handdator

Visa fullständig version : Skopelos, Alonissos eller Ikaria...


TiCe
2007-03-24, 18:44
Hej!

Precis blivit medlem här...vilken fantastiskt fin sida Kalimera är, och trevligt forum därtill.

Jag/ vi i min familj ( tre barn, 14,12 och 3 år) skulle behöva lite råd inför stundande Greklandsresa i juni. Vi planerar ägna öarna ca 10 dgr, med ett litet avslut i Aten på ett par dagar. Det vi letar efter är öar med naturupplevelser fr a, och har nu blivit lite sugna på tex Ikaria, Skopelos och Alonissos. Det är bara det att vi reser till och från Aten. Har letat runt lite, och blir inte riktigt klok på om detta är genomförbart, med tanke på öarnas belägenhet i förhållande till Aten, om det går att ta sig dit med direktbåtar? Eller hur gör man?

Borde vi kanske satsa på några öar närmre Aten? Någon som har tips på alternativa öar, med fr a fina naturupplevelser?

Kalimera
2007-03-27, 10:21
Välkommen till Kalimera! :)

Till Ikaria kan ni flyga inrikes från Aten eller åka färja från Pireus. Färjan tar ganska lång tid. Skopelos och Alonissos är knepigare. Enklast är att flyga till Skiathos från Aten och vidare med båt. Ett annat alternativ är att ta buss till Agios Konstantinos och sedan vidare med båt till Skopelos.

Både Skopelos och Ikaria är härliga naturöar. Hoppas ni lyckas ta er dit. Om det låter krångligt kanske Karpathos kan vara ett alternativ, jag gillar naturen på Karpathos skarpt.

Vill nu göra det enkelt åker ni till öar där naturen är fin, men långt ifrån lika fin som på Skopelos och Ikaria. Exempelvis Naxos (ganska grönt) Milos (mycket speciellt landskap och bra stränder) eller Amorgos (vars natur jag tycker slår alla andra öar).