekisk almanacka så jag vet inte när den är i år.
Någon annan som vet?:confused:

Eva L
2007-04-10, 09:08
Under rubriken om Grekland helgdagar som du når från Kalimeras första sida finns alla helgdagar.

Eva

Smultron
2007-04-10, 09:43
Pingsten finns dock inte med på listan över helgdagar för 2007. Någon som vet när den infaller i år?

Smultron

ciakoohler
2007-04-10, 09:50
[INDENT][quote=Smultron;83506]Pingsten finns dock inte med på listan över helgdagar för 2007. Någon som vet när den infaller i år?

[Smultron[/quote
Pingsten inträffar alltid 50 dagar efter påsken ,så kolla när den grekiska påsken är så vet du.I år samma som vår pingst ser jag nu