handdator

Visa fullständig version : Äventyret tar sin början.


Agda
2007-03-31, 14:52
Inte mycket till äventyr i början inte men vi måste ju börja någonstans.

Vart skall vi åka? Turkiet? Nej det går inte med katten vi får hålla oss till EU-länder. Spanien? Låter inte så lockande. Gubben har varit där men inte jag om man nu inte kan kalla Teneriffa för Spanien. Nej det känns inte rätt. Grekland då? Jag har varit där förut och bodde dessutom en period på Cypern. Gubben har aldrig varit i Grekland. Ja varför inte!

Fram med kataloger, nu ska det ut och rekas! Helst skall det vara ett ställe som är nytt för oss båda. Det blir Egina/Agistri, två veckor. Vad skall man säga? Helt underbart! En eftermiddag när vi är nere på stranden på Agistri säger gubben "Nu åker vi hem till Sverige och säljer huset, Grekland är vårt land!". Jag trodde att han fått en släng av solsting.
- Du skämtar! Så kan vi inte göra heller, bara sälja och dra!
- Varför inte?
- Vi känner ju inte landet, vi kan ingen grekiska och vi känner inte en kotte i det här landet!
- Och?!
Det blev så,vi åkte hem och satte ut huset till försäljning. Men vi ville köpa oss något mindre och som krävde mindre skötsel. Släppa Sverige helt ville vi inte, inte ännu i alla fall.


Jag började söka på nätet efter någonstans att bo. Vi var inne på Kreta ett tag. Men skulle vi kunna bo på en ö? Tänk när höststormarna sätter igång och fukten på vintern. Gubben vet vad han pratar om han är uppväxt på en ö dock i Sverige men ö som ö.Vi ville hyra först under tiden vi letade efter något eget. Helst ville vi ut på landet bort från turistorter.
Under tiden allt detta pågick stötte jag ihop med min fd svägerska. Jag berätta vad vi höll på med och våra planer.
-Jag har precis kommit hem från Grekland. Jag var där med en väninna som skulle titta på hus.
-Var då någonstan?
-Peloponnesos Koroni. Det är två svenska killar där som håller på med hus tillsammans med en grek. "Det orörda Grekland" kallar de området. Jag har visitkort om du vill ha?
- Ja gärna! Det låter som det perfekta området för oss!

Ner framför datorn igen, iväg med ett mail till Efi och Kostas. Några dagar senare kom det lite prospekt på tomter och hus. In på datorn igen (tack och lov för datorer!) nu sökandes efter "sista minuten". Nu hade jag tur, två biljetter till Poros strax under 1000-lappen två dagar senare!

Då var vi i Grekland igen, härligt. Vi fick en jätte mysig lägenhet med en fantastisk utsikt! Och där på andra sidan sundet ligger Peloponnesos. Dit skall vi i morgon........

inkfish
2007-03-31, 17:25
Häftig historia Agdaklapp_klap

Zanét
2007-03-31, 20:51
Tänk att bara åka hem och sälja huset, starta nytt liv i annat land :D Häftigt :)

//Zanét bye_bye