handdator

Visa fullständig version : "MS Freja" i sjönöd utanför Grekland

Moster
2007-04-05, 16:41
Fd "MS Freja" i sjönöd i Calderan, nedanför Fira, Santorini. Ni kan läsa om detta på flera nyhetssidor, på nätet.

Moster snyft_drop

Monica P
2007-04-05, 19:19
Idag, 5 april 2007, i fyratiden på eftermiddagen :
Kryssningsfartyget Sea Diamond med 1600 passagerare river upp bottenplåtar strax utanför Santorini, tar in vatten, får 15-gradig lutning. Passagerare evakueras omedelbart av mängder av båtar från Santorini! _B-ananaklapp_klap Alla kommer oskadda i land och inhyses nu av lokalbefolkningen eller på hotell. -Låter som ett filmscenario men är sant, jag har TV-reportrarna upphetsat rapporterande framför mig. Troligen felmanövrering, oj vilken långvarig historia det ska bli. Kom ihåg Samina Express 2000, 80 döda, ingen dom har ännu fallit.

Zanét
2007-04-05, 19:45
Fruktansvärd olycka men en jäkla tur att man lyckats evakuera de ombordvarande. Har försökt att kolla lite extra på ERT Sat men där visar man endast mässor från den grekisk-ortodoxa kyrkan.

//Zanét bye_bye

Yak
2007-04-05, 20:54
Försökte hitta lite sjökort över Calderan. Ni som varit på Santorini, är det grunt eller? Jag vet att det är trångt som attan därinne, men det går ju båtar ut och in hela tiden, tex Blue Star båtarna så det borde ju vara djupt därinne. Eller har hon kommit ur kurs kanske, jaja mest spekulationer.
Det var skönt att det var så nära land och att alla kom i livbåtarna. Man tänker ju på färjeolyckan utanför Paros för 6-7 år sen...

babsan
2007-04-05, 22:41
Jag vet inte riktigt exakt var i calderan den gick på grund, men calderan är 400 - 500 hundra meter djup :rolleyes: .
Kanske det hände i närheten av Nea Kameni (vulkanön).

Barbro :)

martinifk
2007-04-06, 02:35
Såg ett litet inslag på rapport.Tragisk olycka men fina vyer :)

Moster
2007-04-06, 07:57
Tidigt i morse sjönk hon. Det saknas tydligen två franska medborgare snyft_drop Fy vad hemskt!

Moster

Netwolf
2007-04-06, 08:03
En man och hans dotter. Fruktansvärt!

vance
2007-04-06, 09:01
Hoppas man hittar dom och hoppas att det inte läcker olja eller något...

Zanét
2007-04-06, 10:32
Imorse talade jag i telefon med min Santoriniboende väninna och fick info om olyckan.

Det var kaptenens premiärtur med fartyget, ett fartyg som ofta vistats i området utan problem. Kaptenen ändrade dock kursen lite så att det skulle vara lättare för passagerarna att fotografera fina bilder av ön. Fartyget gick då på grund och då försökte kaptenen ta sig därifrån med resultatet att 3 stora hål revs upp på fartyget och det började ta in vatten. Man stängde då av vissa delar av fartyget för att undvika katastrof och det är också här man spekulerar i om den franske pappan med dotter blev instängda medan hans fru och ytterligare ett barn klarade sig oskadda. Dykare har flera gånger varit nere för att försöka hitta dem men utan resultat (i varje fall var det så imorse).

Fartyget sjönk vid 05-tiden imorse där den ena ändan av fartyger ligger på 70 m djup och den andra på 20 m djup.

När jag tittade på grekiska nyheter igår kväll visade man en karta över Santorini och var färjekatastrofen ägde rum. Vad jag kunde se var det inte inne i calderan utan ungefär strax utanför Santorinis sydvästra spets (söderut om Faros)

//Zanét bye_bye

Hasse
2007-04-06, 10:51
Det var kaptenens premiärtur med fartyget, ett fartyg som ofta vistats i området utan problem. Kaptenen ändrade dock kursen lite så att det skulle vara lättare för passagerarna att fotografera fina bilder av ön. Fartyget gick då på grund och då försökte kaptenen ta sig därifrån med resultatet att 3 stora hål revs upp på fartyget och det började ta in vatten.
//Zanét bye_bye

Jisses, jag häpnar över att få läsa att orsaken lär ha varit den du beskriver. Har denna kapten själv sagt detta i t.ex en intervju med massmedia så blir min första tanke att han nog lär få skaffa sig ett annat yrke efter detta.

Nog för att en del människor gör mycket för turister men detta tar nog priset, va ??

Hasse :cool:

Argyris
2007-04-06, 11:08
Hej,

det finns en del bilder på BBC (www.bbc.co.uk (http://www.bbc.co.uk)) och CNN (www.cnn.com (http://www.cnn.com)) även en liten film på båda dessa sidor.

Där ser man var det hände..

/Nico

inkfish
2007-04-06, 11:24
Nog för att en del människor gör mycket för turister men detta tar nog priset, va ??

Precis min reaktion också. Ett kryssningsfartyg - då måste man väl för sjutton vara fruktansvärt noga med navigeringen vid de stora turistmålen? Grunden runt Santorini lär ju knappast vara okända.

Hellen
2007-04-06, 11:39
..... Man stängde då av vissa delar av fartyget för att undvika katastrof och det är också här man spekulerar i om den franske pappan med dotter blev instängda ....

Usch, hemska tanke, det är väl en av anledningarna till att det i Sverige inte är tillåtet att vistas på bildäck under färd.
// Helén

Argyris
2007-04-06, 12:06
Usch, hemska tanke, det är väl en av anledningarna till att det i Sverige inte är tillåtet att vistas på bildäck under färd.
// Helén

Och vem bryr sig om detta i Sverige... jag åker mycket färja och det går nästan alltid att gå ner till bildäcket under färd...

När det gäller dom nya ägare till Freja så är det Louis Cruise line som ägs av samma företag som Louis Hotel. Förra året hade dom en brand på ett av sina fartyg utanför England. Dessutom dog 2 personer på ett av dera Hotell på Korfu (om jag minns rätt) pga av koldioxidförgiftning...

Kan det vara ett ledningsproblem??

/Nico

Yak
2007-04-06, 19:48
Det var kaptenens premiärtur med fartyget, ett fartyg som ofta vistats i området utan problem. Kaptenen ändrade dock kursen lite så att det skulle vara lättare för passagerarna att fotografera fina bilder av ön. Fartyget gick då på grund och då försökte kaptenen ta sig därifrån med resultatet att 3 stora hål revs upp på fartyget och det började ta in vatten.

Där ser man. Ingen vidare första premiärtur kan man konstatera. Låter som kaptenen kan ha missbedömt fartygets manöverbarhet. Som sagt är nog knappast djupförhållandena okända och med dagens navigeringshjälpmedel som GPS och kartplottrar bör man egentligen inte gå på grund av misstag...
Man kanske drev i vinden eller girade för långsamt helt enkelt. Sedan verkar det ju ha varit misstag nummer 2 att försöka ta sig av grundet och därifrån utan att först ha undersökt skadorna och ta hjälp av bogserbåtar. Hade man stått kvar där man gick på först hade båten kanske kunnat räddas. Men det är mina spekulationer och jag är bara amatörskeppare...
Tragiskt att det verkar ha resulterat i dödsfall också, den grekiska rederibranschen behöver ju inte direkt dessa typer av händelser. Även om min uppfattning är att grekiska kaptener i allmänhet är mycket kompetenta...

Känns lite konstigt att se henne på videoklippen med slagsida, jag jobbar nära stadsgården och har sett båten dagligen i ett antal år...

Elisabet
2007-04-06, 22:16
Enligt vad som rapporterades under förmiddagen idag så skulle kaptenen höras IDAG. Det är med andra ord inte säkert/troligt att det är hennes/hans ord om hur det gick till.
Men OM det visar sig att det är så, blir man verkligen bestört.

zeus
2007-04-06, 22:46
Hemskt att se båten försvinna i vattnet.Jag har ju med familjen luffat från Santorini massor av gånger men nu lär det inte bli detsamma längre.Hoppas att mannen och dottern som saknas inte blev instängda när man förseglade båten.Det vore ju fruktansvärt om man begick ett sådant misstag utan att försäkra sig om att alla hade hunnit rädda sig.

Frappe
2007-04-07, 19:11
Kaptenen samt 4 personer till ur besättningen är delgivna misstanke om brott!
De stora skador uppstod när kaptenen försökte komma loss... fram och tillbaka och rev upp då hålen! Ang olja har der runnit ut en del och man sanerar för fullt! :mad: Tragisk olycka :mad:

Camilla

inkfish
2007-04-08, 15:34
Pga oljan är de misstänkta för miljöbrott nu.

Länk (http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15019857.asp) till SvD.

bon
2007-04-08, 20:13
Undrar om kaptenen gjorde tricket; om jag blundar riktigt hårt så kanske ingen ser mig, när han försökte komma loss från grundet.

Vad jag förstår står så ligger Freja på 70 m och då är hon inte till någon nytta för sportdykare, fast fiskarna lär väl gilla sina nya gömställen. Såg på TV om förlista skepp för någon tid sedan och det tar inte inte lång tid förrän naturen fixar iordning bilden, bara all olja kommer upp så det inte blir någon miljökatastrof.

birgitta

Monica P
2007-04-09, 16:00
Stor debatt i media här om felmanövrering, att man inte försökte ta sig UPP på grundet i sället för BORT därifrån, varvid båten sjönk. Min cyniske man som har varit sjöman sätter en slant på att kaptenen lydde order från rederiet och sänkte henne med avsikt för att få ut försäkringspengar. Som ordentlig svensk vill jag ju inte tro på det. Men vad vet man.

bon
2007-04-09, 22:44
för att få ut försäkringspengar.

Det vore inte den första greken som har gjort det om man får lita på historien.

birgitta

BOKA
2007-04-11, 16:26
Har i likhet med många andra haft flygstol till Santorini vid ett antal tillfällen för vidare utflyckter i den grekiska ö-världen. Nu kanske det känns lite "så där" att gå ombord på något av fartygen vid nästa tillfälle. Nu när man vant sig lite vid nerfarten till hamnen utmed bergssidan.:rolleyes:

Monica P
2007-04-11, 16:58
Vad man nu gruvar sig för är att det inte ska gå att få upp allt bränsle, oljor och andra kemikalier. Båten står nästan vertikalt med översidan mot bergsbranten. Vilken mardröm för bärgare och sanerare.

Monica P
2007-04-25, 20:18
Vet inte om det kan intressera men nu ifrågasätts den franska kvinnans uppgifter om att hon skulle ha klarat sig ut simmande medan man och dotter blev kvar. Dykare hittade inga människor i kabinen men tog med en väska ut som bevis på att dom kommit in i rätt kabin. Man tror att hon ljuger, för hon var visst inte våt ens, och hon dröjde med att anmäla dem försvunna och åkte tillbaka till Frankrike innan sökandet kommit igång.
Otroligt ! Om det är så börjar man undra hur det står till här i världen. Om hon verkligen har mist familjen och ingen tror henne är det värre ändå.
Man sanerar olja så gott det går. Santorinibesökare får väl skriva mer om det här. Min man sa redan första dan att han tror att kaptenen lät båten gå i djupet på rederiets order. En kapten måste vara totalt lojal mot rederiet om han vill ha något jobb.
Usch, jag som trodde att folk i stort sett är ärliga. Det är väl jag som är dum.

bon
2007-04-25, 22:02
Vet inte om det kan intressera men nu ifrågasätts den franska kvinnans uppgifter om att hon skulle ha klarat sig ut simmande medan man och dotter blev kvar.

Det finns så mycket konstiga människor.

birgitta

a_fellman
2007-04-27, 18:49
Då vi var på Santorini strax efter olyckan så finns ett längre avsnitt om den i vår reseberättelse som ligger under "Resa runt i Grekland". Tog en hel del bilder bla. på oljan som fortfarande bubblade upp och de nedsmutsade stränderna. I gamla hamnen låg fortfarande livbåtarna och guppade, vissa fortfarnde med "Birka Princess, Mariehamn i aktern. Lokaltidningarna på Åland har publicerat 4 hela sidor med historien och våra bilder.

Hälsningar

Anita & Sten-Anders

citronmelissa
2007-04-29, 19:43
Hej alla,
ar i Aten och olyckan ar pa nyheterna varje dag. Det gar en massa rykten om att de tva som skulle ha omkommit inte ens var ombord, bedragerimisstankar mot rederiet mm. Jag kan inte sa bra grekiska annu och hanger inte med i nyheterna. Undrar om ni vet ngt mer, jag ar bara nyfiken. Hittar inget i svenska tidningar och har ar det pa nyhetersprogrammen varje dag!
Halsningar fran en solig Aten, idag var jag pa Idra och badade i havet, en fantastisk o utan trafik, bara en och en halvtimme med katamaranen.