handdator

Visa fullständig version : Hjälp till nästan förstagångsöluffare

Myslo
2007-04-03, 19:45
Jag och min sambo funderar på att åka till grekiska övärlden i sommar och tyvärr måste det antagligen bli antingen i slutet av juli/augusti då det verkar vara som mest turister där. Min sambo var för sju år sedan en sväng till naxos, paros och santorini medan jag aldrig varit i Grekland.

Jag skulle gärna få tips på lite öar! Vi kommer antagligen vara iväg max två veckor och vill gärna slippa värsta turisthetsen (så gott det går i augusti), vandra, spana in lite fin natur och såklart bada på fina stränder. Alltså inte enbart pressa på stranden, utan även göra lite andra saker, men inte festa.

Någon som har förslag på öar?

/matilda

Yak
2007-04-03, 22:27
Naxos och Paros/Antiparos är bra "förstagångsöar", stort urval på boende och enkelt att ta sig till eller från. Också ganska stora, så det finns en hel del att göra och se.
Som du skriver är dessa ganska "turistiga", åtminstone precis i den värsta högsäsongen. Har själv varit ute i Juli/Augusti och det är rätt hetsigt då. Mycket folk på båtar och konkurrens om lediga rum. Även om det går att gömma sig utanför de värsta turiststråken även här...
Tycker du att det blir för mycket så finns ju då småkykladerna (Koufonissi, Schinoussa, Donoussa och min favorit Amorgos) inom bekvämt båtavstånd!

Eva L
2007-04-04, 06:05
Jag har varit på både Naxos och Paros i senare delen av augusti. Inga som helst problem var det då varken med färjebiljetter eller tillgång på bra rum.

Eva

Kalimera
2007-04-04, 06:06
Håller med Yak i allt. Ett annat alternativ är att flyga till Samos och besöka Lipsi och Patmos, och kanske någon ö till. Samos är i sig en mycket trevlig ö. Ögruppen Dodekaneserna är lite lugnare än Kykladerna under högsäsong.

laero
2007-04-04, 07:21
Om ni hamnar i Dodekaneserna skulle jag vilja lägga till Leros.
Jag tror att Patmos kan vara rätt stimmig i turisthögsäsong men vet egentligen inte, har aldrig rest i slutet juli/augusti.
Leros är en ö som är mindre turistifierad :rolleyes:

Laero