handdator

Visa fullständig version : Bloggar på Kalimera


Kalimera
2007-03-28, 12:38
Inom en snar framtid (kan inte säga exakt när) lanseras en bloggfunktion på Kalimera. Då kan den som vill skapa sin egen blogg och skriva om sitt liv, här hemma eller i Grekland. Mer information om detta kommer senare.

Fram till dess att den nya bloggfunktionen lanseras kommer några av våra medlemmar som bor i Grekland att ”blogga” i forumet. Det är inget riktigt bloggverktyg, vi använder i stället dagens forum som blogg. I stället för blogg kallar vi det hörnor. Vi börjar med Monicas hörna som handlar om hennes liv på Kalymnos, och Admiralas hörna som handlar om hennes liv i Nafplio på Peloponessos.

I dessa hörnor får bara hörnornas ägare starta trådar. Självklart får alla svara på inlägg som hörnägarna gör.

Hörnorna finns under Kalymnos och Peloponessos.

Välkomna Monicas och Admiralas hörnor. klapp_klap

PS. Om det är någon annan som bor i Grekland som vill ha en egen hörna och berätta om sitt grekiska vardagsliv är det bara att säga till.

Elisabet
2007-03-28, 12:46
Om det är någon annan som bor i Grekland som vill ha en egen hörna och berätta om sitt grekiska vardagsliv är det bara att säga till.Om man får önska så skulle det vara trevligt att läsa mer av ulfwiman som har skrivit de ovanliga och intressanta resebreven från Kreta.

Kalimera
2007-03-28, 12:49
Om man får önska så skulle det vara trevligt att läsa mer av ulfwiman som har skrivit de ovanliga och intressanta resebreven från Kreta.Jag har frågat honom, har inget hört ännu.

Kalimera
2007-03-30, 08:42
Nu finns det två nya "hörnor" i forumet, det är Ulf Wiman och Agda som fått varsin hörna där de ska skriva om sina vardagsliv i Grekland.

Välkomna säger vi till Uffe och Agda! klapp_klap

Från och med nu ligger "hörnorna" under ett nytt forum som heter Kalimerahörnor, som i sin tur ligger under Ordet är fritt. När den nya bloggfunktionen lanseras flyttas hörnorna dit. Då kan vem som helst skapa egna bloggar, hörnorna är till för de som bor i Grekland.

Om det är någon annan som bor i Grekland som vill ha en egen hörna och berätta om sitt grekiska vardagsliv är det bara att säga till.

Lena*
2007-04-03, 13:21
_Måste_ bara utropa ett jättehurra för den toppentoppen idén om Hörnorna!! Läser varje ord med största intresse. Vilken supergrej! TACK!!

_B-anana klapp_klap _B-anana klapp_klap _B-anana klapp_klap _B-anana klapp_klap _B-anana

På det viset blir det lite lättare att stå ut till nästa gång man får trampa grekisk mark.


Hej från Lena*. bye_bye

Ivi
2007-04-03, 14:26
Ett stort tack till alla bloggare från olika håll i Grekland! klapp_klap
Den grekiska vardagen kommer verkligen närmare via allas blogg, och så skriver ni så bra också :)

Passar på att tacka Kiki också som bloggar om den stundande flytten till Kreta (även om bloggen inte ligger här på Kalimera) klapp_klap

Ivi

Kikh
2007-04-03, 15:16
...På det viset blir det lite lättare att stå ut till nästa gång man får trampa grekisk mark...

Och risken för att vi "trampar fel" minskar när vi får insikt i vardagsliv, vanor och traditioner :rolleyes: Kommer från en som är född nyfiken och ofta sätter sina 41½ i klaver...

Jag älskar att läsa bloggarna. Alla författarna har skilda erfarenheter och förutsättningar och det de skriver är enormt värdefullt för mig just nu. Lite sugen på harpunfiske är jag, gamla badkrukan.

Kickie

P.s. Tack för reklamen Ivi, nu fick jag en spark i baken att lägga in det senaste inlägget, just nu är jag pollentrött och hängig. Kan man vara björkhäng?

parga
2007-04-04, 11:28
Ni berättar om olika bloggar. Jag har bara hittat en, från Skiathos. Skulle ni kunna ge mig fler bloggadresser att besöka?:)
Jag tycker det är underbart med "HÖRNORNA", läser också varje dag. Även den kända bloggen från Skiathos, men det kan aldrig bli för mycket!
Tack på förhand!

Jenny

inkfish
2007-04-04, 12:15
Hörnorna kallas bloggar - i väntan på att Kalimeras bloggfunktion börjar användas. Läs Jannes startinlägg så ser du:)

parga
2007-04-04, 16:18
Det har jag läst, men det nämdes bloggar som INTE ligger på Kalimera. De handlar tydligen oxå om Grekland. Jag kanske var lite surrig så det blev missförstånd. :)

Kalimera
2007-04-10, 19:50
Idag är en ny hörna född. Välkommen säger vi till Monica Tasiovasili som kommer att berätta om sitt liv i Aten. klapp_klap

Janérik
2007-04-14, 01:43
Nu har vi haft tillgång till dessa små "hörnor" under några dagar.
Jag kan i min enfald tycka att detta är ett ganska perfekt sätt att publicera dessa inlägg, folk kommer till forumet och tittar till de inlägg som är nya sedan man tttade in förra gången och man läser dessa.
Det enda som jag kan reagera på är att forumet tenderar till att alstra på tok för mycket inlägg, åtminstone per dygn och snart också per 2-3 dygn för de som inte har möjlighet att läsa oftare än så.
Mitt förslag är alltså att "bloggarna" får hålla sej till vårt vanliga forum men får en egen avdelning i forumet.

Mvh Janérik (halv(=>3/4)full)

Wardakis
2007-04-14, 06:10
Jag älskar hörnorna och läser allihop! Det känns som världen krymper ännu en bit. Nyttigt att läsa dom är det också, alltid lär jag mig något nytt. Och speciellt intresserad är jag förstås av Uffes hörna eftersom han lever i Chania. Tack alla ni som skriver för att ni tar er tid att dela med er!
Gunilla (16 timmar kvar till Chania)bye_bye bye_bye bye_bye

Elisabet
2007-04-14, 09:32
Jag håller med Janérik om att de tar rätt mycket plats. Jag tror det skulle vara bättre om de hade en egen plats på sajten utanför forumet. Alltså att man kan klicka sig till dem från startsidan som till exempel resebreven. Möjligheten att kommentera kan väl ändå fungera för så fungerar ju andra bloggprogram.

Eva L
2007-04-14, 10:09
Instämmer helt.

Eva

Janérik
2007-04-14, 13:58
Jag håller med Janérik om att de tar rätt mycket plats. Jag tror det skulle vara bättre om de hade en egen plats på sajten utanför forumet. Alltså att man kan klicka sig till dem från startsidan som till exempel resebreven. Möjligheten att kommentera kan väl ändå fungera för så fungerar ju andra bloggprogram.
Fast nu var det inte riktigt så jag tänkte, snarare tvärtom. :o
Tanken är ju att hörnorna ska flyttas ut från forumet enligt Jannes första inlägg i denna tråd. Jag tror att detta skulle göra att en del av besökarna på forumet försvinner till förmånen för bloggarna och forumet då skulle tappa besökare. Vi har ju bara en begränsad mängd med tid och får väl börja prioritera nånstans.
Det idealiska tycker jag vore att bloggarna finns kvar som sina hörnor och att de som vill starta en egen blogg får göra sin egen hörna precis som de hörnor som redan finns.
Vad jag sedan börjar sakna mer och mer är detta att forumet med automatik markerar allt som läst då man har loggat in en gång och sedan loggar ut. Säg att man har tid att läsa lite men inte allt, då har man sedan tappat kontrollen på vad man har läst. Det vore kanske också vettigt att kunna välja att ignorera en hel avdelning av forumet så att man inte ser den alls.

Mvh Janérik

Elisabet
2007-04-14, 14:06
Fast nu var det inte riktigt så jag tänkte, snarare tvärtom. :oJag förstod det :) men jag håller bara med dig om den första biten, alltså att de tar stor plats i forumet. :)

Jag tror inte forumet tappar besökare om bloggarna ligger utanför. Tvärtom faktiskt. Precis som med resebreven. Det skulle bli väldigt tungt i forumet om de låg i det. Så ser jag framför mig att det kan komma att bli med bloggarna.

Kikh
2007-04-14, 14:13
Nu har de fått Blogghörnor som återfinns strax ovanför Resebreven:)

Janérik
2007-04-14, 14:17
Nu har de fått Blogghörnor som återfinns strax ovanför Resebreven:)
Nja, riktigt så är det inte, länkarna där går bara rakt in till deras hörnor i forumet.

Mvh Janérik

Kikh
2007-04-14, 14:20
Nja, riktigt så är det inte, länkarna där går bara rakt in till deras hörnor i forumet.

Mvh Janérik

Teknikens under...:D

inkfish
2007-04-14, 15:31
Det här blir delvis lite OT men:

Jag tycker att hörnorna ligger jättebra där de är! I mina ögon är de en av de faktorer som höjt kvalitén på forumet ännu ett snäpp. (Fick jag önska något skulle det vara att hörnaförfattarna är noga med styckeindelning/radbrytning, det underlättar läsningen av längre inlägg:) )

Ja, här skrivs oerhört många inlägg. Och jag tycker att det är jätteroligt! Utan att direkt ha räknat så har jag en känsla av att fler och fler charterresenärer hittat hit och det höjer också kvalitén. De har ofta en annan kännedom om vissa resmål och framför allt hotell än vad ö-luffarna har.

Nåt som jag tycker är extra roligt är nån frågar om ett hotell som h*n hittat i katalogen och en NY medlem reggar sig bara för att h*n råkat bo just på det hotellet så att h*n kan svara!

Sånt blir jag glad av, för det visar att Kalimera är en informationskanal som allt fler har ovärderlig nytta av.

Så även om det blev en mindre trådkapning: stort tack, alla gamla och nya kalimeror!:)bye_bye

NewAnn
2007-04-16, 19:19
Tack för jättebra "hörnor" där man kan läsa om händelser direkt från Greklandklapp_klap Ett extra stort tack till Monica på Kalymnos, och Ulf på Kreta då jag tycker det är extra roligt att läsa deras hörnor då jag besökt dessa platser. Ser fram emot många intressanta berättelser. Mvh Ann