handdator

Visa fullständig version : Kavala - Athen?


Angelica
2007-04-03, 14:32
Hej!
Jag och min sambo funderar på att åka på semester till ön Thassos i sommar.
Kruxet är att vi även skulle vilja se lite av Athen och Akropolis.
I apollos resekatalog står det att färja mellan Thassos och Kavala på fastlandet går dagligen, och att det från Kavala går direktflyg till Athen.
Stämmer det?
Någon som har försökt sig på att ta sig från Thassos till Athen på detta sätt och kan berätta lite om kostnad, hur lång tid det tar och om det är något särskilt man bör tänka på?
Mycket tacksam för svar!
Mvh, Angelica

eija
2007-04-04, 21:05
Hej Angelica!
Ni ska fara till Thassos och ville resa därifrån till Aten. Det är en så lång resa med tåg eller bus att om man verkligen vill göra det, är det bäst att flyga från Kavala (Hrissoupoli) direkt till Aten såsom ni har tänkt.

Jag ska flyga från Aten till Kavalla efter en dryg vecka med Aegean Airlines.
Jag har gjort det också tidigare och det går bra för ett ganska rimligt pris om man köper biljetter i god tid! Jag köpte biljetten i februari, ca 46 € med skatterna.

Det går bilfärjor många gånger om dagen från Limenas (Thassos stad) till Keramoti, om du ska flyga från Kavala (Hrissopouli). Färjan tar ca 40 min, mycket billigt, ca 2 €. Man måste ta en taxi från hamnen till flygfältet, ca 10 €l

Jag har rest från Aten via Saloniki till Kavala, färden tar en hel dag! Jag ville ta resan nu i april lite lugnare då jag har problem med långtidigt sittande och tog flyget till Kavala såsom också senaste sommar. Allt gick bra!

Hur länge ska ni stanna på Thassos?

mvh/Eija från Finland

Angelica
2007-04-05, 12:01
Hej Eija, och tack för ditt svar! bye_bye
46 euro lät inte farligt alls för flygbiljetten, är det enkel eller tur och retur?
Dock tänkte vi nästan boka dem på plats (förhoppningsvis kan vi då få lite hjälp av hotellpersonalen), vilket säkert gör att priset för dem blir högre.
Men men, resebyråernas färdiga utflyckter brukar kosta en hel del de med och vi vill ju verkligen se Athen.
Har du själv varit på Thassos? Vilka var isf dina upplevelser därifrån?
Är det en fin ö att semestra på?
Vi har tänkt att stanna i 14 dagar :D
Längtar redan! Det ska bli underbart!
Mvh, Angelica

Perniki
2007-08-13, 21:11
Hej.
Resan mellan Athen och Kavala är världigt lång... Vet inte exakt hur ni enklast eller smidigast tar er.

Men jag kan dock svara lite på hur Thassos är.
Jag bodde själv i Limenaria... en ganska turistpräglad stad. Men det är dock inte för mycket håll i gång.
Tycker att Thassos är otroligt vackert, finns många små fina genuina byar att besöka om man hyr bil alt. moppe.
Ni bör åka till Psili Amos... Underbart vacker strand.
Hjälp från hotellpersonalen bör kunna gå att få, men vår hotellpersonal pratade inte engelska. Ägaren dock pratade engelska men han jobbade som kapten på färjan mellan Kavala och Limneas under dagtid.

Tror att Thassos kommer att skänka er en trevlig semester.

Athen är fint men väldigt väldigt stort och smutsigt...JAg har dock fastnat för den staden.