handdator

Visa fullständig version : Cykla på Lefkas


pinulk
2007-03-29, 07:55
Hur går det att cykla på Lefkas.

Åker till Nidri 4.9 på en vecka och har inget körkort, så jag kan inte hyra bil.

Finns det någon bra taxi eller liknande som man kan hyra för en halv dag med kusk?

Elisalinn
2007-03-29, 11:58
Jovisst kan man cykla på Lefkas, det är dock ganska mycket backar, men är det uppför, så finns en nedför också._B-anana Vad beträffar taxi, så kan du säkert göra upp med någon av chaffisarna i Nidri, det finns ett taxistopp på huvudgatan i Nidri. Annars kan du ju alltid hyra en moppe, som alternativ.

JohnS
2007-03-29, 20:04
Jeg tror en sykkel hadde vært nyttig i Nidri's nærmeste omegn, men hvis jeg ikke hadde mye trening, ville jeg nok holde meg langs østkysten. Skal man inn på øya eller over til vest, blir det mye bakker opp og bakker ned, som Elsalinn sier. Østsiden er også bra dekket av busser, men hvis man skal til vestsiden, må man nok inn til hovedstaden og bytte buss, så det blir en lang tur. Men på en eller annen måte bør du få sett strendene i sør-vest, som er fantastiske.

Det arrangeres sikkert rundturer med buss av forskjellige byråer, så hvis det viser seg at taxi ikke er et godt alternativ, kan kanskje det være en mulighet?

Elisabet
2007-03-29, 20:18
Det går väl båtturer också till stränderna på västra sidan, har jag för mig.

Jag såg några cyklister på Lefkas, men de verkade vara där för att träna och även om jag gillar att cykla så hade jag inte valt att trampa upp för de backarna. Men som JohnS säger, på östkusten är det hyfsat platt.

JohnS
2007-03-29, 23:33
Jeg vil i alle fall anbefale båtturen til Meganissi, med grottebesøk! men sjekk at båten går inn i grotten. På samme turen kan du få bade på Jackie Onassis' egen strand, hvis det er attraktivt. Den egner seg også godt for lesing hvis du foretrekker det, har jeg erfart....;)
Heftig avatar forresten, Elisabet. En man virkelig legger merke til!klapp_klap

muffins
2007-03-31, 14:47
nja...jag skulle nog inte cykla till öns västra sida.... det måste vara riktig ansträngande att cykla där..Jag tyckte att det var jobbigt att köra bil där:o ...(höjdskräck..)
På kvällarna tog vi buss till öns huvudstad och taxi hem. Till de fina stränder på öns andra sida kan man åka med båtar som avgår från Nidris hamn. Vi tog 2 sådanna båtturer och de var faktisk härliga. :)

M&M
2007-04-10, 20:38
Hejsan!
När vi var 2 veckor i Nidri hade vi inte hyrt bil en endaste dag! Cyklar hyrde vi en dag, men det är inget att rekommendera eftersom det är väldigt backigt där. Men det går bussar hela tiden och överallt, och det är BILLIGT! Man åker 20 km, in till Lefkada, för 1,20€!!! För det priset får man inte ens stiga på bussen här! Vi klarade oss jättebra med busstrafiken, och bussarna är nya och fina med ac, chaufförerna trevliga och konduktören kommer och tar betalt om man inte köpt biljetten redan i busstationen!
Ha en trevlig resa!
M&M

pinulk
2007-07-12, 18:52
Hur är det att cykla på Meganissi? Skall man hyra cykel i Nidri och ta den med på båten eller kan man hyra på ön?

Hur är terrängen på ön? Först lär det ska vara brant, men efter detta då?

PO
2007-07-12, 19:58
Meganissi är en bergig ö, vi var bara där en halv dag men jag såg inte till någon uthyrare så hyr i Nidri (Broumis är bra) försök att hyra en vanlig 50 cc moppe, de är inte alltid så hårda på körkortet. Kolla turlistan noga, den är llite lömsk, det är inte alltid båten går hem från samma by.

//PO bye_bye