handdator

Visa fullständig version : Amorgos i september


Charleston
2007-04-03, 17:12
Hej alla trevliga och hjälpsamma Kalimeraskribenter,

Efter tre vändor till Lesbos tänkte särbon och jag ta årets tvåveckors septemberresa till Amorgos. Vi tänker boka en flygstol till Santorini, antingen 2/9 eller 9/9 (Airtours). Det ska tydligen gå en direktfärja på söndagkvällen från Santorini till Katapola på Amorgos. Hem får vi ta ”vägen” över Naxos. Som det ser ut nu på GTP måste man då lämna Amorgos senast onsdagen (alltså efter cirkus 10 dagar) innan flyget går hem på söndagen. Antingen stannar vi då på Naxos några dagar, eller också åker vi snarast vidare till Santorini. Och jag inser att man bör kolla upp färjetider kort tid innan man ska åka, och att man bör ha goda marginaler, speciellt när man ska åka hem.

Innan vi bestämmer oss definitivt vore det trevligt om någon/några har synpunkter på nedanstående:

1. Hur långt är det mellan flygplatsen på Santorini till hamnen? (eller snarare: ungefär hur mycket kostar en taxiresa för två däremellan?)

2. Vad jag har läst på forumet i tidigare inlägg, så ska man inte behöva boka färja i september. Är det möjligtvis någon som har nån annan uppfattning angående detta (eller om det skiljer i pris vilket man väljer)?

3. Vad jag också har förstått ska det inte vara några problem att få tag på bra boende till rimligt pris i Katapola i början av september, även om man kommer fram halv tio på kvällen. Och dessutom nästan alltid till ett lägre pris än om man bokar i förväg, och man får ju också ta sej en titt på rummet innan. Någon som har andra åsikter om detta?

4. Vad gäller våra sista dagar (onsdag-söndag), vore det kul att höra varför man borde välja det ena (stanna till så länge som möjligt på Naxos) eller det andra (så fort som möjligt ta sej vidare till Santorini). Spelar väl kanske ingen större roll. Vi har inte varit på någon av Kykladöarna tidigare, så det blir nyhetens behag vilket vi än väljer. Vore ändå intressant att höra om det är någon som rekommenderar det ena före det andra (eller det andra före det ena).

5. Är det förresten någon som begriper varför flygresan är billigare 2/9 än 9/9 (och ännu billigare sista söndagen i augusti, och ännu dyrare 16/9)? Likadant varje år. Kan väl iåförsej ha att göra med skolstart och sånt här hemma, men skolorna är ju igång resten av september också. Vi har inte tidigare gjort nån höstresa så tidigt som 2/9 (brukar snarare bli andra halvan av september, förutom förra årets 50-årsfirande som inföll den 5:e), men högsäsongen lär väl vara över redan då, den andra? Med tanke på möjlighet att hitta boende, prisnivån, platstillgång på båtarna, m.m..

6. Och håll i er nu: jag tänker ta resväska (Carlton på hjul)! Är det möjligen någon som BESTÄMT avråder från detta? Det är ju inte någon egentlig öluff vi tänkt oss, och om man tar taxi mellan flygplats och hamn på Santorini borde det väl inte vara några problem på ditvägen i alla fall? Vad jag har förstått så ligger de olika boendealternativen i Katapola inte många meter från där färjan lägger till? Möjligen kan kanske det bli lite besvärligt på hemresan, om man ska stanna till på Naxos, men det finns väl taxibilar där också, antar jag?

Med hopp om kommentarer/åsikter
Vänligen,

/Tompa

Kalimera
2007-04-04, 07:01
Hej alla trevliga och hjälpsamma KalimeraskribenterVälkommen hit!

Hur långt är det mellan flygplatsen på Santorini till hamnen?Inte långt, resan kanske tar 20 minuter. En taxi kan kosta allt mellan 10 och 15 €. Försök hitta några andra som ska åka till hamnen så ni delar på kostnaden. Visa inte att ni inte känner varandra, märker chauffören det får alla sällskap betala fullt pris.

Vad jag har läst på forumet i tidigare inlägg, så ska man inte behöva boka färja i september. Jag skulle inte boka i september.

Vad jag också har förstått ska det inte vara några problem att få tag på bra boende till rimligt pris i Katapola i början av septemberStämmer. I början av september är det inga problem att få rum. Priset blir oftast lägre när man bokar på plats i stället för hemifrån. Rumsuthyrare möter upp båten även på kvällen.

vore det kul att höra varför man borde välja det ena (stanna till så länge som möjligt på Naxos) eller det andra (så fort som möjligt ta sej vidare till Santorini). Om jag aldrig tidigare hade varit på Santorini skulle jag stannat där de sista dagarna. Santorini är unik och bör ses. Var dock beredda på en kulturchock, Amorgos är lugnt, Santorini stökigt. Naxos är heller ingen dum ö, vill ni avsluta lite lugnare och slöa på fina stränder stannar ni där i stället. Eller, om ni har tur, åker ni direkt till Santorini från Amorgos. I sommar går det flera båtar i veckan mellan Amorgos och Santorini. En stor nyhet för denna sommar.

Och håll i er nu: jag tänker ta resväska (Carlton på hjul)! Är det möjligen någon som BESTÄMT avråder från detta?Det går bra med resväska också. På Naxos och Santorini finns både buss och taxi. Annars ingår transfer till hotellen nästan alltid. På Amorgos kan det dock bli en del släpande, beroende på var i Katapola ni ska bo.

Charleston
2007-04-04, 10:32
Tack så väldigt mycket för den infon, mr Kalimera!
/Tompa

inkfish
2007-04-04, 12:28
Som det ser ut nu på GTP måste man då lämna Amorgos senast onsdagen (alltså efter cirkus 10 dagar) innan flyget går hem på söndagen.

Jag skulle gissa att det kommer fler färjeturer innan det är dags - så att ni inte behöver lika många dagars marginal. I september -06 flög jag till Santorini, tog första natten på Naxos, sen till Amorgos elva dygn, på slutet tog jag två nätter på Santorini. Sen dess har det kommit nya förbindelser till Amorgos - så det är inte säkert att ni behöver ta hela fyra nätter nån annanstans.

Vad jag har läst på forumet i tidigare inlägg, så ska man inte behöva boka färja i september.

Jag åkte 2/9 förra året och bokade inga båtar nånstans. Visserligen var min utgångspunkt Santorini, men Aten är ju en ännu större utgångspunkt. Kommer att utgå från Santorini även i år och tänker inte förboka.

Vad jag också har förstått ska det inte vara några problem att få tag på bra boende till rimligt pris i Katapola i början av september, även om man kommer fram halv tio på kvällen. Och dessutom nästan alltid till ett lägre pris än om man bokar i förväg, och man får ju också ta sej en titt på rummet innan.

Rumsuthyrarna står vid båten även om man så kommer mitt i natten. Och ja, det blir billigare på plats. Du kan ju alltid gå därifrån om priset inte passar och det vet uthyraren.

Vad gäller våra sista dagar (onsdag-söndag), vore det kul att höra varför man borde välja det ena (stanna till så länge som möjligt på Naxos) eller det andra (så fort som möjligt ta sej vidare till Santorini).

Jag hade nog tagit 2 nätter av varje.

6. Och håll i er nu: jag tänker ta resväska (Carlton på hjul)! Är det möjligen någon som BESTÄMT avråder från detta?

Nja, egentligen inte. Fast det blir en del kånkande. På Santorini - inga problem, där åker du oftast buss/taxi ända fram. På Naxos och Amorgos får du nog parkera en i sällskapet på ett kafé med väskan medan du tittar på rum. I Naxos stad ligger majoriteten av boendena vid Agios Giorgios-stranden, ända dit skulle jag inte vilja gå/dra resväska. Å andra sidan: de flesta uthyrare på Naxos har bil, de kör dig och väskan. Så du kan åka med nån, sen skippa rummet om det inte höll vad som utlovats och leta runt på egen hand i samma område.