handdator

Visa fullständig version : Lördag 7/4


UlfWiman
2007-04-07, 23:53
Lördag 7 april


Ingen tupp idag, undrar vad som hänt. Sol och blå himmel ute och 18 grader varmt på morron. Jag försöker att ringa runt, men telefonen är död. Tar mobilen och det är ingen som svarar. Ringer på en av mina vänninors mobil och får svar direkt. Det är ”någon” med en grävmaskin som har varit i farten och grävt av telekabeln ute på Nea Kydonia. Detta sker alltså på en lördag, det är otroligt. Jag hoppas att de fixar det snart för annars har jag inget Internet. Jag kan i och för sig ladda upp det här med mobilen, men det blir så dyrt. Det var gott med varma mackor igår och det finns en kvar till frukost. Just nu märker jag att det är blomning ute, jag bara nyser hela tiden. Druvorna blommar också och det är så vackert på druvställningen. Jag ser ut som om jag varit i slagsmål med katten efter att jag rakat mig för jag är ovan att raka med kniv. Men det går ju över för det är inga djupa sår. Mitt socker har rakat i höjden.
Kan det bero på påsken?
Det kommer ju inga påskkärringar här så någon måste ju äta upp allt godis. Denne någon blev jag i min interna omröstning. Godiset kan ju bli gammalt! Nu satte tuppen igång 10.30 det var rekord. Han kan gärna få fortsätta med den tidtabellen. Måste vara chock efter gårdagens upplevelser. Idag vaknar jag automatiskt varje dag vid 3.30 på morgonen för det är då han sätter igång normalt. Jag tror jag skippar marknaden och går på Lidl i stället. Det var bra att gå på Lidl för jag hittade en duk för 9.90€ och en liten grönsakskniv. Lite Brieost kan ju alltid få plats i ryggsäcken. Jag såg två bilar från OTE på väg till Lidl, men gubbarna stod bara och hängde. Skall försöka att gå hem också för det jag har handlat väger ingenting. Hemma igen och supertrött efter den långa promenaden. Jag måste gå och lägga mig en stund. Nu ska jag göra ingenting utom att läsa en av mina 500 böcker. Det svåra är att välja ut en bok. Dagens svåraste uppgift är finna ut vad jag vill ha till middag. Det får nog bli en sallad med Feta enkelt och snabbt att tillaga. Efter att jag varit på klostret blir det hem vid 10-11 ungefär. Klostret var häftigt som vanligt och mycket stämningsfullt. Jag är inte religiös, men man blir tagen av stämningen. Köpte mina ljus som vanligt och tände dom för nära och kära. Jag kom hem ungefär klockan tolv på natten så det var bara att fortsätta med skrivandet. Sent i kväll 01.30 blir det grekisk Tv då de visar en bra amerikansk långfilm. Jag har tyvärr kommit åt någon knapp på Tv´n för texten är jättestor. Glömde en viktig sak när jag var ute idag, att köpa cigaretter. Här måste man gå till tobaksaffären och handla, finns icke på andra affärer. Lidl kan i undantagsfall sälja billiga tändare. Däremot finns det till och med sprit i tobaksaffären. En liten motpol till den om grekiska tanter är en farbror jag blivit lite bekant med. Jag har uppfattat det som att han heter Christos. Troligen är han mellan 85-90 år gammal och urgrekisk och pratar engelska då han jobbat i Australien i 40 år. Änkeman sedan 20 år tillbaka då hustrun dog i cancer, och barnen är kvar i Australien. Han är ganska kraftig med en jättemustach svartklädd med höga läderstövlar och den typiska kretamössan på huvudet. I ett hölster har han en Luger och på skärpet sitter det patroner. Han har varit med i andra världskriget i motståndsrörelsen. Enda bekymret är att har hör väldigt dåligt, men synen är det inget fel på. Han sitter alltid på kafenión med en raki och grekisk kaffe. Om han har fått för många raki kan han ta fram pistolen och skjuta i luften eller på en skylt utanför. Då är det bäst att hålla sig undan. När han blir på det humöret kommer ägaren och ber honom att gå hem. Det var om gubbar. Ni får inte vänja er vid att jag alltid skriver långt. Vissa dagar har jag så ont i händerna att jag knappt kan skriva någonting och då blir det mycket lite. Det finns ett skäl till att jag är sjukpensionär. Skälet heter polyneuropati och hos mig har det även slagit sig på händerna. Mina nerver kan helt enkelt inte kontrollera musklerna som de ska. Det gör det hela lite pinsamt ibland om det är en blankett som ska fyllas i får jag alltid be någon annan. Namnteckningen går bra då det bara är rafs rafs.
Nu är det god natt. Det skall bli kul att se vad tuppen gör i morgon.

Uffe eller Θφφε. Det är bra med dator eller hur.

inkfish
2007-04-08, 12:34
Ni får inte vänja er vid att jag alltid skriver långt. Vissa dagar har jag så ont i händerna att jag knappt kan skriva någonting och då blir det mycket lite.

Känn ingen press Uffe, vi är glada över både långa, korta och sporadiska rapporterbye_bye

Lissi
2007-04-08, 16:32
Jättekul att läsa alla"hörnor" med glimtar från olika delar av Grekland!
TACK!!

Lissi

Lena*
2007-04-08, 16:51
Uffe, även jag läser dina hörnor med största intresse varje dag! Så härligt skrivet, man får en inblick och samtidigt ett léende på läpparna. :)

Så, oavsett om det är kort eller långt, ofta eller sällan, alltid lika välkommet med ny blogg från dig (och alla andras hörnor också)! Säger som Inkfish, "känn ingen press", vi väntar tålmodigt på nästa inlägg. ;)

Hej från Lena*.