handdator

Visa fullständig version : Onsdag 4/4


UlfWiman
2007-04-04, 08:20
Onsdag 4/4

Det blev inget besök i Stalos igår. Besöket kom till mig i stället. Vi for in till Xania på eftermiddagen för att äta och avslutade sedan kvällen hemma. Det jobbiga här är att folk aldrig vill gå hem. Mycket kanske vore enklare om jag hade haft små barn. Alla vet dessutom att jag alltid har öl hemma och de försöker att hjälpa mig att tömma förrådet. Det behöver jag ingen hjälp med för det är jag duktig på själv. I morgon är det knytkalas med föreningen inför påsken. Det ska bli kul och gott med lite svensk mat. Dumma jag åt jordnötter igår trots att jag får kramp i magen, men bara av jordnötter. Idag kommer en av mina vänner med sambo från Athen och hälsar på mig. Mycket roligt att få besök. Vi har känt varandra sedan 1977, då han bodde och arbetade i Sverige. Nu till dagens goda gärning, att byta sängkläder. Tvättmaskinen går för fullt. Måste bara få mitt överkast att torka. Katten var in och lämnade ett visitkort i form av en uppstötning eller vad det heter. Inget trevligt och luktar, vet inte vad jag skall säga men vi kanske kan enas om illa. Tänk om man inte hade tvättmaskin och dammsugare. Jag har nordanvinden rakt på min ytterdörr så det blåser in sand hela tiden genom springan under dörren. Man kan göra som grekerna och sopa, men då får man sopa hela tiden. Jag har lite andra saker jag vill göra. Kladdkakan är slut, jag undrar vem som ätit upp den? Jag hängde lakan igår och det är farligt. Rasade två gånger men lyckades klara lakanen från att följa med till marken. Småtvätt går bra att hänga då jag kan få stöd för baken mot väggen.
När ska Grekerna lära sig tillgänglighet för alla, även handikappade. Jag är utan egen förskyllan handikappad sedan 4 år tillbaka i tiden, två strokar på en man som just fyllt femtio men har ett soligt humör och en livslust utan dess like. Sista stroken hade jag på Kreta –03. Låg på Xania hospital i två veckor. Tack så mycket till Grekisk sjukvård. Jag känner mig tryggare här än i Sverige. De gånger jag druttar omkull i Sverige tror alla att det bara är ett fyllo, här kommer det folk rusande och undrar hur det gick och frågar om jag behöver ambulans. Det är sällan jag gör mig illa utan jag har utvecklat en viss fallteknik med åren. I Sverige kan turistbussarna niga i fronten så man har det lite lättare att ta sig ombord. Det är att jämföra med bergsbestigning för mig. Här är det bara stadsbussarna som kan niga i fronten. Att vara handikappad här på Kreta hör inte till det enklare, man får slåss för allting, men det är kryckan bra till. Tränga sig före i bank-kön och till bussen är två bra exempel på vad den är bra till. Om jag har rollatorn med mig upp på byn finns det inte en taxi som stannar. Jag ska köpa mig ett cykel-lås så jag kan lämna den vid vägen. Min lokala handlare har förstått vad det hela går ut på, när jag kommer till honom kommer han med en liten pall så att jag kan sitta en stund, det är service. I Chania stad kan man åka rullstol nästan överallt, i Agia Apostoli där jag bor är det otänkbart att använda detta färdmedel. Jag hade måttbandet med mig en dag och mätte trottoarkanter. Den värsta var 36 cm hög. Sedan är det alla trappor överallt. Jag skulle inte ens ta mig in i videobutiken med detta hjälpmedel. När ska Grekiska myndigheter ta detta på allvar, eller finns vi inte? Jag finns då jag nöp mig i armen i morse. Kan inte rekommendera Kreta till andra handikappade då det bara är stan som är tillgänglig. Vad folk inte kan förstå är att jag är inte handikappad i huvudet, det är inget fel på talförmågan eller förståndet. Nog om detta, annars kan det låta som om jag gnäller och det vill jag inte göra.
Jag måste gå och justera tuppen. Han börjar gala 3.30 på morron. Det ska vara enkelt har jag hört. Ta tuppen och vrid huvudet tre varv så är det löst. Detta var kanske lite grymt, men ta det inte så allvarligt, jag ska inte göra så. Men det hade blivit en fin Coq au vin. I morgon torsdag lär det inte bli så mycket skrivet då dagen börjar verka lite hektisk för mig. Vad jag inte förstått är detta med Raki. Det funkar som bränsle till oljelampor och sedan vill de att man ska dricka det. Jag avstår gärna från att ens försöka.

Uffe

Monica P
2007-04-04, 11:05
Du är då för dråplig, Ulf. Stackars tupp om han kommer i närheten. Testa en golfsving med kryckan.
Man ska INTE vara ofärdig i Grekland, då blir man sittande hemma för det mesta. Vi har jättehöga trottoarkanter med, det är bra när det regnar och hela dalgångens samlade regnmassor trängs ner i stan. Å andra sidan regnar det så sällan, så det får man ta. Å andra, andra sidan är det ingen som går på trottoarerna här, varför skulle man göra det? Alla går mitt i gatan och inget mer med det.
MP

Gita
2007-04-04, 11:57
Härligt, Uffe, skall man skratta eller gråta när man läser - jag ler brett! Dumma katten som skulle spy på överkastet, kunde den inte ha gjort det ute?

Ett tips för att undvika sand som blåser in - kapa av ett jeansben, sy igen nertill, fyll benet med något tungt och bulligt (stenar och gamla tidningar? Eller sand!) och sy igen upptill. Lägg det vid springan vid dörren, det borde stoppa blåsten!

Kikh
2007-04-04, 12:05
Vet katten att du har skaffat ny tvättmaskin tro? Det verkar lurt.
Jag ser en framtid för mig i "Dragtax-branschen"...Ser ni män i byxor som saknar ena benet så vet ni att jag tjänat några kronor:D Min första dragtax kommer att tillägnas Ulf som tack för hjälpen med mina bankfunderingar.

Kickie

monica
2007-04-04, 15:11
Jag har ett annat tips, på markanderna här i Grekland har de avlånga djur i olika utföranden. De är av tyg och stoppade med vadd, endast att stoppa i tvättmaskinen när de är skitiga.
De räcker längs hela dörren nertill och är som en lång korv, de är till just för dörrdrag. Annars har de på Praktiker, vet ej om ni har den affären på Kreta, en list som man tejpar nertill på dörren och 1 cm från golvet avslutas den med gummilist. Har en själv som är väldigt effektiv.

Monica

Ivi
2007-04-04, 17:26
Härligt Uffe med din humor!klapp_klap Förstår dock att det är lätt att hålla sig för skratt när man hamnar i dessa situationer du beskriver!:(

Katter och hårbollar...gnuggade på fläckarna på vardagsrumsmattan med lite olivoljetvål blandat med ljummet vatten förra veckan efter uppstötningar av vår lill-prins här hemma.__D Han är kastrerad och 13 år gammal, men attans vad morgonpigg han blir så här på våren. Vill ut före klockan sex på morgonen! Men jag ska väl inte klaga eftersom han inte galer vid halv fyra i alla fall flabb_flab

Ivi

Mikkel
2007-04-04, 18:16
Hei Uffe.

Dette var morsom lesning. Syntes jeg såg deg og kattenflabb_flab . Vi har to og det hender de spyr ja. Og så kommer jeg på en gang vi var på Skiatos, tror det var i 95. Der begynte først en hane og gale, så svarte de andre etter tur sånn i tre fire tiden på morgenen. Men det rare var at da vi kom hjen så savnet jeg akkurat den oppvåkningen. Hører jeg hanegal nå så tenker jeg alltid på Skiatos. Ser frem til neste brev fra deg.klapp_klap