handdator

Visa fullständig version : Filippinerna


Marie & Thore Marmin
2007-04-08, 18:44
bye_byeHel Kalimeravänner. Är det någon eller några som har erfarenhet av resa till filippinerna? vi har planer på att besöka detta land vinter 2009. detta land är kanske ett alternativ till Thailand som resmål? bye_bye

pawik
2007-04-09, 00:23
Filippinerna är med sin övärld rätt lik Grekland. Färjor går kors
och tvärs, liksom bussar och inrikesflyg.
F är det enda kristna landet i Sydost-Asien och när vi
var där 1978 (tiden går) räknade man sig själva som det tredje stösta
engelsktalande landet i världen. Engelska pratas så gott som
överallt och det fanns flera engelska TV-kanaler.
Landet ligger i tropikerna och är på hösten utsatt för cykloner.
Hösten 1978 orsakade cyklonen Kading stor förödelse och något
hundratal människor omkom. Vi befann oss norr om cykloncentrum
och upplevde den bara som en rad strömavbrott.

Under tre veckor åkte vi dryga 300 mil med buss, båt och flyg i
detta underbara land. Eftersom det ligger lite off-track är det
nog fortfarande ganska oexploaterat jämfört med andra ställen i Asien.
Det var, och är säkerligen fortfarande, mycket billigt att resa o leva där.
Kommer ihåg att en öl, San Miguel, vet inte om det är samma som den spanska,
kostade 50 öre. Eftersom där odlas sockerrör så kunde man köpa rom för näst
intill ingenting.

Överallt där vi var, blev vi enormt väl och vänligt bemötta och vi övernattade någon
gång privat. 1978 var början till slutet på Marcoseran och Manila var känd som en av väldens
farligaste städer. Vi bodde budget mitt i centrum och upplevde det inte som farligt
bara man använde sunt förnuft. Kanske var det också lite ungdomligt oförstånd.
Mycket minnesvärt var Allhelgonaafton då vi var i Legaspi. Den kvällen (natten)
håller man sina avlidna anförvanter sällskap på kyrkogårdarna och där brann det ljus
och det var folk som umgicks överallt. Som främmande blev man inbjuden att delta i högtiden.
Det var ett ljust, fint minne som jag fortfarande tänker på varje år när hösten kommer.

Har faktiskt alltid längtat lite grand efter att återvända men det har aldrig blivit av.

Lästips.
Lonely Planet började med sina böcker vid den här tiden och de tips man fick i deras bok var
ovärderliga både vad gäller övernattning och enkla matställen. Då fanns bara de första
upplagorna av South-East Asia on a shoestring men sedan länge finns ju nu en bok
som bara handlar om F. Köp den, det är en bra investering.
Hoppas ni kommer iväg och lyckliga er om ni gör det. Ni kommer inte att ångra er.

Lycka till!

/pawik

Marie & Thore Marmin
2007-04-09, 19:16
Tack för ditt svar. som vi förstår så är inte filippinerna lika exploaterat som thailand vad det gäller turism här hos oss i norden, vi undrar till vilken ö eller plats man skall åka till om man vill ha ett gott boende och fina bad. och kanske vilken sökmotor som är bra för att hitta bästa och "billigaste" flyg.
Hoppas på många trevliga tips.bye_bye

mvh Marie& Thore

martinifk
2007-04-10, 03:00
Min pappa har varit i landet 6 gånger då han har en fillipinsk fru :)

Han är medlem här på Kalimera och jag ska se om han kan masa sig in och skriva lite tips om landet :rolleyes:

Han kom för övrigt hem för ca 5 veckor sen efter en 7 veckors lång tripp.
Och visst är F ett helt oexplaterat Thailand var så säker :)

Marie & Thore Marmin
2007-04-14, 19:36
tack för svaret. det skulle vara trevligt att höra. till vilken ö, och hur kostnadsläget är, vilken tid på året som passar, ang monsumer,tyfoner, regntid etc:
tack på förhand. Marie Thore bye_byebye_bye

Gäddan
2007-04-16, 15:18
Hej!
Om Filippinerna kan jag säga mycke positivt. Eftersom min fru kommer därifrån (staden Palompon som ligger på ön Leyte). Garanterat helt orört. Det finns ett par små hotell där t ex.
Som första resenär skulle jag rekommendera Cebu City en stad som ligger på ön Cebu bredvid Leyte staden som Stockholms storlek. Mycke fina stränder utanför staden men priserna där är helt klart turist anpassade ca 100 dollar per natt på bättre beach resort om man jämför Palompon och andra mindre ställen på Leyte ca 300kr på bra beach resort.Flyg till Cebu via t ex London Hong Kong ca 8500kr t o r per pers.

Återkom gärna med fler undringar!

mvh Lennart

Marie & Thore Marmin
2007-04-20, 19:48
bye_byeTack för ditt svar.återkom gärna med fler tips, vad vi förstår så är det stora skillnader på prisläge på hotellen. då kommer frågan? är det stor skillnad om du raggar på plats eller om du skickar bokningsförfrågan över nätet. om man reser i grekland så stämmer ju inte prisbilden med den officiella ratingen. och vilka månader som passar bäst för oss nordbor att resa dit för bad och relax .
mvh marie & thorebye_byebye_bye

Greklandsvän
2007-04-21, 11:45
Hej!

Jag skulle avråda från att åka till Philippinerna. Jag var där i drygt fyra månader då jag reste genom Asien 1986/87 bl a för att lära mig dyka vilket jag gjorde på sunken island utanför Cebu (Moalboal).

Det finns mycket gott att säga om landet och dess invånare. Folket i landet är trevligt, men det är folket i grannländerna oxå.

Det som i mitt tycke talar för att välja ett annat land såsom Thailand, Malaysia eller Indonesien är främst följande:

Landet är katolskt. I mitt tycke hittar ni mer av genuin asiatisk kultur i grannländerna där det finns en stark buddistisk/islamistisk tradition som är mer unik för asien. Katolisismen kom med spanjorerna.

Landet är väldigt västinfluerat/amerikaniserat. Detta syns inte bara i restaurantutbudet där det finns stora inslag av internationella kedjor, utan oxå i övriga menyer som i högre grad än i grannländerna är tillrättalagda för turismen. Men det finns inhemsk mat oxå. Influenserna syns oxå i samhället i övrigt bl a i namnen. Många i landet har engelska förnamn och spanska efternamn.

Landet är inte säkert. Jag trivs inte att resa i områden där jag behöver frukta för den egna säkerheten. Visserligen var amerikanarna måltavla då jag reste där, men det kändes ändå otryggt. NPA står inte för Nice People Around, utan är gerillan som verkar för muslimsk självständighet i de södra delarna av landet.

Är ni ute för att ö-luffa skulle jag välja Indonesien. Särskilt de östra delarna, de s k kryddöarna, ska vara spektakulära. Det finns även fantastiska områden för dykning om ni är intresserade av sådant.

Väljer ni ändå att åka till Philippinerna, välj då området med öar mitt i landet där bl a Cebu och Negros ligger.

//Per

Marie & Thore Marmin
2007-05-01, 10:38
:) tack för ditt svar Per. ja vi är medvetna om detta med USAinflytande, det har väl varit så efter alla krig i den delen av våran värld. Hoppas dock att man kan hitta en "paradisö" någonstans.bye_bye
tacksam för inlägg.
marie & thore

Greklandsvän
2007-05-01, 12:16
Well, om ni inte rest i den här delen av världen tidigare föreslår jag att ni söker info i denna typ av forum för sydostasien.

Jag vet inte något som behandlar Philippinerna, men travelfish.org är en bra site för Thailand/Laos/Kambodja/Vietnam. Även khaosanroad.com är en bra site även om den primärt har bäring på Bangkok. De flesta som reser runt i sydostasien har Bangkok som utgångspunkt då det är en knutpunkt för flyg i området. Ni kan ta del av vad andra resenärer skriver och tycker och leta användbara länkar. Kanske hittar ni något som har bäring på Filippinerna.

//Per