Visa fullständig version : Vad läser ni just nu?
Bara lite nyfiken, samlar alltid på boktips:)
Jag läser A thin line of beauty av Alan Hollinghurst. Den gick som miniserie på tv nyligen och var så bra att jag blev tvungen att skaffa boken, som fick bookerpriset i England för ett par år sen.
Det är lite Brideshead revisited över den, fast den utspelar sig under 80-talet i Thatchers London. Huvudpersonen Nick kämpar med sitt klassbagage när han försöker passa in hos den välbärgade toryfamilj där han bor inackorderad. Han trånar efter sonen i huset tills han träffar killen som är den raka motsatsen: en svart arbetarkille.
Är knappt halvvägs i berättelsen hittills, och kan verkligen rekommendera den. Dock finns den inte på svenska för den som helst hade velat ha det.
Ja, den serien verkade urbra (men så är jag ju också obotlig anglofil! ;)) ! Helt förskräckligt så missade jag andra (?) och sista delen!
Just nu läser jag en tegelsten (ung. 800 s.) köpt på bokrean: (poeten) Sylvia Plaths dagböcker. Rätt otrolig... eller som det står på fliken "Sylvia Plath förstår man inte /.../. Hon är en hel föreställning, en cirkus, ett universum. Det är bara att försöka hänga med." :)
Jag har alltid flera böcker på gång samtidigt... Just nu: Owe Wikströms "Ikonen i fickan" och "Sonjas godhet"...Så har jag ett nyköp sen i går att ta med till Grekland bara för att titeln var så vacker" Nu vill jag sjunga Dig milda sånger" av Linda Olsson..Om henne vet jag inget...
Lissi
Paulina: Den var tre delar till och med! Så missade du två av dem tycker jag verkligen att du ska läsa boken. Är du anglofil är den ett måste, den är SÅ brittisk.
Lissi: Jag har inte läst Linda Olsson men vet att väldigt många gillar den. Googlade just för att friska upp minnet och hittade det här omdömet på en bokblogg:
Vilken bok!
Vilken debut!
Har inte läst något så
fascinerande sedan
Elisabeth Rynells
"Hohaj"!
Fullkomligt makalös!
Det gjorde mig riktigt nyfiken för Hohaj är en av de vackraste böcker jag läst, språket är fantastiskt. För de kalimeror som kommer norrifrån, som Elisabet och Eva, borde den vara ett måste i bokhyllan...
Tidningen Norra Västerbotten skrev i alla fall CITAT:att "Nu vill jag sjunga dig milda sånger kan vara den vackraste roman jag läst någonsin"
Låter bra..den handlar ju om vänskap mellan en ung och en äldre kvinna...
Lissi
Nej rackarns, var den (serien) tre delar?! :( Men då kanske jag såg de första två, för jag har för mig att jag bara missade sista... Får försöka att klämma in läsning av den någonstans...
Ja, om Hohaj säger jag bara: klap_klap Den är underbar! Då får man väl ta och kolla upp Linda Olsson också... ;)
Hur 17 ska man hinna allt?! :)
Man sticker till Grekland och sitter och läser i skuggan vid havet;)
Ja, det är väl just det man får göra...
Fast det kan vara nog så äventyrligt och inte särskilt lugnt! Förra hösten tog jag med mig datorn och böcker och stack till Zakynthos för att sitta och jobba där i tre veckor. Under de tre veckorna inträffade åtta jordskalv, så så väldigt rofyllt blev det kanske inte... flabb_flab
:eek:
Man kanske ska skaffa ljudböcker så att inte texten hoppar;)
Ja, det är ju en lösning när det gäller läsandet. :) Frågan är hur man ska lösa det där med skrivjobb som man måste ha dator till. Kanske diktafon! ;)
Jag ska inte (och definitivt inte under Zakynthostråden!) berätta några av de omskakande Zakynthosskämt jag (och andra) hittade på under de veckorna... flabb_flab
Elisabet
2007-03-25, 14:16
Eftersom jag pluggar en distanskurs på trekvartsfart samtidigt som jag jobbar som vanligt består en stor del av min "fritid" till att läsa - kurslitteratur!
Dagens läspass ute i den underbart varma solen försedde mig med tolkningen att vi kalimeraner utgör en "postmodernistisk virtuell stamgemenskap".
Någon som kan lista ut vad jag pluggar ? flabb_flab
Jösses. Låter som postmodern socialantropologi eller etnologi;)
Har du läst Elisabeth Rynells Hohaj? Annars kan jag varmt rekommendera den om du behöver en paus i pluggandet.
Jag läser A thin line of beauty av Alan Hollinghurst.
Nu gjorde jag det igen... Jag säger alltid fel på titeln:mad:
Den heter The line of beauty och inget annat.
Elisabet
2007-03-25, 17:45
Jösses. Låter som postmodern socialantropologi eller etnologi;) Kunde ha varit :D men det är faktiskt Medie- ch kommunikationsvetenskap. Just idag handlade det om reklamanalys.
Har du läst Elisabeth Rynells Hohaj? Annars kan jag varmt rekommendera den om du behöver en paus i pluggandet. Jag tror inte det ryms några fler bokstavsburna signaler i min gamla hjärna just nu :cool: Men sen kanske, den har ju fått bra kritik. Fast det är något med västerbottensskildringar som jag inte riktigt kan förklara.. Vet inte om miljöerna står mig för nära eller vad det är, men jag brukar inte bli berörd av dem. Eller jo, det brukar jag, men inte på ett positivt sätt.
Åh, man blir otroligt berörd av Hohaj. Det går inte att bli annat. Förf är poet egentligen och det märks, hon skriver så fantastiskt vackert. Hennes miljöbeskrivningar vävs in i gestaltningen av mänskliga känslor, det är underbar - men hemskt sorglig - läsning.
Ta den på nån semester nån gång;)
Jag har ett sign ex som jag läst flera gånger. Underbar bok. Just nu läser jag Svinalängorna också ett signerat ex av Susanna Alakoski samt Tättintill dagarna av Mustafa Can.
Eva
Vad roligt att du tyckte om den! Jag var alldeles tagen länge efter att jag hade läst den...
Svinalängorna är superbra!klapp_klap
Jag har ett sign ex som jag läst flera gånger. Underbar bok. Just nu läser jag Svinalängorna också ett signerat ex av Susanna Alakoski samt Tättintill dagarna av Mustafa Can.
Tätt intill dagarna håller jag också på att läsa, jag tycker mycket om den. En annan bok som jag tycker är väligt bra och kan rekommendera är Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom.
Ann-Kristin bye_bye
En annan bok som jag tycker är väligt bra och kan rekommendera är Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom.
Ann-Kristin bye_bye
Den boken l'ste jag p[ Amorgos.
Eva
Jag har precis läst Svinalängorna och Maskrosungen, båda sorgliga böcker om barn som far illa bland oss, utan att någon griper in, som får lära sig att leva utan vuxna.
Nu har jag tre böcker på gång, Nattvakten av Sarah Waters, Drottningens chirurg av Agneta Pleijel och Nu vill jag sjunga dig vackra sånger av Linda Olssson. Jag blev nyfiken på Linda Olsson, hon är född i Stockholm men bor sedan 1990 på Nya Zeeland. Boken kom ut först på engelska på Nya Zeeland. Hon "är en av senaste årens mest uppmärksammade debutanter på NZ" enl SvD.
Jag måste alltid har 3-4 böcker med mig till Grekland, helst pocket som sedan kan lämnas kvar. Har ni bra tips? Gärna något som "suger tag i en", så man riktigt kan koppla bort huvudet från jobb och vardag...
Må erkänna att jag at moment just plöjer igenom en tegelsten!! Namn: Utlandsstyrkan i fredens tjänst. Inhandlad på Bokus. Innehåller förutom en rikt illustrerad bok även en DVD-skiva. Boken omfattar tiden från 1956, den första utlandsstyrkan till Suez, och fram till våra dagar.
Därtill läser jag en bok om den tyska invationen/ockupationen av Kreta 1941.
Boken "Utlandsstyrkan i fredens tjänst" kännes speciellt angelägen enär jag tjänstgjort vid tvenne utlandsmissioner. Dels bataljon 14 Kongo,(Elisabethville) dels bataljon 29 Gaza. Vid båda tillfällena som civilmilitär utan stridande uppgifter. Bägge missionerna i tidigt 60-tal.
Arne
Jag måste alltid har 3-4 böcker med mig till Grekland, helst pocket som sedan kan lämnas kvar. Har ni bra tips? Gärna något som "suger tag i en", så man riktigt kan koppla bort huvudet från jobb och vardag...
Både jag och resesällskapet under höstresan läste "Kalla det vad fan du vill" av Marjaneh Bakhtiari (pocket) och gav boken högsta betyg! Sätter verkligen igång tankarna om svenskar/invandrare/att vara människa överhuvudtaget. Vi skrattade ofta högt under läsningen även om skrattet många gånger fastnade i halsen. En mycket bra bok!klapp_klap
Rekommenderar också alla (tre?) utmärkta deckare som Åsa Larsson har skrivit. På köpet får man veta lite mer om Norrbotten/Lappland. Hon är fantastisk på att beskriva naturen här uppe. :) Vet inte i fall den tredje har kommit i pocket, men definitivt de två första.
Läser för närvarande "Snablar" av Arto Paasilinna, som jag brukar gilla skarpt. Tycker dock inte att denna bok kommer upp i samma härliga nivå som hans tidigare t.ex. "Kollektivt självmord", "Den ljuva giftkokerskan" eller "Harens år", som alla är underbart dråpliga skrönor. Perfekta att ha med på resan!
Ivi
Har ni bra tips? Gärna något som "suger tag i en", så man riktigt kan koppla bort huvudet från jobb och vardag...
På Amorgos i höstas var jag upptagen av en pocketroman med Greklandsanknytning: Middlesex av Jeffrey Eugenides. En släktkrönika om grekiska utvandrare till USA, huvudpersonen är en flicka som föds intersexuell (det som förr kallades hermafrodit).
Den är både lättsam och engagerande och passade utmärkt som Greklandsläsning:)
Håller f ö med Ivi om Marjaneh Bakhtiaris bok, den är avslöjande och rolig.
Och jag gissar att du redan läst Stieg Larssons båda spänningsromaner.
Skriv gärna ett par rader här när du läst Waters och Pleijel, jag är nyfiken på båda.:)
Arne: det låter som tung läsning i packningen:eek: :cool:
Jag läser "Ashtanga Yoga - The Practice Manual" av David Swenson. Den killen är galen!
Kalimera
2007-03-27, 09:04
Har precis läst ut Snabba Cash (http://www.bokus.com/b/9146213767.html)av Jens Lapidus. Fantastiskt bra bok. Kunde inte lägga den ifrån mig. Önskar att jag sparat den till Grekland.
Tack för det tipset, Janne!
"Nu vill jag sjunga dig milda sånger" är fantastisk, låg och läste den inatt:
"Hjärtat skall gro av drömmar,
annars är hjärtat armt."
På Amorgos i höstas var jag upptagen av en pocketroman med Greklandsanknytning: Middlesex av Jeffrey Eugenides. En släktkrönika om grekiska utvandrare till USA, huvudpersonen är en flicka som föds intersexuell (det som förr kallades hermafrodit).
Den är både lättsam och engagerande och passade utmärkt som Greklandsläsning:)
Håller f ö med Ivi om Marjaneh Bakhtiaris bok, den är avslöjande och rolig.
Och jag gissar att du redan läst Stieg Larssons båda spänningsromaner.
Middlesex - ja, den läste jag höstas, det hade varit en bra greklandsläsning! Och rätt gissat - Stieg Larssons båda böcker slukade jag i julas... Väntar på den tredje med spänning. (För visst hann han skriva tre böcker innan han - alldeles för tidigt - avled?)
Ett förlag som har härliga deckarförfattare i sitt stall är Minotaur, där finns författare som Peter Robinson, Denise Mina, Stephen Booth. Min sambo har fnyst åt "mina engelska deckare" men har nu vaknat och nu får vi låna böckerna på biblioteket, jag hade ju redan gett bort pocketversionerna av dem!
På sommar-väntelistan finns nu "Snabba cash", "Kalla det vad fan du vill", "Hohaj" och "Solstorm". En engelsk deckare måste också med - kanske "En bit av mitt hjärta" av just Peter Robinson eller något av Stephen Booth.
Kalimera
2007-03-28, 13:26
En engelsk deckare måste också med - kanske "En bit av mitt hjärta" av just Peter Robinson eller något av Stephen BoothEller Av kött och blod av John Harvey? Har precis köpt den inför sommarens resa. Låter bra. Läs här... (http://www.minotaur.se/1100/1100.asp?Articleid=9789185283569)
Vet inte om "Kalifens hus" av Tahir Shah har kommit ut i pocket än. Hur som helst så är den boken precis en sådan man gärna har med sig på resan. Handlar om en familj, som flyttar från England till Marocko, och deras första år i Casablanca, där de har köpt ett fantastiskt renoveringsobjekt till hus. Tänkte hela tiden under läsningen vilken härlig film denna bok kunde bli. Vilka kulturkrockar, vilka miljöer, vilka människor!
Ivi
Gita: Stieg Larssons tredje kommer i slutet av maj (hoppas få med mig den till Karpathos:) ). Sen läste jag i dag att den kommer som ljudbok först - en hel månad innan!
Om du gillar deckare: Danska Gretelise Holms tre deckare är jättebra. Paranoia, Ömorden, Krigsbarn.
Jag blev så trött på livströtta manliga poliser att jag slutade läsa deckare ett tag. Sen hittade jag Gretelise Holm och blev hel nöjd. Huvudpersonen är kvinna och i 55-årsåldern, vilket är väldigt ovanligt i genren.
(Fast jag gissar nästan att du redan läst dem, du verkar ha bra koll på bokmarknaden:D )
Men, dessa tunga böcker!!! Är det enkom jag själv som via PC-n drar hem e-böcker från biblioteket till Toshiban? (Pocket-Pc) Bibliotekens utbud av titlar i e-boksformat är ju nästintill oändligt numera. Till och med Willmaguidens "Öluffa i Grekland" finnes i sortimentet!!!
PÅ ett särskilt minneskort omfattande 256 MB får man ju rum med cirka 80 titlar!!! OK; de går ut efter en månad, men då är man ju hemma igen!!!
Minneskortet väga ju enkom några få gram!!!
Ehuru härmed???
Arne
"Med Hustrun som ändock undrar om Toshiban icke egentligen var en present från Arne på födelsedagen"
Gita: Stieg Larssons tredje kommer i slutet av maj (hoppas få med mig den till Karpathos:) ). Sen läste jag i dag att den kommer som ljudbok först - en hel månad innan!
Underbart! Hoppas kvalitéen håller... Gretelise Holm har jag inte läst, det skall testas!
Håller med att dessa (engelska) deckare kan göra en lite mätt och trött, man får ta en då och då - och växla med Mma Ramotswe eller dyl. Märkte idag att jag inte har läst Patricia Cornwalls två första böcker, härligt! Något att se framemot.
Ivi - Tack för tipset på Kalifens hus, det låter som en bok som jag skulle kunna tycka om.
Arne - ideén är bra, men funkar inte om man skall ligga i en solstol och läsa. Och härhemma läser jag mestadels i sängen, det är nattningsritualen sedan barndomens tider. Till Grekland tar jag med pocketböcker, de väger inte så mycket, och så lämnar jag kvar dem där.
Tips på en ny bok som låter hemsk - Levande begravd av Peter James:
"Vilken mardröm! Vad skulle du säga om du på din svensexa blev begravd i en kista tillsammans med en flaska whisky och en walkie-talkie? Hur skulle du känna dig när du hörde spaden i jorden och det första smattret mot kistans tak."
Brr...
Jag vill också tipsa om alla Arnaldur Indridasons böcker, deckare från Island. En njutning att läsa...
Arne! Duger Toshiban till att smälla kackerlackor med? Ibland är en pocketbok oslagbar;)
Gita: jag har bara läst en Indridason, den om en kvinna i grönt. Den var väldigt otäck och väldigt bra - fast strax därefter blev jag mätt på deckare så det blev inte så många fler.
(Jo en, en svensk: Box 21 av Roslund & Hellström har du troligen redan läst. Men den var en enormt bra skildring av den vidriga hanteringen i trafficking.)
Kul att du har Gretelise Holm kvar, hon är jättebra och finns i pocket!:)
Förresten Gita, du som ville ha nåt uppslukande: det mest uppslukande jag läst de senaste åren är Lasermannen av Gellert Tamas. Men den måste du redan ha läst, väl?
Monica P
2007-04-01, 19:32
Tack alla ni som lämnar kvar böcker när ni reser hem igen. På flera ställen här på ön finns det travar av böcker som jag lånar. Det är lite speciellt att sitta under ett träd med fötterna i havet och läsa om Arn på norska :)
Har funnit mycket nöje i "åter-"läsning av många böcker, senast The little drummer girl av John le Carré (lite greklandsanknytning däri), han har ett fenomenalt intressant språk. Blir jag riktigt läsdesperat får det bli tyska och franska böcker med, tyvärr missar man då antagligen halva poängen .
OK! Efter min semesterläsning har jag skickat mina bästa pocket till dottern i Boston. Nu kommer jag att lämna ett par av dem till hotellen/pensionaten i Grekland i stället. Rent praktiskt: Går du runt till hotellen och kollar vad som är inlämnat, eller? ;)
Ivi
Nå leser jeg "Åndenes hus" av Isabel Allende. Forrige bok jeg leste het "Paradiso" og er skrevet av en norsk dame, Tove Cecilie Fasting, som flyttet til Helles. Hun skriver om dagliglivet, likheter og ulikheter. Kjempefin bok som gir både latter og lengsel.
dimitris
2007-04-01, 21:01
Jag läser "Ashtanga Yoga - The Practice Manual" av David Swenson. Den killen är galen!
Galen?
Jag är just intresserad av den här boken!!! flabb_flab flabb_flab flabb_flab
dimitris
dimitris
2007-04-01, 21:08
Jag läser "The World's Religions" (i grekiska förstås).
Den här boken är underbar:
http://www.bokus.com/b/9780745952666.html
dimitris
Aten
Galen?
Trellos (http://www.saktiyoga.com/images/photos/DavidSwenson.jpg) einai!!
Wardakis
2007-04-02, 08:02
Jag rekommenderar allt av Paulo Coelho, speciellt Zahiren! Håkan Nesser är också en favorit!
Gunilla
Monica P
2007-04-02, 16:43
Vet inte hur det är på andra ställen, men här på Kalymnos kan man gå till den lilla posten i Elies, som har satt upp fina hyllor till böckerna nu, många engelsmän bor ju där så det blir mest engelska böcker. I Myrthies och Masouri finns böcker hos resekontoren och i Armeon hos Birgit som har Climbers Nest. I övrigt lånar vi av varann, men det är nog ändå något jag saknar: bibblan , kära bibblan. Se upp så att inte det blir nerdragningar där ni bor!
Ni som åker i juni och kan tänka er att släpa med er en 700-sidig inbunden tegelsten:
Stieg Larssons tredje och avslutande del i Millennium-serien, Luftslottet som sprängdes, släpps den 30 maj.
Den som vill ha ljudbok behöver dock bara vänta till nästa vecka, ljudversionen släpps den 18 april.
Kan inte tänka mig bättre semesterläsningklapp_klap
Jag läser just nu "Hemma i Grekland" av Ebba Segerström mfl , en bok jag läst flera gånger tidigare sen jag fyndade den på bokrea i mitten av 90-talet... Underbara färg-och svartvita bilder, historia och berättelser från MÅNGA av alla de älskade platser man besökt... Från fastland och öar och med olika författare som berättar, svenska och grekiska.Fint varvat med historia. Nu hittade jag ett kapitel av Staffan Stolpe där han beskriver JUST den byn Kardamili där vi var förra veckan..Så texten får ju ny innebörd! Förra gången läste jag texten på ett annat sätt då jag ju inte varit på platsen, men min längtan till Peloponnessos startade med denna bok...
En bok att läsa om och om igen! Slut på förlaget och trycks ej mer så vill ni hitta den så får ni gå på antikvariat...En riktigt bra bok...
Har läst färdigt Linda Olssons "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" - en riktig PÄRLA!!!
Läser just nu "Där vi en gång gått", en roman av en finlandssvensk författare Kjell Westö. För denna roman fick han årets Finlandia-pris, en motsvarighet till August-priset i Sverige. Boken handlar om Helsingfors och några finlandssvenska människors liv där under 1900-talets första hälft.
Har precis läst avsnittet som handlar om inbördeskriget (brödrakriget), röda mot vita, grymt och väldigt gripande.
Jag älskar Westös språk...smaka på det här:
"Så länge dom älskande mänskorna finns kvarså finns också bilden kvar. Också när hon som gått där råkat dö. Det är därför det ibland stiger en plötslig värme från gatan där vi går. Det är minnet av alla andra mänskor som gått där och älskat och hatat och hoppats och plågats."
Läs Westö!
Ivi
När jag haft med mig böcker på semestern brukar det vara sådana som går in i ena ögat och ut i det andra... Ang_elx Jag brukar ha med mig en eller två pocket hemifrån, och så köper jag några till där nere. Jag har några som är stämplade på försättsbladet att de kostar 350 Drakar... snyft_drop Det var tider det...
Att sitta i skuggan på en terrass med öl och en bok som bara är spännade och inte betyder någonting. Underbart... :D Absolut inget intellektuellt eller engagerande... Det kan jag läsa hemma :rolleyes: Robert Ludlum tex skrev en mängd av denna typ spänningsromaner. Men det finns många fler.
Men kl 04.45 (!) :eek: igår avslutade jag Dan Brown:s Änglar och Demoner. Jag läste i sängen först, för att bli trött, men klev upp. Så sittandes vid köksbordet iförd morgonrock och febrilt rökandes lästes denna bok färdigt... Mycket bra och spännande. En typisk semesterbok! Han skrev den före Da Vinci-koden, och den är riktigt bra. Skippa I Cirkelns Mitt. Den är inte alls lika bra.
Sedan tror jag att Arne här har kommit på en bra grej. Detta med att ladda ner och "låna" en talbok under 30 dagar. I min ungdom gillade jag faktiskt radioteater! Min favorit var: I Plommonstop och Paraply... flabb_flab Helt underbar. Humpff, nu avslöjade jag min ålder.... :o
Men jag tror att detta med talböcker kommer att komma mer och mer. Tja, vi slipper ju anstänga ögonen... :o Och utlåningen på biblioteken ökar tydligen lavinartat!
Det är väl ingen dum idé att sitta i skuggan på en terrass med öl och låta någon annan läsa upp boken... Ang_elx Njutning... ;)
Peter
"Så länge dom älskande mänskorna finns kvarså finns också bilden kvar. Också när hon som gått där råkat dö. Det är därför det ibland stiger en plötslig värme från gatan där vi går. Det är minnet av alla andra mänskor som gått där och älskat och hatat och hoppats och plågats."
Jag har också läst boken, visst skriver han fenomenalt!!!
Själv läser jag för tillfället Göran Schildts I Odysseus kölvatten. Blev inspirerad efter att jag såg hans utställning i Stockholm.Mycket underhållande och intressant läsning från Grekland på 1950-talet!
Skriv gärna ett par rader här när du läst Waters och Pleijel, jag är nyfiken på båda.:)
Nu är båda böckerna färdiglästa, båda var bra. Pleijels bok (Drottningens chirurg) handlar om:
(Saxat från SvD)
Det skall fan vara kirurg. Förr i världen, dagens kirurger är ju en sorts rockstjärnor på den medicinska scenen. Att det var annorlunda förr kan man utläsa av Agneta Pleijels nya roman Drottningens chirurg, som utspelar sig i Stockholm på 1760- och 70-talen... Om en sådan kirurg, Herman Schützer, adlad Schützercrantz (1713-1802) handlar denna fascinerande och suggestiva roman. På sin tid var han mycket känd, arkiater och hovläkare, ordförande i den kirurgiska societet som så småningom skulle bli ett världsberömt sjukhus, Karolinska.
Språket är mustigt, det är fekalier och kroppsvätskor, födslovåndor och dvärgar. Smutsigt och fattigt är det... Inget för kräsmagade, kanske? Jag tyckte om den, det var "rakt på"...
Nattvakten handlar om förbjuden kärlek, hur kriget förändrar livet på människor. Mycket intressant, speciellt beskrivningen av London under blitzen.
Tack Gita! Det låter som att båda är läsvärda, alltså.
Jag vet vad båda handlar om fast när det gällde chirurgen tvekade jag lite. En god vän hade läst nåt annat av Pleijel och varnade för henne. Därför var det kul att få en positiv recension också:)
Detta var det första jag läste av henne, och hennes sätt att skriva fick mig först att tycka att det var inte det språk jag föredrar, det var lite enkelt, inte så stiliserat, rakt på. Det jag fastnade för var mer beskrivningen av kirurgin på 1700-talet än hennes språk.
Man kan läsa av olika skäl, pga att man än intresserad av ämnet, man njuter av det fina språket, stilen att skriva eller att man bara vill ha spänning, romantik, undehållning. Ibland väljer jag en bok som "gör ont att läsa" för att jag inte är van vid den författarens språk. Jag "fostrar" mig själv lite ;) . Man skall inte välja bara det som man är van vid...
Förresten - är det någon som vet vad boken som läses upp i P1 denna veckan heter? Det handlar om England, kloonade människor... missade boktiteln igår.
Jag har också läst boken, visst skriver han fenomenalt!!!!
Härligt att någon annan också har upptäckt Westö! Har inte många kapitel kvar av boken nu, den håller hela vägen. En värdig Finlandia-pristagare helt klart!
Själv läser jag för tillfället Göran Schildts I Odysseus kölvatten. Blev inspirerad efter att jag såg hans utställning i Stockholm.Mycket underhållande och intressant läsning från Grekland på 1950-talet!
Schildt är också en favorit. Har du läst hans "Dianas ö", som handlar om Leros? Härlig bok!
Ivi
Schildt är också en favorit. Har du läst hans "Dianas ö", som handlar om Leros? Härlig bok!
Ivi[/QUOTE]
Nej, men den skall jag absolut läsa snart! För så fascinerande som han skriver så bara måste jag läsa flere böcker av honom!
Jag är själv finlandssvensk, så därför läser jag ganska mycket finlandssvenska författare.En annan stor favorit är ViviAnne Sjögren som rest mycket i världen också.Favoritboken där är Morgon och afton i Sahara.
Monica P
2007-10-05, 10:33
Ett tag sen nagon hade tid att lasa?
Jag ar mitt inne i Nadine Gordimers "Burghers daughter" och laser den i sma sma bitar for den ar sa bra, jag vill inte att den tar slut. Skildrar hur det var i Sydafrika under apartheid och hur det var att leva som dotter till en lakare som stred for de svartas rattigheter. Den ar pa engelska och till och med jag som svensk forstar att hennes bruk av engelskan ar suverant.
Jag läser Shantaram av Gregory David Roberts. Nyutkommen tegelstensroman med lite kultrykte, handlar om en förrymd australisk straffånges liv i Indien.
Normalt läser jag inte äventyrsromaner men den här ger en sån underbar skildring av Indien och indier att det är ren lustläsning. Allt är inte bra men tillräckligt mycket för att den ska vara klart läsvärd.:)
Kom hem från bokmässan med tolv böcker så nu är det köpförbud på bokfronten året ut:o...
Jag som nästan aldrig läser böcker har nu faktiskt tagit tag i en bok och börjat läsa den, ska försöka hinna igenom den denna månad. Den bok som jag gav mej på är Schildts "Loggbok". Jag var egentligen på jakt efter "Dianas ö" i våras då jag köpte denna men den fanns inte att få tag på för tillfället så jag köpte ett par andra av hans böcker i stället.
Kom hem från bokmässan med tolv böcker så nu är det köpförbud på bokfronten året ut:o...
Hmm, tolv böcker, skulle nog innebära köpstopp i minst 12 år för mej.
Mvh Janérik
Schildt har jag inte läst på många år... Men jag köpte lite annat Greklandsrelaterat på bokmässan:
På resa med Herodotos/Ryszard Kapuscinski
Tillbaka till Kreta/Byron Ayanoglu
Illusionisten/John Fowles
- fast jag har inte läst dem än. Nån som gjort det och kan ge ett litet utlåtande:)?
Admirala
2007-10-05, 22:16
Jeg er en sånn som sluker ca. tre bøker i uken, men den deiligste, vakreste, mest livslystgivende boken jeg vet er "Kilden" av Gabriel Scott. Den må jeg lese med jevne mellomrom. Scott skriver om fiskeren Markus, som "ser det store i det lille og skjønnheten i det enkle." Det finnes ikke bedre måte å virkelig øke gleden over livet på enn å lese denne boken.
Jeg vet ikke om "Kilden" er oversatt til svensk, men det er virkelig en nydelig liten bok som alle burde lese minst en gang. Enfoldige Gabriel er en stakkarslig person i andres øyne, likevel makter han å gjøre sin lille verden og naturen som omgir ham, til en symfoni av lykke.
"Kilden" er min valium, min psykolog og min evige følgesvenn.
Snabbletade - jodå, den ska finnas på svenska, Källan eller Brevet till fiskaren Markus.
Tack för tipset:)
Själv läser jag ofta böcker på både norska och danska utan några som helst problem. Även om jag inte förstår alla ord blir sammanhanget klart ändå. Rekommenderas för den som vill förbättra sina kunskaper i våra grannländers språk.
Eva
..och jag parallelläser Kallifatides Mödrar och söner och Kristendom för ateister av Olle Carlsson.....två mycket bra böcker!
Lissi
Apropå Kallifatides så har jag fortfarande hans Herakles oläst sen semestern... Får väl stryk av Erik nu;) men jag lyckas inte uppbåda intresse för att läsa den. Någon som vet om den är bra?
Någon som vet om den är bra?
..ja jag tycker den är rätt bra...men inte bland hans bästa...
Lissi
Tack! Alltid något.;)
Jag blir oftast så sömnig av sånt som tar avstamp i mytologin:o... Men jag SKA läsa den, så småningom.
Hmm, tolv böcker, skulle nog innebära köpstopp i minst 12 år för mej.
Mvh Janérik
Jag har hör och häpna kommit igenom "Loggboken", Nu håller jag på med "I Odysseus farvatten" men är bara precis i början ännu. Det lustiga är att jag hoppas på att nångång komma till en bok av Kallifatides, jag förstår inte riktigt varför för jag kan tänka mej att vi inte har speciellt mycket gemensamt i våra tankar.
Mvh Janérik
Jag var egentligen på jakt efter "Dianas ö" i våras då jag köpte denna men den fanns inte att få tag på för tillfället så jag köpte ett par andra av hans böcker i stället.
Är du fortfarande på jakt efter "Dianas ö"? Jag gjorde en sökning på http://www.bokborsen.se/index.php och där finns flera ex. till salu.
Jag tycker själv mest om "Dianas ö" av alla hans böcker, eftersom den ger en sådan levande beskrivning av det grekiska vardagslivet.
Lycka till med bokläsandet!
Ann-Kristin bye_bye
Är inne på bok nummer två "Kungars död" i serien "Kejsaren" av Conn Iggulden.
Jag har hör och häpna kommit igenom "Loggboken", Nu håller jag på med "I Odysseus farvatten" men är bara precis i början ännu.
Kul!klapp_klap
Det är nog ett väldigt bra tips du får av Annki här ovanför:)
Tack för tipset!
Nu har jag beställt Dianas ö, borde väl komma före nästa helg.
Mvh Janérik
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.