handdator

Visa fullständig version : Dåligt med vatten

Kalimera
2007-03-24, 09:27
Jag har hört från vänner på Paros och Naxos att det regnat onormalt lite denna vinter. De är oroliga för hur det ska gå med vattenförsörjningen i sommar när alla turister kommer. Naxos brukar normalt ha god tillgång på vatten även efter dåliga vintrar, men i år är det värre än vanligt.

Hur är det med er som bor i Grekland, har ni hört samma sak?

Elisabet
2007-03-24, 09:33
Tillåt mig att påminna om http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8287
Risken finns att det inte är första gången det finns anledning att konstatera att det regnat ovanligt lite...

Kalimera
2007-03-24, 09:43
Risken finns att det inte är första gången det finns anledning att konstatera att det regnat ovanligt lite...Säkert inte, det är väl något vi tyvärr får vänja oss vid.

Vännerna på Naxos skrev så här:
The winter forgot us this year, we had a very hot and sunny weather. The problem will be the water, special in the summer time, we didn't have rain at all.

:(

klaritza
2007-03-24, 10:30
jo, det är ett hett smatalsämne i år. Här i athen har det bara regnat rejält 2-3 gånger....annars bara futtiga små skurar.

dags att vakna kanske....

Admirala
2007-03-24, 11:03
Jeg leste om dette i Athens News i går - artikkelen blir lagt ut på sidene deres tirsdag. Det er vannkrise over alt, selv nord i landet, hvor elvene har 60 prosent mindre vann (tror jeg det var) enn de hadde på denne tiden i fjor. Det varsles mulige tiltak, som at vannforsyningen stenges i perioder i sommer.
Som Klaritza sier, også her i Nafplio har det knapt regnet. Ikke eneste dag har det regnet hele dagen, for eksempel. Bøndene er bekymret. Varmere enn normalt har det også vært, noe som blant annet kan ses på insektene - allerede for et par dager siden fikk jeg myggstikk! Høyst unormalt. Og floraen - appelsintrærne står for eksempel i blomst, også det før tiden.

Peter
2007-03-24, 15:01
Jeg leste om dette i Athens News i går

Ekathimerini skrev om detta i förra, eller förförra veckan. Några öar som normalt sett klarar sig på eget vatten har tydligen begärt att få tillgång till vattenbåt för säkerhets skull. Det verkar som att många oroar sig för vattentillgången i sommar.

Peter

Monica P
2007-03-27, 18:03
Ytterst lite regn, vi har fått bud om att snåla, ex. inte vattna med slang, inte spola terasser o.s.v Dricksvatten hämtar vi i alla fall vid stans kommunala kranar, eller köper buteljerat. Den som har cistern kan vattna sina blommor med regnvatten. Avsaltningsanläggning ska sättas igång, men den drar energi , inte så okomplicerat. Av gammal vana snålar jag på olika vis: toan funkar med halva mängden, duscha kan man göra med en pet-flaska med vatten (om man har kort hår),snabb avsköljning av disken utan att låta kranen stå öppen. Saknar fotpedal till detta. Det löser väl inte problemen om man snålar , men det KÄNNS bättre. De stora användarna jordbruk och industri lär inte märka om jag snålar eller ej....

Agda
2007-03-28, 07:33
Här hos oss är det också varslat om ev vattenransonering i sommar om det inte kommer mer regn. Nu fick vi faktiskt ett dygn med mycket regn men det behövs ännu mer.

Agda

Athanasia
2007-03-28, 07:43
Nåt vi alla turister bör tänka på när vi tar oss ner i år,inte minst de föräldrar som låter sina barn leka oavbrutet med vattnet från de duschar som ibland står uppställda på stränderna.

Frappe
2007-03-28, 17:41
Jorå vårens samtalsämne är vatten, i år är det värre än vanligt. Man har aviserat höjning av vattnet då man förbrukar MER / än över en viss punkt då får man betala extra. Och det är inget snack Marathon sjön har sjunkit mer än vanligt och man ser minst 2 m av "strand" kanten/kullen.

Camilla

Monica P
2007-03-30, 16:25
Hos oss är det redan differentierade vattenpriser. Förbrukning i två månader upp till 21 kubik=0,13 € per kubik, 22-43=0,23 , 44-65=0,44 >66= 0,59 €
Alltså sanslöst billigt tycker jag , med tanke på att det knappt finns nog med vatten . Men på räkningen kommer en hel rad med andra kommunala avgifter också, som gör att slutsumman ligger över 20 € per månad för dom flesta. Alltså betalade jag förra tvåmånadsperioden 2.73 € för vattnet och 24,77 i övriga avgifter...

Vi får helt klart vänja oss av med att öda vatten i framtiden. På Kastellorizo hämtar dom vatten från Turkiet som ligger nära.

Kan nån säga vad som kan räknas som normalförbrukning för en trepersoners familj i lägenhet?

Ingerp
2007-04-14, 08:52
Inte för tre och inte i lägenhet, men vi har en förbrukning på ca 260 kubik/år. Då är vi två vuxna och två tonåringar i villa. En del går ju åt till vattning på sommaren, men som tur är så är det en liten rabatt som bara delvis ligger under tak, så... inte så stora mängder.
Dessutom tvättade jag för fem fram till januari så... Nä jämförelsen haltar nog lite, men kan kanske ändå ge lite hum om förbrukningar i allmänhet. Om man inte är sparsam ska tilläggas!:o Usch när jag går igenom det här får jag mig en riktig tankeställare. :eek: Ska nog börja tänka mig för lite mera!!!

Bluesbrother
2007-04-27, 21:07
Vill inte vara cynisk men... bara för att det är dåligt med vatten i Grekland behöver man inte spara i regniga Sverige... Det som är oroväckande är att de som faktiskt kan lösa, eller mildra, problemet med klimatet i framtiden bara blir färre och färre. Nämligen ingenjörer. Bara ekonomer och socionomer på landets högskolor. Folk skriker efter förändringar men allt för få är villiga att bidra, teknologer är nämligen inte coola. Bränsleceller, höghastighetståg (istället för Flyg http://www.nyteknik.se/art/50376), metanol i flygbränsle, koldioxidfria kolkraftverk, vind-, våg- och solkraftverk och energisparande hus. Lösningar finns i mängder men t ex bilföretagen prioriterar prestanda och världens rikaste antingen bunkrar pengar (Kamprad) eller torkar sig i r_ven med dem. Det är tragiskt!

Agda
2007-04-28, 13:46
Hos oss är det redan differentierade vattenpriser. Förbrukning i två månader upp till 21 kubik=0,13 € per kubik, 22-43=0,23 , 44-65=0,44 >66= 0,59 €

Då har ni något billigare vatten än vad vi har här. Vi betalar för de första 30kubiken=0,32€,nästa 30=0,35€,nästa 30=0,40€,nästa 30=0,60€ övriga avgifter 7,50. Jag har gjort av med 116kubik 1/07/2006-31/12/2006. Nu så har vi fått förhållningsregler om hur vi får använda vattnet pga för lite regn.

Agda

Eirini
2007-05-22, 07:45
..

Eirini
2007-05-22, 07:47
Just nu när jag skriver regnar det i Aten och jag kan förstå att turister som kommer hit och ska bada och sola inte tycker om det grekiska vädret idag men vi vill ha mer regn!!! Det har regnat ovanligt lite under vintern och alla är oroliga för hur sommaren kommer att bli.
Våran vinodling behöver mer regn än så här och så tänker nog alla som har odlingar i Grekland.

Monica P
2007-05-22, 07:53
Det regnade ordentligt här två nätter i rad. Alla var jätteglada för det, men morgonen efter visade det sig att allting var rött av sand och lera från Sahara. Chefen för vattenverket var intervjuad på lokalTV och berättade att eftersom alla kände sig tvungna att tvätta sina verandor och uteplatser så TÖMDES vattenmagasinen mellan kl 8.30-11.00 ! Vattnet kommer från borrade brunnar ,men de hann alltså inte med den kolossala förbrukningen för att tvätta bort vad regnet haft med sig! Jag har sopat verandan två gånger och spolat den en gång men den är fortfarande terrakottafärgad.
Jag försökte borsta ner vattnet i trädgården så att det skulle komma till nytta i alla fall.