handdator

Visa fullständig version : Havet fordrar respekt


Monica P
2007-04-07, 12:24
Påskafton idag, jättefint väder.

Vi är fortfarande lite tilltufsade av båtkatastrofen på Santorini. Kan man säga att det var lyckligt slut , när en familj miste far och dotter? Mamma tog sig ut ur kabinen som var vattenfylld, dök enligt vad som berättas och tog sig ut medan mannen och dottern blev kvar. Deras son var uppe nånstans och räddade sig.

Havet är vackert och lockande men kräver respekt. Min man var sjöman i sina unga dar, och var med om massor av otrevliga händelser. Det innebär att han idag inte vill vara nere under däck i en båt . Vi har nästan alltid däcksplatser oavsett storlek på båten. I början tyckte jag att han överreagerade, men efter Estonia, Samina Express och nu detta ser man ju att storleken på båten är oväsentlig.

Vi har vår röda gummibåt, vi, och den har stått i ett buskage sen ifjol. Igår ville vi premiäråka i det läckra vädret. Alla prylar ut, matsäck och fiskegrejor. Typiskt nog hade vi punka på trailorn. Fastrostade skruvar, håhåjaja. Men vi har bytt däck förr så det gick fort att åtgärda med lite svordomar, pust och stånk.

Ner till stranden där vinterstormarna har skuffat upp en massa klappersten som gjorde det jobbigt att få ner kärra och båt i vattnet. Men när vi väl klarat detta tog det inte lång stund att åka till norra Pserimos. Min man gjorde sig i ordning med våtdräkt och hela rabaldret och simmade iväg medan jag latade mig, det är skönt att ankra i en lugn vik. Gummibåtar rör sig mångdimensionellt, speciellt såna som inte har plastköl. Natten efter en gummibåtstur gungar man fortfarande i sömnen.

Efter ett tag drog jag upp ankaret och paddlade iväg ut ur viken,efter maken som simmade och dök längs bergsbranten, han fick en del fisk. Jag kan starta motorn om jag vill, men det är skönare och tystare att paddla. Jag står i fören och knäar lite mot pontonerna och paddlar med en lång åra, två tag på ena sidan, tre på den andra... Flatbottnade gummibåtar är inte särskilt villiga att gå rakt fram...vind , vågor och strömmar tar dem ifrån paddlaren på nolltid. Men det var fint väder hela tiden, jag behövde inte ta i så hemsk mycket.

Efter några timmar hade vi fått nog och åkte hemåt igen. Blev återigen stoppade av kustbevakningsbåten (har dom inget annat att göra?) och fick visa alla våra papper. Allt i ordning, fattas bara.

En skön tur, men idag är jag rätt mör o rygg och axlar och lite bränd på näsan.

Påskdynamitbombardemanget har startat, tur man inte bor nere i stan.

UlfWiman
2007-04-07, 13:00
Hej Monika

De bombar på Kreta också plus att de skjuter med automatvapen.
Det är nog bäst att hålla sig inne idag, men det är så fint väder. Hoppas att det inte blir som nyår. Jag trodde det var tredje världskriget som hade brutit ut. Jag skjuter aldrig inom bebyggelse. Ibland kan jag ta med mig pistolen upp i bergen för att skjuta lite grann men aldrig annars. Hemma är den säkert inlåst och de flesta av mina vänner vet inte om den. Det kan ju fresta någon under alkoholpåverkan till något tokigt.

Uffe

Riitta
2007-04-07, 13:39
En kille som vi kände på Kalymnos i början av 90-talet spränge ihjäl sig en påsk:(
Riittabye_bye

bon
2007-04-07, 16:17
Blev återigen stoppade av kustbevakningsbåten (har dom inget annat att göra?) och fick visa alla våra papper.

Vad är det för papper man måste ha för att åka privatbåt på havet?

birgitta

Monica P
2007-04-07, 16:49
Å, det här borde väl en myndighetsperson besvara. I alla fall måste båten vara registrerad, även motorn. Man får en grön liten bok med alla uppgifter om båten, ägaren, obligatorisk utrustning o.s.v
Ska man fiska måste man ha fisketillstånd . Tyvärr kan det vara svårt för en turist att få det, men min man har vid några tillfällen gått i god för ungdomar som ville följa med oss. Det blir en liten bok till, med foto och många andra uppgifter, ett pass helt enkelt.
Båten har ett fiskepass också!
Dessa papper utfärdas av kustbevakningen. Båten ska ha namn och nummer. Obligatorisk utrustning: Lika många flytvästar som antalet passagerare som båten är avsedd för + en till. Även om bara jag och maken är ute måste vi ha 7 flytvästar. Ljusraketer, eldsläckare, sjukvårdslåda, ankare med 20 m lina, flytankare, ficklampa, telefon, hink.
Åror. Lysen om man är ute nattetid. Jag vet inte hur det är för segelbåtar.
Jag vill varna er som kanske tar med en båt från Sverige: kolla noga först om ni kommer att få sätta den i sjön. Detta sagt av en som dels fick betala böter, dels inte fick använda båten för att vi inte hade tagit reda på bestämmelserna (som dessutom ändras då och då!) utan trodde att det var som tidigare, bara att slänga i den, det hade ju gått bra under 18 år förut...

bon
2007-04-07, 17:19
Oj, oj en gång till, vilken tur att jag inte visste om detta när jag ute med några kompisar i deras, från Tyskland till Parga-körda segelbåtsjolle, tvivlar starkt att de hade någon pejl på papper. Vi var "bara" ute och fiskade mellan Parga och Lichnos.

Himla tur att kustbevakningen hade annat för sig. Ska aldrig mer ge mig ut i en fritidsbåt om jag inte vet att docsen är i ordning. Dykning visste jag var strängt hållet men inte småbåtar. :eek: :eek: :eek:

birgitta

Monica P
2007-04-07, 19:23
Birgitta, det beror väl på hur mycket kustbevakningen har att göra. Jag har både dålig och god erfarenhet av dem, och det är väl jättebra om dom koncentrerar sig på säkerhet men inte blir för jobbiga. När dom har med sig nån ny officer är dom hur noga som helst...