handdator

Visa fullständig version : naxos-nybörjare


kotleta
2007-03-30, 21:14
Hallojsan alla glada greklandsälskare!
Vi har nyligen bokat vår resa nr. 2 till grekland denna säsong. Vår första resa går en vecka i början av juni till Skiathos, och den andra till Naxos en vecka i mitten av juli. :D
Vi har inte varit till någon av öarna tidigare, men är vid detta laget relativt pålästa och trygga med Skiathos-valet, men Naxos är för oss ännu så länge okänt territorium. Vi åker 2 barn (10 resp.13) och så vi gamla föräldrar (strax före 40-strecket) och kommer att bo på Korali garden, sydöstra delen av Naxos stad. Tänkte slänga iväg en allmän förfrågan om bra saker och underbara semestertips att ha i minnet inför resan. Alla tips är hjärtligt välkomna!!! flabb_flab
En sak undrar jag dock specifikt... Hur många av er som varit dit och först landat med flyg på Santorini har fått övernatta på Santorini innan eller efter båtresan till Naxos? Och en följdfråga, om så är fallet vid hemresa, vad händer då med bokad flygresa på väg hem igen??? :confused:
Vårvarma hälsningar från ett soligt Skåne -Kotleta! bye_bye

Arne
2007-03-30, 21:18
Nja,,, Har ni helcharter då ligga problemet helt på charteroperatören!!!
Ni kunna simma lugnt!!!

Ha nu en riktigt trevlig semester på Öarna!!!

Arne

kotleta
2007-03-30, 21:44
Hej Arne!
Tack för upplysningen!
Det känns tryggt att veta! Har du några tips på underbara upplevelser på Naxos som du vill dela med dig av?
Jag är till exempel nyfiken på om några restaurangerna på i Naxos stad är sådär härligt gammelgrekiska med gamla kareklor, utan menyer på olika språk osv.
Finns det längre gubbar på åsnor, eller tanter med mjölkhinkar i händerna i byarna någonstans på ön?
Vi var på Korfu i förra året och året innan dess, och vi fann att så var fallet där,vilket vi absolut inte väntat oss... Härligt att få uppleva!
- Kotleta. _B-anana

Lena*
2007-03-31, 01:30
Vi har aldrig behövt övernatta på Santorini, men det hela beror ju på vädret.

Sen har jag skrivit en kort "resumé" av vår Naxos-vistelse från förra sommaren, bara några höjdpunkter, här på forumet, ligger på sid 4 nu.

Hej från Lena* - som åker till Naxos även i år. _B-anana

kotleta
2007-03-31, 12:53
Hej Lena!
Tack för ditt svar!
Det märks på din berättelse att Naxos är en ö i din smak _B-anana
Känns helt rätt att vi valt att åka just dit i år! Vill också tacka dig lite extra, för först i samband med att jag letade efter din berättelse så upptäckte jag att det finns hela 10!!! sidor Naxos. Nu har jag en hel del kul läsning kvar. ( :o )
- Ha de bra!!! - Kotleta! bye_bye

Lena*
2007-03-31, 13:04
Kul att man kan bidra med nåt! ;) Läs och längta! flabb_flab
Ja, gillar Naxos, börjar kännas extra "hemma" där. :rolleyes:



Hej från Lena*.

Charlotte
2007-03-31, 15:11
Hej!
Vi har varit på Naxos de senaste 8 åren. Vissa år har vi kombinerat med någon eller några andra öar.MEN vi återvänder alltid till Naxos. Det har genom åren blivit vår absoluta favoritö. Var där första gången i början på 90-talet och det mesta är sig fortfarande likt. Jag tror inte att ni kommer att bli besvikna:) .
Vi åker dit i början av juli trots att vi nog hade bestämt oss för att inte åka till just Naxos i år men det är ju så svårt att motstå...._B-anana
Hälsningar Lotten

Lena*
2007-03-31, 18:11
Vi tänkte _inte_ åka till Naxos i år, grävde runt bland en massa andra öar och var hamnar vi - jo Naxos! :D Det är ju så, den ön har liksom allt.

Vi var också första gången i början på nittiotalet och längsta "bortavaron" varade i hela åtta år (då vi utforskade andra grekiska öar, och tom andra länder :rolleyes: ) - och då tyckte vi också att det mesta var sig likt, blev inte besvikna på någon explosion av hotell eller så. Hade förväntat oss mer turistanpassat s a s.

Stina
2007-04-01, 08:02
Hej!
Naxos är en trevlig ö med otroligt fina stränder och fin natur.
Mina favoritstränder är Plaka, Alyko och Psilli Ammos.
Det finns många fina byar att besöka(hyr bil!)
Filoti är en av mina favoriter.
Chalki är också fin och Apiranthos(fast där kan det vara en del turister på dagsbesök)
Moutsouna är ett mysigt litet fiskeläge och vägen dit är hisnande men vacker!
Naxos stad tycker jag känns lite för turistig, särskilt hamnpromenaden.
Men det finns massor att upptäcka på Naxos, åk upp i bergen och leta byar:)

Mvh. Stinabye_bye

kotleta
2007-04-01, 10:39
Hej!
Ja, vi kommer att hyra bil och köra runt till byarna o öven andra stränder. Det är alltid intressant med den grekiska landsbygden, och när man kommer till en ö för första gången är det ju alldeles extra spännande. flabb_flab
Tack för tips på platser att besöka! Jag ska försöka komma över en bra karta så vi kan se vart alla byar ligger på ön.
Ha nu en trevlig söndag alla!!! :) - Kotleta. bye_bye

Annki
2007-04-01, 11:06
Jag ska försöka komma över en bra karta så vi kan se vart alla byar ligger på ön.

Jag kan rekommendera en bra karta som vi använt oss av när vi kört runt, en topografisk karta utgiven av Anavasi. Den är mycket detaljerad och finns att köpa på flera ställen på Naxos, bl.a. i den stora tidningsbutiken på hamnpromenaden.
Försök ta er till den fina byn Koronos där det också finns en fantastisk taverna ni kan luncha på. Jag har beskrivit lite om ruten hit, och även andra ruter, i mina resebrev.

http://www.mountains.gr//photo.php?f=photo&t=greece&k=greeceid&id=47

Ni kommer att få det härligt på Naxos!

Ann-Kristin bye_bye

kotleta
2007-04-02, 21:14
Tack för tipset Annki! Anavasis karta ska vi fixa!!! :) - Kotleta