handdator

Visa fullständig version : Fototävling 2007


Kalimera
2007-04-03, 09:08
Snart kommer resorna till Grekland igång på allvar. Med andra ord börjar det bli dags att tänka på årets stora fototävling. Vilka kategorier ska det vara i år? Bästa bild och roligaste bild är självklara. Den tredje tävlingskategorin brukar vi ju byta varje år. De tre senaste åren har vi haft: vatten, blått och möten. Vad tycker ni att den tredje kategorin ska heta i år? Kom med förslag. Gärna ämnen som gör att man får tänka till lite. Typ: mat, människor, båtar...

Elisabet
2007-04-03, 09:27
Jag föreslår glädje

Lindiz
2007-04-03, 17:50
Varför inte en kategori som kallas SEMESTER, helt enkelt.. för det kan ju verkligen vara helt olika saker beroende på vem som fotar.

Annars är jag ju svag för KATTER

och NATUR helt enkelt.

GLÄDJE tyckte jag var ett bra försla...

Även NÖJE kan bli skoj att fundera över..

Annki
2007-04-03, 19:08
Jag tycker att man, när man själv är på semester, slås av hur den grekiska vardagen fortskrider. Överallt möter man människor i arbete; byggnadsarbetaren som bygger på ett nytt hotell, fiskaren som sitter och lagar sina nät eller kommer in till hamnen med båten om kvällen, herden som vallar sina får, tavernaägaren, gyrosförsäljaren, solstolsuthyraren............ja, listan kan göras lång.

Så mitt förslag är: Arbete ........eller Människor i arbete.

Ann-Kristin bye_bye

Elisabet
2007-04-03, 20:06
Ja det är ett bra förslag. Eller varför inte helt enkelt vardag.

Riitta
2007-04-03, 21:32
Överraskande möten. Menar att man ser något som man inte har förväntat sig i GreklandAng_elx Man har ju sina fördomar vad som är Grekiskt och hajar till när man ser något som man tycker inte passar in i mönstret:)

Riittabye_bye

bob-kåre
2007-04-03, 21:58
Ja det är ett bra förslag. Eller varför inte helt enkelt vardag.
Bra förslag klapp_klap

Athanasia
2007-04-04, 06:33
Absolut...Vardag ett bra förslag...har ju hittills aldrig varit med i nån fototävling,kanske lyckas i år..

inkfish
2007-04-04, 12:36
Är det inte dags att slopa Roligaste?:o

Den kategorin verkar vara mest svårtolkad av alla eftersom innehållet spretar ovanligt mycket.

Tycker också att Vardag är bra! Kan ju vara både grekers vardag och turisters vardag i Grekland.

PO
2007-04-04, 13:49
Instämmer, stryk 'roligaste', ersätt gärna med 'natur'

//PO :)

Riitta
2007-04-04, 13:59
Tycker också att man skippa roligaste i årAng_elx
Riittabye_bye

Soldyrkaren
2007-04-04, 14:12
Håller inte med om att skippa roligaste - jag vill inte missa alla skratt jag får av de bilderna!

Marianne
2007-04-04, 14:14
Instämmer också i att skippa kategorin "Roligaste bild", tycker det varit svårt för många av oss att hitta riktigt roliga bilder.
För några år sedan tycker jag mig minnas att vi hade en kategori "Typiskt grekiskt". Den har jag saknat och vill gärna ha igen.

inkfish
2007-04-04, 14:50
Ja, typiskt grekiskt var bra! Det är kul att se hur olika folk tolkar det. (Eller så blir det bara 247 bilder på blåa dörrar;) flabb_flab )

Men jag skulle också gärna se att den kategorin fick vara med igen!

Elisabet
2007-04-04, 15:04
Man får väl komma med flera förslag :p

Jag gillar abstrakta teman. Glädje är ett sådant, men jag kan lika gärna tänka mig värme eller dofter. Det går att fotografera dofter, det är jag säker på :)

Athanasia
2007-04-04, 15:05
Typiskt grekiskt är också bra,men inte både vardag och den....kan hamna rätt nära varann.

Eva L
2007-04-04, 15:40
Gärna natur eller vardag. Kategorin roligast kan utgå. Den fick mig att avstå från att rösta i årets tävling. En del bilder var inte alls kul utan tvärtom lite beklämmande. Såg dock senare att det fanns roliga bilder.

Eva

Zanét
2007-04-04, 15:45
Jag tycker också att vi kan skippa roliga bilder eftersom den är så svårtolkad. Grekisk vardag låter som en spännande katagori :)
//Zanét bye_bye

kari
2007-04-04, 15:48
Her kommer en stemme (røst)til, jeg ser g j e r n e at roliga bilder utgår fra tevlingen :) Kari

anoula
2007-04-04, 16:08
Turistfällor tycker jag vore kul. Skulle vara roligt att se hur olika människor tolkar det.

ciakoohler
2007-04-04, 16:09
BRA !!!

Kikh
2007-04-04, 16:11
Turistfällor tycker jag vore kul. Skulle vara roligt att se hur olika människor tolkar det.

Till 2007 år fototävling Turistfällor inkom 1043 bilder på lättklädda yngre grekiska män och 3 bilder på Akropolis....Ang_elx

Siri A
2007-04-04, 16:35
Turistfällor tycker jag vore kul.
Det tycker jag låter som en jätte rolig idé....:D
(Annars tycker jag också att det inte gör något om kategorin "roligaste bild" försvinner...)

monica
2007-04-04, 16:40
Till 2007 år fototävling Turistfällor inkom 1043 bilder på lättklädda yngre grekiska män och 3 bilder på Akropolis....Ang_elx


flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Den var bra Kikh

Monica

anoula
2007-04-04, 16:49
Till 2007 år fototävling Turistfällor inkom 1043 bilder på lättklädda yngre grekiska män och 3 bilder på Akropolis....Ang_elx

Hihi, en lättklädd grekisk man sittandes på en taverna med blårutig duk och en flaska ouzo. Med Akropolis i bakgrunden.

Kikh
2007-04-04, 17:04
Hihi, en lättklädd grekisk man sittandes på en taverna med blårutig duk och en flaska ouzo. Med Akropolis i bakgrunden.

klapp_klap NU talar vi motiv värda sin vikt i guld! Jag är klart för temat Turistfällor!

Tack vare temat har jag också fått en idé till en fotokalender. Vad hette hotellet med takterass i Athen??? En kvinna måste ju försörja sig...
Kickie

Ivi
2007-04-04, 17:44
Jaa! Både grekisk vardag, turistfällor och natur låter mycket bra. Funderar fortfarande på något riktigt innovativt sjäv Ang_elx

Ivi

Riitta
2007-04-04, 18:07
Turistfällor låter tråkigt,men dom andra är bra:o :D

Riitta

yeasou
2007-04-04, 18:15
Ja att slopa den roligaste bilden är nog okej. Natur är ett bra tema, även grekisk vardag låter bra tycker jag!
MVH
MyrYeasou_B-anana

anoula
2007-04-04, 18:26
Turistfällor låter tråkigt
TYST __D :D

Eva L
2007-04-04, 18:58
Till 2007 år fototävling Turistfällor inkom 1043 bilder på lättklädda yngre grekiska män och 3 bilder på Akropolis....Ang_elx

klapp_klap turistfällor låter klart intressant.

Eva

Riitta
2007-04-04, 19:03
Då ser jag framför mig bara tråkiga bilder,men det kanske är så att jag saknar fantasiAng_elx :D . Fast alla snygga lättklädda killar ni skriver om vore ju kanske inte så illa i allafall;)

Riittabye_bye

Kikh
2007-04-04, 19:20
Då ser jag framför mig bara tråkiga bilder,men det kanske är så att jag saknar fantasiAng_elx :D . Fast alla snygga lättklädda killar ni skriver om vore ju kanske inte så illa i allafall;) Riittabye_bye

Nu är det så Riitta, om fantasin behöver en skjuts...Herr Remos är ofta synlig hemma i "min by" eftersom han (åtminstone senast i fjol) är delägare i en av de större klubbarna. Självklart är jag lokalpatriot och jagar mina "turistfällor" på hemmaplan Ang_elx

Kickie

Riitta
2007-04-04, 19:25
Om han räknas som turistfälla så har jag ju några bilderflabb_flab ;)
Har ju sett honom tre år i rad,så Athinon Arena kanske är en turistfälla:eek: :D (fast vi har aldrig sett några andra turister därAng_elx )

Riittabye_bye

Lissi
2007-04-04, 21:23
Så mitt förslag är: Arbete ........eller Människor i arbete.

Ann-Kristin bye_bye

Håller med!! Grekisk PAUS från arbete ser man ju också mycket av... Men visst arbetar de!!!!

inkfish
2007-04-05, 00:46
Till 2007 år fototävling Turistfällor inkom 1043 bilder på lättklädda yngre grekiska män och 3 bilder på Akropolis....Ang_elx

flabb_flab flabb_flab flabb_flab klapp_klap

inkfish
2007-04-05, 00:47
Grekisk PAUS från arbete ser man ju också mycket av...

Det är ju det som ÄR grekiskt arbete;)

inkfish
2007-04-05, 00:52
Turistfällor låter tråkigt,men dom andra är bra


Jag är nog böjd att hålla med dig. Låter som 700 bilder på menyer med SMORGASAR.

Och sen blir det världskrig på forumet när någon hittar den egna favorittavernan bland tävlingsbidragen, en hård strid utbryter om vad som är god smak, dålig smak samt vem som egentligen har rätt att definiera vad som är en turistfälla...

Nä, jag håller nog med om att det är lugnast utan en sån kategori:D

JohnS
2007-04-05, 00:55
Skal en lettkledd ung mann regnes som ekte turistfelle, kan han ikke ha Akropolis i bakgrunnen, da bør han sitte i en båt med blå ripe, med hvite hus med blå dører i bakgrunnen... flabb_flab flabb_flab

ENIAC
2007-04-05, 01:23
Håller med Yeasou m fl om att slopa "roligaste" och istället ha med "grekisk vardag" och/eller "natur".
Omröstning, Janne! ;)

martinifk
2007-04-05, 01:32
Grekisk vardag är en kanon kategori klapp_klap
hoppas bara man kommer till Grekland så man kan bidra.......

JohnS
2007-04-05, 01:32
Jeg støtter også "hverdag", og hvis ikke det slår gjennom, er "vardag" et godt alternativ.

Elisabet
2007-04-05, 08:42
Det kan vara intressant att diskutera vad som är turistfällor, men jag håller med dem som tycker det låter som ett tråkigt tävlingsfotomotiv. MYCKET tråkigt till och med!

Men det är lite lustigt att sådant som brukar nämnas som äkta grekiskt nu plötsligt nämns som turistfällor... :rolleyes:

Lissi
2007-04-05, 09:25
MIn enda önskan är bara att Janne vid omröstningen inte lägger ut alla tre kategorierna samtidigt utan att man får rösta på EN kategori i taget under t ex en vecka..så nästa veckan efter osv..SEN när omröstningen är klar kan alla segrare presenteras som förr parallellt. Förra året var OMÖJLIGT att "se" alla bilder och det blir säkert ännu fler bidrag i år......En av segrarbilderna var "ny" för mig trots flera genomgångar av bilderna....:confused:

Lissi

anoula
2007-04-05, 09:30
Jag är nog böjd att hålla med dig. Låter som 700 bilder på menyer med SMORGASAR.

Ja oj det låter tråkigt. Ja folk här på forumet kanske har så dålig fantasi. Det jag menade var olika tolkningar av turistfällor. Men det är klart, alla kanske tolkar dem lika i mellanmjölkens land. Och DET är trist.

kari
2007-04-05, 09:41
Och sen blir det världskrig på forumet när någon hittar den egna favorittavernan bland tävlingsbidragen, en hård strid utbryter om vad som är god smak, dålig smak samt vem som egentligen har rätt att definiera vad som är en turistfälla...
Nä, jag håller nog med om att det är lugnast utan en sån kategori:D
Akkurat slik tenkte jeg og da forslaget om "turistfeller" kom, og tror vi for husfredens skyld skal unngå den kategorien :)

kari
2007-04-05, 09:43
MIn enda önskan är bara att Janne vid omröstningen inte lägger ut alla tre kategorierna samtidigt utan att man får rösta på EN kategori i taget under t ex en vecka..så nästa veckan efter osv..Lissi
Det er en god ide, Lissi :) Håper Janne også synes det :D

kari
2007-04-05, 10:04
Håller med Yeasou m fl om att slopa "roligaste" och istället ha med "grekisk vardag" och/eller "natur".
Omröstning, Janne! ;)
Enig, en avstemning over kategorier ville være fint :) Kari

Kalimera
2007-04-10, 09:31
Det var värst vilket drag det blev i denna tråden. Kom gärna med fler förslag. Vad det slutligen blir för kategorier bestäms innan säsongen startar på allvar.

Arne
2007-04-10, 16:22
Men,, Egentligen!!! Stundtals hava vi med förvåning konstaterat att kategoribilderna utgjort vissa munterheter när det gäller urvalet!!!

Vi ha stundtals frågat oss; Men varför är denna bild i avdelningen "Roligaste bild"?? Den är ju ej alls rolig!! Etc etc!!!

Kanske skulle bildinlämnarna motivera varför de just valt denna tävlingsrubrik??

Samma med "Bästa bild" En oskarpt suddig bild över en strand?? Bästa bild?? Skulle även här sitta fint med en motivering!!!

Roligaste bild; En palm??? Varför är denna palm så rolig??? Även här skulle en motivering sitta fint i anslutning till resp bild.


Slutsats: Ska vi verkligen ha kvar kategoribilderna?? Denna fråga sedd mot bakgruna av att vi ju hava svårigheter med att se varför vissa bilder insättes i viss kategori!!!


Arne

martinifk
2007-04-10, 16:32
Det ligger ju lite i vad du just har sagt Arne men tävlingen kräver nog ändå 3 kategorier det tror jag. Sen kan ju en motivering kanske vara bra men det blir på något sätt "onödig" läsning är jag rädd för. :)

vance
2007-04-10, 17:05
Om man inte förstår det roliga i en bild som ligger i roligaste bild kategorin så får man väl rösta lågt på den då!

De som förstår fotografen och tycker det är roligt röstar högt...

inkfish
2007-04-10, 22:20
Kanske skulle bildinlämnarna motivera varför de just valt denna tävlingsrubrik??


Fast när det gäller Roligaste brukar kriteriet vara att det ska vara en bild som är rolig utan att den behöver en förklaring i ord.

Personligen tycker jag att det är helt nödvändigt att ha den begränsningen. En rolig bild ska aldrig behöva en förklaring.

Hellen
2007-04-10, 22:27
Är det så att det två kategorierna bästa och roligaste bild "alltid" är med och sedan en joker? Eller är även tredje kategorin känd före det är dags att skicka in sina tävlingsbidrag?

// Helén- som i år skall skaffa fler minneskort..., bära med mig datorn..., allt för att helgardera så att man får något passande motiv att skicka in:rolleyes: flabb_flab

inkfish
2007-04-11, 17:47
Är det så att det två kategorierna bästa och roligaste bild "alltid" är med och sedan en joker? Eller är även tredje kategorin känd

Bästa och roligaste har alltid varit fasta kategorier. Den tredje har varierat men har alltid varit känd från början.