handdator

Visa fullständig version : Videokamera


Kalimera
2007-04-03, 08:41
Behöver lite tips och råd. I sommar hade jag tänkt ta med mig en videokamera till Grekland. Dels för att "dokumentera" resan, dels för att nästa generation av Mera Kalimera (2008) ska innehålla filmsnuttar.

Jag har sett kameror från 2500 kr och uppåt. Låter billigt tycker jag. Men är de bra? Jag vet ingenting alls om videokameror så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.

Rolf
2007-04-03, 20:02
Hej!
Jag köpte mig en ny DVD video förra året då den gamla la av. Investerade då i en Sony DCR-DVD105E Handycam® med Carl Zeiss® -objektiv, kompakt design och 2,5" LCD skärm med touchpanel liten och smidig inget krångel med band och adepter bar att putta in den lilla skivan i datorn eller DVD:n

Sök på DCR-DVD105E så finner du den lilla smidiga kameran. Som jag är mycket nöjd med. Ett förslag av säkert många som kommer in. Önskar dig lycka till med ditt val och ser fram emot dina små vidiosnuttar här på Kalimera
Rolf

Easy
2007-04-03, 21:14
Spana in Sonys och Panasonics sortiment, tycks ofta vara bäst i klass.
Något att tänka på är programvaran som ska användas för redigering av filmer. Den ofta rekommenderade Pinnacle studio har usla codec vilket påverkar slutresultatet negativt. Då kan man lika gärna använda Windows Movie Maker som är gratis och som ger ett lika gott slutresultat som Pinnacle. För ett bättre sluresultat rekommenderas Sony Vegas Video som dock har ganska hög inlärningströskel eller Adobe Premier Elements. Adobe Premier Elements är dessutom inte speciellt dyrt och ger ett snabbt slutresultat.

Kalimera
2007-04-10, 09:39
Investerade då i en Sony DCR-DVD105E Handycam® med Carl Zeiss® -objektivTack för tips! Hur mycket "film" får det plats på skivan?

Kalimera
2007-04-10, 09:39
Något att tänka på är programvaran som ska användas för redigering av filmer. Tack för tips!!!

Rolf
2007-04-10, 11:53
Tack för tips! Hur mycket "film" får det plats på skivan?

Hej!
Skivan som jag använder är Sony 8cm DVD-RW Rewritable DVD Camcorder Media (2.8GB - 60 minute) tror inte att det för närvarande finns större lagringskapacitet. Skivan är bara 8 cm stor.
Man har 30 minuter på varje sida till sitt förfogande.
Rolf

Argyris
2007-04-10, 13:16
Hej,

jag har precis köpt en ny Video Kamera som verkar mycket bra i testerna, använden mini DVD & High Definition.
Panasonic HDC-DX1.

Bra ljusvärden för lågt ljus bra tester etc.
Jag kommer att testa den under min Resa till brasilien så den 25/4 kan jag se om jag kan rekommendera denna.

Priset för Kameran är inte billigt, ca 11.000:-
Kolla gärna tester på Smartson.

/Nico

Kalimera
2007-05-03, 15:50
Hej!då i en Sony DCR-DVD105E Handycam® med Carl Zeiss® -objektiv,Är den här (http://se.pricerunner.com/pi/8-867996/Videokameror/Sony-DCR-DVD109E-produktinformation)en utveckling av den kamera du har?