handdator

Visa fullständig version : Att sluta som Diogenes


Paulina
2007-04-03, 22:49
Idag ändrade jag min bokning till Karpathos till två veckor (sista i augusti samt första i september) istället för en. Så var det ju inte tänkt...! :o För från och med i sommar kommer jag att ha en högst osäker ekonomi och väldigt lite tid till att resa iväg...

Man kan ana vartåt det här barkar! Jag kommer att ruinera mig och sluta som filosofen Diogenes, boendes i en tunna (fast egentligen var det en urna han bodde i)! Som bekant så hade han bara en enda önskan att framföra när Alexander den store kom på besök och frågade honom vad han önskade:

"Stå inte i vägen för solen" svarade Diogenes.

Han var onekligen något på spåren... :)

rolle
2007-04-04, 06:44
Det som inte stämde var att" Alexsander aldrig besökte Athen ?

Elisabet
2007-04-04, 08:26
Diogenes upphöjde ju fattigdomen till en konstart. Gör det du också så ska du se att pengarna räcker till Greklandsresor :)

Jag är sån som blir nyfiken när jag hör talas om nya spännande planer. Får man fråga vad det är du ska göra?

inkfish
2007-04-04, 12:31
Underbart inlägg Paulina:) klapp_klap

Paulina
2007-04-04, 19:57
Rolle: Visst hör historien till en av de mer välbekanta myterna om filosofer; några sanningsanspråk görs inte här! ;)

Elisabet: Åh, jag ska inte göra något särskilt, tror jag. :) Men kom på att det kunde vara kul, härligt och fullständigt underbart att ha en vecka på östkusten (Pigadia) och en på västkusten (Lefkos)... Fast kanske man ändå måste tänka lite jobb (-läsande) när det nu blir två veckor...

Men om någon sitter på finurliga tips (utöver alla de bra som finns här på sidorna!) för de två veckorna så mottas de tacksamt! :)

Elisabet
2007-04-04, 20:50
Elisabet: Åh, jag ska inte göra något särskilt, tror jag. :) Men kom på att det kunde vara kul, härligt och fullständigt underbart att ha en vecka på östkusten (Pigadia) och en på västkusten (Lefkos)... Fast kanske man ändå måste tänka lite jobb (-läsande) när det nu blir två veckor...Ja det låter fullständigt underbart :) Men jag var nog lite otydlig med min fråga, det jag blev nyfiken på är vad det är du ska göra från och med i sommar när du kommer "att ha en högst osäker ekonomi och väldigt lite tid till att resa iväg..." :)

Paulina
2007-04-04, 22:19
Aha, nu förstår jag! :)

Skriva klart en avhandling utan annan finansiering än mina egna sparade pengar... pust, stön, stånk. :confused:

Så det enda nya och spännande är bara frånvaron av pengar! ;)

rolle
2007-04-08, 11:38
Filosofen Diogenes har jag som en liten figurin, ekiperad i tunna, en lykta i handen och en jycke springande bredvid? Det finns en massa stories om denna favorit bland filosofer, de mesta är förstås legender, bland annat en som gällde lyktan han bär i handen. Som svar på frågan varför han går och bär på den ? svarade Diogenes, "jag försöker finna en människa"(med stora bokstäver), men tror ej han fann det han sökte ? I dagens Aten skulle det vara säkert lika svårt ? Ville inte vara "näsvis" med min korrigering av "berättelsen om Alex den store och Diogenes, det bara är så. Det är säkert många som försökt leva upp som han, har mött en seg "stand in" i flera år i trakten omkring Plaka, Monastaraki, han var framgångsrik i sin "imitation", men såg ej mera av honom ifjol. Troligen har hans många turist"sponsorer" till dryckesbröder fått livet av honom. Hund hade han, men i stället för lykta en retsinaflaska. Han liknade nog mera en karikatyr av Dionysos, men kallade sig Diogenes ?

Elisabet
2007-04-08, 13:18
Skriva klart en avhandling utan annan finansiering än mina egna sparade pengar... pust, stön, stånk. :confused:

Så det enda nya och spännande är bara frånvaron av pengar! ;)OJ det var modigt må jag säga! Men helt rätt - man ska satsa på det man vill. Det där med pengar löser sig alltid på något sätt :) Handlar det om klassisk filosofi? Arkeologi? Mytologi? Åååh vad nyfiken jag blir ;) Gissar hejvilt utifrån inlägg du gjort :D

Lycka till!!

Paulina
2007-04-08, 15:13
har mött en seg "stand in" i flera år i trakten omkring Plaka, Monastaraki, han var framgångsrik i sin "imitation", men såg ej mera av honom ifjol.

Han hade kanske hoppat i galen tunna? :)

Vad roligt med en dylik figurin! Jag skulle gott kunna tänka mig en, kanske av Thales i brunnen...

Paulina
2007-04-08, 15:24
Handlar det om klassisk filosofi? Arkeologi? Mytologi?

Jajamensan, filosofi (dock ej klassisk, men det hade ju varit kul!) är det.

Ja, det där med pengar brukar lösa sig på något sätt... Om man inte har behov av att svira runt alldeles för flådigt! Men det har jag inte. :)

Förresten, apropå dina fina Karpathosavatarer: har du varit där flera gånger?

Elisabet
2007-04-08, 16:04
Nej bara en gång till Karpathos. Men det blir fort många bilder flabb_flab

Jag är ingen öåtervändare. Kreta är den enda ö jag har varit till två gånger.
Nu har jag faktiskt - kors i taket - börjat fundera på att åka till de två första öarna jag besökte, Ios och Sifnos. Det var 22 år sedan jag var dit - men jag känner mig inte riktigt mogen ännu att åka tillbaka ;)

Har du några frågor om Karp så försöker jag gärna svara. Fast det finns ju många andra här som har varit där flera gånger!